Begeleiding van nieuwetijdskinderen
De begeleiding van nieuwetijdskinderen is al enige tijd een bron van zorg binnen organisaties die met kinderen te maken hebben. Wat vragen deze kinderen van je? Hoe kan de begeleiding vorm krijgen?
Begeleiding op school.
Cognitief
Op dit moment is de begeleiding van nieuwetiijdskinderen op scholen erg achterhaalt. Scholen gaan uit van wat deze kinderen vooral niet kunnen. Om die manco's "weg te werken" wordt een handelingsplan opgestelt, meestal voor de duur van 6 weken.
Gedurende die tijd oefent het kind met de leerkracht of de RT-er van de school om het manco weg te werken.
Na 6 weken is er vaak kort overleg over de vorderingen van het kind. Gekeken wordt of de stof nu wel beheerst wordt, en of het handelingsplan nog voortgezet moet worden.
Sociaal-emotioneel.
Als het kind gedragsproblemen vertoont, of op een andere manier opvalt binnen de groep, dan wordt de intern begeleider ingeschakelt. Samen met de ouders kijkt hij wat er aan de hand is. Als de oorzaak van het gedrag niet duidelijk is, wordt er vaak een onderzoek gedaan. Dit gebeurt meestal door een onafhankelijk onderzoeksburo.
Dit onderzoek is vaak afhankelijk van:
- de duur van het gedrag.
- de ernst van het gedrag.
- de gelden van de school.
- de "wachtlijst"van het onderzoeksburo.
Als het onderzoek heeft plaatsgevonden dan wordt aan de hand daarvan bepaalt wat er met de leerling gaat gebeuren. Misschien kan het kind op school geholpen worden of misschien is de situatie van dien aard, dat het kind naar het speciaal onderwijs zal gaan als het zich daar beter voelt.
Naar aanleiding van de uitslag van zo'n onderzoek beslissen ouders met de school over de te zetten stappen.
Wat vragen deze kinderen van je?
Deze groep kinderen doen een heel groot beroep op hun leerkrachten, ouders, en andere betrokkenen.
Ze vragen van ons dat we ze begrijpen en ondersteunen zodat ze in hun eigen kracht kunnen blijven staan.
Een kind wat in zijn kracht mag blijven staan, voelt zich zeker van zichzelf, en is heel trots op wie hij is. Hij weet wat hij kan, en weet wat hij wil.
Dat wil niet zeggen dat de rekensommen niet beheerst moeten worden, natuurlijk wel! Alleen het uitgangspunt moet anders zijn.
Hoe dan wel?
De begeleiding op scholen is niet zomaar om te keren. Maar we kunnen het proces wel heel duidelijk gaan omdraaien.
Hoe dan wel?
- Door eerst er vanuit te gaan wat het kind wel kan. Als het kind goed in zijn vel zit, zal het ook gemakkelijker leren.
- Door notie te nemen van nieuwe begeleidingsvormen. Denk bijvoorbeeld aan de Matrix methode.
- Door goed te kijken naar wat het individu nodig heeft, en later pas de groep.
- Door veel te lezen over begeleiding van deze kinderen.
- Door scholen zelf hun onderzoeksburo te laten kiezen, ook afhankelijk van de behoefte bij ouder en kind.
- Door leerkrachten beter voor te lichten over deze groep kinderen, zodat ze beter weten hoe te handelen.
Meer weten?
Op internet is ontzettend veel te vinden over dit onderwerp. Verder kan je overleggen met andere leerrkachten over een plan van aanpak.
Ook kan je in de bibliotheek heel veel informatie vinden over dit onderwerp.
Verder worden er regelmatig allerlei cursussen aangeboden over nieuwetijdskinderen, onderwijs, voeding, enzovoort.
Genoeg te leren, dus!