InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Char, het medium, een oplichtster?

Char, het medium, een oplichtster?

Char, het medium, heeft in vele landen waaronder Nederland een tv-show waarin ze met de dode kennissen van de gasten praat en boodschappen doorgeeft. Althans dat doet ze geloven. Bezit ze een zesde zintuig of is ze een oplichtster?

Over Char

Char Margolis is een Amerikaanse vrouw die geboren is op 21 Augustus 1951. Ze noemt zichzelf een medium en zegt met de overledenen te kunnen praten. Op RTL4 heeft ze al een tijdje een een show genaamd: CHAR het medium. In de uitzending komen er gasten langs waartegen ze de naam van een overleden kennis zegt en een boodschap doorgeeft.

Een oplichtster of een medium?

Recent was er een uitzending van Zembla waarin James Randi, een beroemde criticaster die onder andere Uri Geller ontmaskerde, aan het woord kwam en een show van Char bekeek en onderzocht. Hij noemt haar wreed en harteloos en zegt dat Char alle informatie op een onopgemerkte manier lospeutert uit de gasten en ze zelf geen speciale krachten heeft.
Randi zegt: Ze noemt het hele alfabet op. Vreemd dat geesten je hun naam laten raden in plaats van het te vertellen. Zij praat niet met overledenen. Ze gebruikt trucs.

Zembla zegt aan de hand van bepaalde fragmenten: Char dwingt medewerking af. Ze weekt informatie los; iemand zoekt zelf naam bij letter die Char noemt. Ze vist ook met vragen: In een fragment van zeven minuten stelt ze er 27. Ze maskeert fouten. Haar uitspraken maken veel indruk, en het voordeel is dat ze oncontroleerbaar zijn

Voorbeelden

Marian van den Hul kreeg in de show van Char ook een reading. Haar man verliet het leven twee jaar geleden en ze werd weduwe met twee jonge kinderen. Zembla benadert haar een half jaar later. Marian gelooft niet dat Char contact legde met haar overleden man. Marian zegt: "Ik vond dat ze heel zwak was, ze zei niets concreets". Ze vertelt dat de hele reading 45 minuten duurde, terwijl het in de uitzending maar zeven minuten duurde en de missers van Char eruit zijn geknipt.

Ook Yoeri van der Sman kreeg een reading van Char. Zijn vader, die zelfmoord pleegde, had geen afscheid genomen en hij wilde er meer van weten. Hij schreef een brief aan de redactie van Char en werd uitgenodigd voor een screening. In Zembla verteld hij:" In dat voorgesprek werden mij allemaal vragen gesteld". Door het voorgesprek kreeg Yoeri argwaan en dat zie je ook duidelijk in de uitzending. "Char zei dingen over mijn vader die helemaal niet klopten. Ik werd steeds chagrijniger en keek niet al te vriendelijk meer" zegt hij. Deze reading werd daarom ook nooit uitgezonden.

Conclusie

Het lijkt er sterk op dat Char inderdaad een oplichtster is en er niet veel van waar is. Haar manier van 'readen' is nagedaan door oa James Randi en Darren Brown en kan d.m.v. oefening door iedereen toegepast kunnen worden. Ook heeft ze veel missers die er uit worden geknipt. Helaas kunnen we nooit bewijzen dat het niet echt is hoewel het wel erg aannemelijk is.
© 2008 - 2019 Sanpaulo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Char, het medium, een oplichtster?"

Infoteur: Sanpaulo
Laatste update: 01-04-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!