InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Introverte vs. extraverte personen: wie is gelukkiger?

Introverte vs. extraverte personen: wie is gelukkiger?

De meeste mensen geloven dat een extravert persoon vriendschappelijk, sociaal en uitgaand is. Een introvert persoon daarentegen wordt gezien als meer gereserveerd, minder gezellig en niet sociaal. Hier zit een kern van waarheid in, maar het is niet de ware betekenis van introversie/extraversie.

Definitie

Een introvert heeft een naar binnen gerichte oriëntatie, is primair geïnteresseerd in ideeën en verbeelding, is gevoelig en idealistisch en gesteld op privacy. Introverte personen zijn liever op zichzelf, houden ervan rustig een boek te lezen en houden zich in groepen wat meer op de achtergrond. Een extravert daarentegen, heeft een oriëntatie die naar buiten is gericht, ze zijn voornamelijk geïnteresseerd in sociale activiteiten, praktische zaken en ze zijn wilskrachtig. Dit betekent bijvoorbeeld dat extraverte personen graag onder de mensen zijn, meer houden van feestjes, zich sneller in groepen zullen bevinden en vaak dominanter zijn dan introverte personen.

De theorie van Jung

Volgens Carl Gustav Jung (1875-1961) verwijzen de introversie en de extraversie naar de richting van psychische energie. Bij een extraverte instelling is de energie naar buiten gericht, op mensen, activiteiten en dingen. Extraverte mensen zijn energiek, enthousiast, actie-gericht, spraakzaam en assertief. Zij vinden het fijner om met andere mensen samen te zijn dan om alleen te zijn. Bij een introverte instelling is de energie naar binnen gericht, op de eigen gedachten en gevoelens. Introverte mensen zijn rustige types, weloverwogen, beschouwelijk en voelen zich in onbekend gezelschap niet snel thuis. Zij zijn liever alleen dan in een groep. Introverte mensen zijn naar binnen gekeerd. Dit maakt ze niet verlegen, anti-sociaal of onzeker maar ze hebben wel meer tijd nodig voor zichzelf. Socialiseren in groepen kost introverten energie, terwijl dat bij extraverten juist energie oplevert.

Geluk

Extraverte mensen zijn gevoeliger voor de externe omstandigheden dan introverte mensen. Omdat extraverte mensen beter op positieve emoties in hun omgeving reageren is het voor deze mensen vaak eenvoudiger om gelukkig te zijn. Extraverte mensen zijn vaak beter in het leggen van contacten en zijn beter in staat om op een positieve wijze met andere mensen om te gaan. Omdat een goed sociaal leven een belangrijk pluspunt is voor het gevoel van geluk zijn deze mensen hier dus duidelijk in het voordeel. De sociale psycholoog David Myers heeft een correlatie gevonden tussen extraversie en geluk. Volgens hem ervaren extraverte personen hogere niveaus van persoonlijk geluk dan introverte personen. Echter, de causaliteit is niet geheel duidelijk. Daarnaast hebben extraverts ook een enigszins hoger zelfrespect dan introverte mensen. Extraversie wordt in de westerse cultuur als sociaal wenselijk gezien. Toch hoeft het niet altijd een voordeel te zijn. Zo hebben onderzoekers geconstateerd dat introverts in academische milieu's meer succesvol neigen te zijn. Dit zou te maken kunnen hebben met het geduld wat zij kunnen opbrengen, terwijl extraverte personen vaak wat ongeduldiger zijn. Er zijn nog meer voordelen verbonden aan introversie. Volgens Carl Jung erkennen introverts gemakkelijker hun psychologische behoeften en problemen, zodat zij ook makkelijker geholpen kunnen worden.

Lees verder

© 2009 - 2019 Marc1981, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • 34490

Reageer op het artikel "Introverte vs. extraverte personen: wie is gelukkiger?"

Infoteur: Marc1981
Laatste update: 05-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!