InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Afgunst en jaloezie

Afgunst en jaloezie

Afgunst! Of het nu het leuke huis van vriendin is of de geweldige baan van de buurvrouw, soms benijden we een ander om diens succes. Maar er heerst een behoorlijk taboe op afgunst dat de meeste mensen het in eerste instantie niet herkennen, en als we het wel herkennen, praten we er niet over. Iedereen voelt wel eens afgunst voor een ander, maar we nemen het woord afgunst of jalouzie niet snel in de mond. Hooguit wordt er gezegd dat we misschien een klein beetje jalours of afgunstig zijn. Toch is er een verschil tussen jalours zijn en afgunst voelen.

Bij jaloezie zijn drie mensen betrokken; de angst om een geliefde te verliezen aan een derde persoon. Bij jaloezie gaat het voornamelijk om een bepaalde situatie te willen houden en het bang zijn om het kwijt te raken.

Bij afgunst zijn maar twee mensen nodig. Je vergelijkt jezelf met een ander en komt tot de conclusie dat de ander het beter voor elkaar heeft dan jij dat hebt. Bij afgunst gaat het dus voornamelijk om het hebben wat de ander heeft.

Wat je kan doen om gevoelens van afgunst te verminderen

Onderzoek jezelf
Probeer te ontdekken welke afgunstige gevoelens met je zelfbeeld te maken hebben. Zoals; ik ben niet goedgenoeg, niet mooi genoeg of niet zo sussesvol als een ander.
Je kan dit soort gedachten uitdagen door ( smen met iemand die je vertrouwd) te onderzoeken wat ervan waar is en wat niet.

Vermijd het voetstuk.
Doordat je denkt dat de ander het beter heeft dan jij kun je afgunstig worden, en dat we gelukkiger zouden zijn als je hetzelfde zou hebben als diegene voor wie je afgunst voelt. De vraag is of dit echt zo zou zijn.
Je staart jezelf zoms blind op dat wat een ander heeft, maar die vriendin met die geweldige vriendenkring heeft natuurlijk ook haar onzekerheden en tekortkomingen.

Doorgrond je verlangens.
Er zitten twee kanten aanafgunst. het kan leiden tot vijandigheid en wraakzucht maar het kan ook een prikkel zijn tot creativiteit. Ze kunnen je op het spoor zetten van wat je nodig hebt of waar naar je verlangt. Het kan dus ook een positieve uitwerking hebben.

Zoek contact.
Probeer je afgunstgevoelens te delen met degene door te zeggen dat je afgunsig bent. Dit helpt vaak om de hele zaak minder beladen te maken. ga eerst wel even goed je gevoelens na voor je ze uitspreekt. Over het algemeen kun je best goed praten over dit soort gevoelens als de eerste heftigheid erafis.

Tel je eigen zegeningen.
Probeer bij jezelf na te gaan over welke dingen je wel tevreden bent en welke dingen in je leven wel goed zijn gegaan. En erken dat je niet al je dromen waar kan maken. Fixeer je niet op de dingen die je niet kunt of hebt, maar op wat je wel kunt en hebt.

Hoe dichterbij, hoe erger.

We benijden vaker de mensen die dicht bij ons staan en het meest op ons lijken. Daarom voel je bij de één wel afgunst en bij de ander niet. Ook het gevoed waarop de ander succesvol is moet relevant zijn. Wie weinig om dure kleren geeft zal niet afgunstig zijn als zijn/haar vriendin voor honderderen euro's aan leuke merkleding heeft uitgegeven.
Hecht je daarintegen wel erg veel waarde aan de schoolprestaties van je kind dan zal je je wel afgunstig voelen als de buurjongen wel naar het gymnasium mag en je eigen kind niet.

Overlevingsmechanisme.

We hebben vaak niet eens door dat we afgunstig zijn omdat er zo'n taboe rust op afgunst.
Er zijn verschillende soorten reacties die wijzen op verborgen afginstige gevoelens.
  • je reageert niet enthousiast op iets waarmee de ander heel blij is.
  • als iemand een geweldige tuin heeft en jij alleen een winderig balkon, zeg je: poeh, als dat onderhoud, ik benijd je niet hoor.
  • roddelpraat en de ander proberen naar beneden te halen.

Een andere vermomming is om juist iemand heel uitbundig te prijzen, op deze manier overschreeuw je je afgunstige gevoelens. Door de ander zo op te hemelen is zij niet meer vergelijkbaar met jou en hoef je je niet meer afgunstig te voelen.

Het is niet voor niets dat we deze emotie ervaren, afgunstige gevoelens wijzen ons erop dat de ander een voordeel heeft die jij niet hebt.
© 2008 - 2019 Mirjam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Roddelen: soms is het goedRoddelen: soms is het goedRoddelen, wie doet het niet? Mensen hebben altijd de neiging om het over anderen te hebben, zonder hen daarbij zelf aan…
Jaloezie in een relatieJaloezie in een relatieJaloezie is een normale menselijke emotie. Maar we hebben altijd geleerd dat jaloezie vooral een negatieve emotie is. De…
Hoe voorkom je dat kinderen gaan roddelen?Hoe voorkom je dat kinderen gaan roddelen?Spraak is een unieke menselijke eigenschap. Het kan een enorme zegen zijn, maar het kan ook misbruikt worden. De woorden…
Roddelen: hoe het werkt in de hersenenRoddelen: hoe het werkt in de hersenenRoddelen, waarbij mensen worden beschadigd, is iets waar iedereen zich weleens schuldig aan maakt. Angst, agressie en hi…
Roddelen op het werk: kan het positief zijn?Roddelen op het werk: kan het positief zijn?Mensen zijn allemaal verschillend in omgang. Zo ook je collega's. Sommige collega's zijn aardig en daarmee kun je het go…

Reageer op het artikel "Afgunst en jaloezie"

Reacties

Anne, 22-09-2017 07:56 #9
Mijn buurvrouw van 76 jaar en mijn tante van dezelfde leeftijd zijn vaker jaloers op mij, 59 jaar. De buurvrouw vindt werkelijk alles wat ik heb, t-shirt van 3 euro, fotolijstje van 4 euro fantastisch. Zodra ze mijn woning heeft verlaten gaat ze overal lopen klagen dat ik álles heb. Zij en haar man hebben AOW, pensioen en ze verdient ook wat als vice voorzitter van de bewonersvereniging. Ik ben oma geworden, dat is haar nooit overkomen. Zelfs dat ik meerdere kwalen heb die mijn leven beïnvloeden vindt ze dermate bijzonder en zegt dan; jij hebt ook alle ziekten op een jaloerse toon. Nu heeft ze gezien dat ik dezelfde astma medicatie heb als haar 11 jaar oudere man en ze zegt; hoe bestaat het. Loopt weg en de volgende dag stuurt ze iemand op me af die toevallig ook astma en fibromyalgie heeft. Die dan roept; zit het niet tussen je oren. Ik weet dan meteen dat dat akelige mens ingelicht is door mijn buurvrouw. Mijn tante gaat een stapje verder. ik heb 25 jaar gewerkt en ben afgekeurd. Zegt ze; mijn vriend die heeft hooikoorts en werkt nog wel. Dit is in geen verhouding. Ook zegt ze; ik heb botontkalking over mijn hele lichaam terwijl ze de hele dag en de hele week van hot naar her rent. Terwijl ik niet langer dan een half uur zonder pijn kan lopen. Het continue vergelijken met mij maakt me doodmoe. Ik heb zo geen zin met deze 2 mensen nog verder contact te hebben. Het doet me ook verdriet. Ik ontwijk ze maar als mijn buurvrouw me ziet, rent ze letterlijk op me af om te vragen waar ik zo heen ga die dag terwijl ik een boodschappenkar meetrek. Het is alsof ze me 24 uur per dag in de gaten houdt. Ik krijg zelfs een hekel aan hen. Het is erg benauwend.

Annemarie, 28-12-2016 14:48 #8
Ik heb al een tijd het gevoel, dat een vriend van me afgunstig reageert op bepaalde dingen. En laat soms ineens niks meer van zich horen en ben ik altijd degene die opbelt. Maar heb ik een nieuwe auto, stapt ie wel in als we weg gaan, maar zegt niks er over. Gaan we op vakantie, ook totaal geen reactie en als iemand mij iets vraagt over bepaalde dingen, en hij zit er bij, dan is hij stil en zegt niks in het gesprek. Maar als iemand dan iets vraag aan hem, dan moeten we uren lang horen hoe geweldig het allemaal is. Terwijl ik dan weet, dat hij het allemaal ophemelt wat hij vertelt, en de helft niet klopt van het verhaal. Maar ik zeg daar dan maar niks van. Maar bij alles wat ik doe, krijg ik steeds te horen, waar doe je het allemaal van, en grappen zoals klus je er stiekem bij enz. En dan lach ik het maar weg. Maar het zit me wel steeds meer dwars en denk soms we kunnen volgens mij beter de vriendschap verbreken.

Marina van der Tol, 15-11-2016 13:36 #7
In mijn directe omgeving ervaar ook ik afgunst, van oudere zus, ze heeft zelf geen moeite gedaan hogerop te komen en al vanaf mijn geboorte probeert ze mijn geluk te verstoren/af te nemen. Destijds 12 jr. met mijn lieve hondje, die mij naar school bracht. Stookte mijn moeder op zodat hij naar asiel moest etc. Trouwerij van mij in huisjurk terwijl iedereen netjes aangekleed was. Zij wil altijd boventoon voeren en alle aandacht hebben, Nu-Telefoon: zij belt mij, ik mag niet terugbellen. Laatste jaren wel bij mij gelogeerd, ik mag niet bij haar op visite komen. Dominant dus. Heb lang geleden al ontdekt dat ze mijn mooie winterjas meegenomen heeft en ik verdacht haar al van het meenemen van mijn familiefoto's. Ze vertelt nu dat ze alle foto's verscheurd. Ik reageer dan niet, wel op dat jasje, dat ik dat kwijt ben. Ze gaf toe zelf er een gekocht te hebben en er 2 van te bezitten. Die heeft ze ingepikt tijdens een verblijf bij mij. Ze wist waar ik hem toen had bewaard… Hoe ga je met je eigen zus om, waar je geen goed bij kunt doen en mij gebruikt en me besteelt? Mijn ratio zegt kappen. Ik heb genoeg geprobeerd een goede relatie te houden. Sinds gisteren heb ik haar vertelt dat ik weet dat ze me besteelt. Dit soort egoïsme is voor mij niet goed om mee om te gaan. Enigste oplossing is het niet meer te ondergaan en radicaal te breken. Daar ben ik nu aan toe, nu kan ik dat pas. Jammer, het had zo mooi kunnen zijn, twee zussen, we hebben beiden pensioen, verstoort door haar persoonlijke problemen/eigenschappen.

Fa, 13-05-2013 22:15 #6
Ik ben verbaasd over de vragen hieronder. Ik zou gewoon zeggen dat je sterk het gevoel hebt dat de ander jaloers is. Je loopt de kans dat ze het ontkennen.

Als jij zeker weet van wel dan zou ik gewoon zeggen dat je ze niet geloofd omdat ;;;;;;en dan zeg je waarom je ze niet geloofd.

Kan zijn dat ze ongelofelijk kwaad worden. Ik zou dan zeggen: Kennelijk kun je ook niet tegen kritiek. Het lijkt me in dit geval beter dat we stoppen met onze zogenaamde vriendschap. Dat laatst zou ik dan zeggen.
Dit zijn namelijk geen vrienden. En ook al heb je geen ene vriend, ik heb liever geen ene vriend dan een nep vriend. Dat is mijn insteek en dat werkt als een tierelier.
Maar vergeet nooit ook kritisch naar uzelf te kijken, want dat word nogal eens vergeten voor het gemak door mensen. Pas als je zelf volkomen te vertrouwen bent kun je dat ook van een ander verlangen of zelfs eisen.

vr gr
Fa

Fa, 13-05-2013 22:03 #5
Hallo John,

Niet meer met hun omgaan. Dit zijn geen vrienden.

Heb het leuk met je partner en vergeet deze zogenaamde vrienden.

vr gr Fa

John, 15-01-2013 15:40 #4
We zijn nu een jaar gepensioneerd. Hebben ons leven hard gewerkt, een pensioen opgebouwd waar wij mee rond kunnen komen. In onze vriendenkring (30 jarige vriendschap) is een stel dat nooit voor hun pensioen heeft gezorgd. Dit geeft bij hen bijzonder veel afgunst, tot in het ziekelijke aan toe. Sinds jaren zien wij hun niet meer bij ons thuis (wij komen wel bij hun op visite). Vorig jaar zijn we samen met hen op wintersport-vakantie geweest, waarbij zij met een ijskrabber moedwillig onze (nieuwe) auto hebben bekrast, toevallig heb ik dit gezien. Hoe moeten wij nu omgaan met afgunst? Kan iemand ons daar mee helpen?

Elmar, 29-04-2012 09:29 #3
In mijn geval helpt afgunst van mijn vriendin tot het werken naar wat zij heeft.
bijvoorbeeld school en de vele feesten waarvoor ze gevraagd wordt.
Het moeilijke is dat mijn vriendin Mexicaans is en in Mexico woont, anders kon ik samen met haar naar alle feestjes toe.
Nu als ik een feestje heb wil ik er niet graag over praten met mijn vriendin en wil ik het ook zo groot mogelijk maken.

het is een goede emotie maar af en toe kan het erg lastig zijn om er mee om te gaan.

Xen, 02-03-2011 20:57 #2
Ik denk dat afgunst een hele natuurlijke emotie is die ons gewoon helpt dingen te verlangen die we bij anderen zien. Als je het niet onderdrukt, hoeft het niet om te slaan in jaloezie of het de ander misgunnen.

Jac van Rooij, 25-04-2009 01:14 #1
Mijn vraag is:
Hoe kun je het beste reageren als je voelt dat een ander jaloers iop je is?
B.v Je zelf kleineren (naar beneden halen) om zo de afgunst te stoppen of
de persoon in kwestie links laten liggen?
Het laatste valt niet altijd mee omdat de persoon in kwestie zich nooit uitgelaten heeft
over het feit dat hij jaloers is, terwijl je overduidelik weet dat dit het geval is.
Wilt u mij hierover iets meer vertellen A.UB?

Met vriendelijke groet.

Jac van Rooij.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 11-08-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 9
Schrijf mee!