InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Thuisblijfmoeder

Thuisblijfmoeder

Thuisblijfmoeder Er is nog altijd een heftige strijd aan de gang tussen de werkende moeders en de moeders die thuis blijven. Waarom? Waarom wil de een het e ander zo moeilijk maken? Waarom willen vrouwen werken? Waarom willen vrouwen thuisblijven?

Werkende moeders en thuisblijfmoeders

In Nederland bestaan veel gezinnen uit anderhalf verdieners. Papa werkt 5 dagen en mama 3. De kinderen gaan naar de oppas, naschoolse opvang, en zijn zo "onder dak".Goed geregeld! Of niet? Een groeiende groep vrouwen kiest er bewust voor om thuis te blijven bij hun kinderen. Het zijn meestal hoogopgeleide vrouwen die hun carriére even in de ijskast zetten. Ze willen een aantal jaren thuis zijn, en dan weer instromen. Waarom zou je ervoor kiezen om thuis te blijven?

Waarom thuis?

  • Je geeft je kinderen rust en regelmaat.
  • Je bent er altijd.
  • Je kunt jezelf op hele andere vlakken ontplooien.
  • Je kunt vrijwilligerswerk gaan doen, bijvoobeeld op school.
  • Je kunt een ander sociaal netwerk opbouwen.
  • Je leert je kinderen dat het huishouden ook een organisatie is.
  • Je leert je kinderen dat je als persoon altijd een keuze hebt: wel of niet buiten de deur gaan werken.

Veel vrouwen willen of kunnen dit niet. Stop! Er is niemand die zegt dat je thuis moet blijven voor je kinderen. Sterker nog: gebleken is dat kinderen gelukkig zijn als hun ouders het ook zijn. Doe dus de dingen waar je blij van wordt! Dus ook carriére maken als dat je blij maakt!

Voordat je thuis blijft

Als je overweegt om thuis bij je kinderen te blijven, zal je een aantal dingen moeten overwegen:
  • Financieel. Gaan we het redden op 1 salaris?
  • Is dit voor mij persoonlijk de juiste beslissing?
  • Kan mijn partner erachter staan?

Bespaartips

Als je dan thuis bent bij je kinderen dan moet je in het begin meestal van 1 salaris rond komen. Misschien heb je dan wat aan deze tips:
  • Maak zoveel mogelijk zelf. Dat bespaart heel veel geld.
  • Neem alles aan wat mensen je geven.
  • Kijk eens op sites waar je van alles gratis kunt ophalen.
  • Lees goed de aanbiedingen van de supermarkten.
  • Plan een weekmenu volgens die aanbiedingen.
  • Ga naar de markt voor groenten en fruit, maar ook voor kleding.
  • Kook voor meerdere keren tegelijk.
  • Maak zelf je cadeaus voor sint, maar ook voor verjaardagen.

En dan?

Dan komt de dag dat je officieel thuisblijfmoeder bent! Hoera! Een nieuwe fase breekt aan. Het duurt gemiddeld een jaar voordat je helemaal thuis bent in je nieuwe rol. En of je nu besluit om na dat jaar weer te gaan werken of niet: geniet ervan! Geniet ervan om je kinderen met van alles en nog wat te helpen. Doe gezellige dingen met ze! Zorg goed voor jezelf en je partner. Boek samen ook eens een weekendje weg. Geniet van deze fase zolang het kan.
© 2008 - 2019 Anki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Thuisblijfmoeder"

Infoteur: Anki
Gepubliceerd: 25-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!