InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Een pyromaan, wat is dat eigenlijk?

Een pyromaan, wat is dat eigenlijk?

Een pyromaan, wat is dat eigenlijk? Stel iemand vraagt zich af hoe het zou zijn om een bepaald gebouw eens te zien branden. Bij een gezond persoon zal dit op weerstand stuiten en er zullen meteen gedachten opkomen waarbij men er niet aan moeten denken dat anderen het slachtoffer zouden kunnen worden van een (aangestoken) brand. De pyromaan is daar eigenlijk niet mee bezig. De gedachte dat er doden en/of gewonden bij brand kunnen vallen geeft hen onvoldoende gewetenswroeging en weerhoud hen niet van hun daden. Eens in de zoveel tijd worden we opgeschrikt door het vreselijke werk van pyromanen. Huizen, bossen en gebieden worden dan ineens massaal in brand gestoken en er vallen ontelbare doden onder mensen en dieren. Bij grote branden die dagenlang aanhouden, zijn meestal meerdere pyromanen tegelijkertijd actief. Het leed wat brand in het algemeen veroorzaakt voor mensen en/of dieren, is voor pyromanen geen prikkel om geen brand te stichten. Een pyromaan is zodanig gefascineerd door vuur en vlammen en verbranding, dat hij expres brand veroorzaakt om die reden. Soms komen er dieren bij om, soms mensen. Men spreekt pas van pyromanie als brand stichten vaker dan eenmaal is voorgekomen. De pyromaan redeneert alleen maar vanuit zijn eigen behoeftes en voelt zich nauwelijks of helemaal niet schuldig.

Pyromaan of brandstichter

Een heel verschil dus met een brandstichter die brand sticht om bijvoorbeeld de verzekering op te lichten. De laatste is niet gefascineerd door vuur en is daarom geen pyromaan. Personen die brand stichten om sporen uit te wissen zijn, ook geen pyromanen. een pyromaan voelt een sterke drang om brand te stichten en is buitensporig gefascineerd door vuur. Ze houden daarbij geen rekening met de gevoelens of belangen van anderen.

Wat is een pyromaan dan wel?

Een pyromaan is een persoon met een zodanige ziekelijke fascinatie voor vuur heeft dat hij/zij het niet kan laten om brand te stichten, terwijl zijn/haar geweten hem daarvan niet weerhoud.

Bijzonderheden over pyromanen

  • Fascinatie met vuur is zo groot dat ze overgaan tot het stichten van brand. Het is niet alleen de brand maar ook de sensatie er omheen waar de pyromaan naar verlangt.
  • Hun geweten remt hen onvoldoende of helemaal niet af.
  • Weinig of geen medelijden met slachtoffers.
  • Pyromanen zijn vrijwel altijd mannen.
  • Pyromanen zijn graag lid of vrijwilligers bij de brandweer
  • Pyromanen zijn meestal niet erg intelligent
  • Bij een brand die ze zelf aangestoken hebben staan ze vaak zelf te kijken hoe het afloopt. Sommige pyromanen waarschuwen als eerste de brandweer of gaan de slachtoffers helpen.

Hoe wordt iemand een pyromaan?

Pyromanen worden (mede) gevormd door omstandigheden in hun leven. Pyromanie wordt beschouwd als een stoornis in de impulsbeheersing. Soms is er sprake van een geestelijke afwijking. Er kan sprake zijn van vernielzucht, haatgevoelens, alcoholgebruik, zucht naar sensatie... maar het hoofdmotief van een pyromaan is het verlangen naar het stichten van brand en het zien van vuur en de macht om dat te kunnen doen. Ook de sensatie er omheen zorgt bij de pyromaan voor een prettig gevoel. De pyromaan kan zijn drang niet beheersen.
Gerelateerde artikelen
De autopyromaan: wat bezielt een autopyromaan?Zo nu en dan worden wijken, dorpen of steden opgeschrikt door een autopyromaan. De ene na de andere auto gaat in vlammen…
De seriebrandstichter: gevaarlijker dan de pyromaanDe seriebrandstichter: gevaarlijker dan de pyromaanIn de volksmond wordt bij een serie branden nog steeds als eerste aan een pyromaan gedacht. Dat blijkt in de praktijk ma…
De wetsartikelen over brandstichting en brand door schuldDe wetsartikelen over brandstichting en brand door schuldWat zeggen de wetsartikelen over brandstichting en brand door schuld uit het wetboek van strafrecht (sr)? Wat motiveert…
Pyromaan en seriemoordenaar: Ottis TooleOttis Toole was een Amerikaanse pyromaan en zelfverklaard seriemoordenaar. Samen met Henry Lee Lucas bekende hij meer da…
Wat is eigenlijk brand?Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen brand en vuur? Hoe ontstaat een brand en welke fasen kunnen we onderscheid…

Reageer op het artikel "Een pyromaan, wat is dat eigenlijk?"

Reactie

Simon, 03-01-2016 17:01 #1
Wat zijn eigenlijk zoal de kenmerken van een pyromaan en hoe behandel je een persoon het best aan deze aandoening lijdt? Reactie infoteur, 03-01-2016
Hi, een pyromaan wil vuur maken en kan dit niet beheersen. Veel mensen vinden vuur echter mooi om te zien, maar zij voelen niet de behoefte om vuur te maken op momenten dat dit gevaarlijk of schadelijk is. Een pyromaan kan deze drang niet beheersen en heeft daarom psychische hulp nodig. Het is belangrijk dat een pyromaan gemotiveerd is om deze drang onder controle te leren houden, dan kan bij een behandeling succes geboekt worden.

Als iemand vreest pyromaan te zijn kan hij/zij dus het beste met de huisarts gaan praten en om een doorverwijzing voor behandeling vragen.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!