InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Wat is Cold Reading en hoe werkt het?

Wat is Cold Reading en hoe werkt het?

Hoe komt het toch dat waarzeggers zoveel over je weten? Hoe krijgt een politieagent informatie los? Een persoon is "koud" binnen en een medium weet ontzettend veel over je te vertellen. Paranormaal, of een trucje? En [B]weet[/B] een medium dit eigenlijk allemaal wel?

Wat is het?

Door middel van Cold Reading kan men, zonder iets over de gesprekspartner te weten, de indruk wekken dat men wel iets over hem weet.

Hoe werkt het?

Er zijn verschillende technieken om gebruik van te maken.

Eerste indruk:

Bij binnenkomst geeft men al veel informatie over zichzelf prijs. Door kleding, leeftijd, kapsel en geslacht heb je al heel snel een "beeld". Maar denk ook eens aan lichaamshouding, accent, sieraden, een eventuele trouwring en wat dacht je van iemand handen?

Het Forer-effect

Iets waar bijna alle waarzeggers gebruik van maken is de neiging van mensen om vage, algemene uitspraken over de eigen persoon aan te nemen als heel typerend, zonder zich te realiseren dat die omschrijving voor bijna iedereen opgaat. Dit noemen we het Forer-effect of Barnum-Effect. Men heeft de neiging dingen selectief te onthouden, namelijk dat wat voor hen klopt, dat er dan ook dingen niet kloppen, wordt snel weer vergeten. Een voorbeeld hiervan is: "Hoewel u discipline en beheersing uitstraalt, maakt u zich regelmatig zorgen en voelt u zich onzeker. Soms twijfelt u er ernstig aan of u de juiste beslissing hebt genomen of het juiste heeft gedaan." Bijna iedereen zal wel eens twijfelen of het juiste gedaan is. Of: "Je hebt een moeilijke periode gehad in je leven."

Letter raden

Een techniek die bijvoorbeeld Char veel gebruikt is het raden van letters. Ze vraagt of er iemand is met een R, of een S. De gesprekspartner gaat de R of de S koppelen aan mensen in zijn omgeving, overleden familie of wat dan ook. Iedereen zou bij de R wel wat kunnen bedenken voor zichzelf. Char doet dus eigenlijk niks, ze noemt 1 letter, daarna nog 1, om een keuze te geven, en laat vervolgens de gesprekspartner de informatie geven. Door meerdere keuzes te geven heb je meer kans dat de gesprekspartner 1 van die dingen op zichzelf betrekt. Bijvoorbeeld: "Ik zie iets met muziek of een instrument? Iemand die vroeger wat met muziek gedaan heeft, of nog steeds?"

Blijven observeren

Ook naarmate het gesprek vordert blijft het medium observeren. Door een verandering in houding, blik of door kleine trekjes van mensen kan een medium nagaan of ze op de juiste weg zit.

Dubbelzinnige vragen

Een heel succesvolle en slinkse wijze om aan informatie te komen is door middel van dubbelzinnige vragen. Vragen als:" Je hebt geen kat, of wel?" Als het antwoord ontkennend is, kan het medium zeggen: Zie je wel, ik dacht al dat je niet van katten hield. Als het antwoord bevestigend is, kan het medium zeggen: zie je wel, ik kreeg steeds een kat door, nu snap ik het.

Veilige vragen

Als je goed oplet merk je dat tijdens een reading, het medium altijd veilige vragen stelt. Dubbelzinnige vragen, zoals hier boven staat, of vragen die overal naar toe kunnen. De vraag: "Wat is er met sport?" kan overal naartoe gaan. "Heb je een hond?" kan bij ontkenning altijd nog verwijzen naar vroeger, of het kan symbolisch zijn, het kan zijn dat je vroeger een hond wilde en noem maar op.

Fouten

Mediums en paragnosten zullen zelden toegeven fout te zitten. Ze draaien er omheen door nog meer vragen te stellen, ze vragen je er nog eens over na te denken en dan zal het dan wel duidelijk worden.

Door een aantal van deze technieken afwisselend te gebruiken lijkt het net of het medium van alles weet en doorkrijgt over de gesprekspartner, terwijl het eigenlijk de gesprekspartner is die alle informatie verstrekt.
© 2008 - 2019 Lonaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een hot reading, een cold reading, zin en onzinEen hot reading, een cold reading, zin en onzin‘Het is geen cold reading’, riep een medium op tv. Blijkbaar een groot verwijt. Meestal zien we een cold reading, heel s…
Char, het medium, een oplichtster?Char, het medium, heeft in vele landen waaronder Nederland een tv-show waarin ze met de dode kennissen van de gasten pra…
Wat doet een medium?Char, Robert van den Broeke, Jomanda... slechts een kleine greep uit het enorme aanbod van mensen die zich een medium no…
Paragnost: helderziendeParagnost: helderziendeEen paragnost of een helderziende is iemand die via buitenzintuigelijke waarnemingen gedachten en gevoelens van andere p…
Mentalisme is de kracht van illusieMentalisme is de kracht van illusieWat is een mentalist en waarom zijn we zo gefascineerd? Want dat we gefascineerd zijn staat vast. Paranormale krachten,…

Reageer op het artikel "Wat is Cold Reading en hoe werkt het?"

Reactie

Sterretje999 (infoteur), 18-11-2009 09:15 #1
Ik vind dit een erg goed artikel, dat goed beeldend weet uit te leggen hoe charlatans in dit beroep misbruik maken van goedgelovige mensen. Helaas zijn mensen vaak in psychische, emotionele of financiële nood wanneer ze gebruik maken van de diensten van een helderziende en daarom is het des te kwalijk dat ze dan ook nog op deze manier geld uit de zak wordt geklopt. Ik zeg niet dat alle helderzienden oplichters zijn, want ik geloof wél dat het mogelijk is. Het is alleen erg jammer dat er veel kaf onder het koren te vinden is.

Infoteur: Lonaa
Gepubliceerd: 17-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!