Voice Dialogue: leer al je 'ikken' kennen
Leer jezelf beter te begrijpen met Voice Dialogue en ontdek je subpersonen. Voice Dialogue is een ontwikkelingsmethodiek die je helpt te ontdekken wie je bent, wat je innerlijke drijfveren zijn en hoe je hieraan concreet vorm kunt geven. Voice Dialogue, ofwel de 'psychologie van je ikken', gaat ervan uit dat je persoonlijkheid bestaat uit meerdere subpersonen, met elk hun eigen gedachten, maniertjes, wensen, emoties en overtuigingen. Bekende subpersonen zijn 'het innerlijk kind', de 'dromer', de 'pleaser' en de 'criticus'.
Heb jij ook wel eens, dat je eigenlijk niet zoveel meer begrijpt van jezelf? Dat je je een beetje ontwricht voelt en niet weet welke keuzes je moet maken? Of herken je de situatie, dat je je op het ene moment heel klein en kwetsbaar voelt en in een andere situatie waan je je Superman. Voice Dialogue kan helpen jezelf beter te leren kennen door je subpersonen te identificeren. Welke 'ik' zit meestal aan het roer, welke 'ik' is te vaak op de achtergrond en welke 'ik' is verantwoordelijk voor je onzekerheid. Kortom, welke subpersoon zet je in bij welke gebeurtenis. Onze 'ikken' samen vormen een bont gezelschap die kleur geven aan onze persoonlijkheid.
Voice Dialogue: in gesprek met je subpersonen
Voice Dialogue is een methode om in dialoog te gaan met je innerlijke stemmen. Door in contact te komen met je andere 'ikken', wordt je bewustzijn en zelfkennis vergroot. Door Voice Dialogue leer je omgaan met al je mooie en minder mooie aspecten van je persoonlijkheid. Word je je bewust van welke 'ikken' de regie overnemen en in welke situaties dit gebeurt. Voice Dialogue laat je in gesprek komen met je innerlijke stemmen, zodat we ze leren accepteren en respecteren. Elk facet van je persoonlijkheid verdient de aandacht en mag er zijn. Het gaat om bewustwording, ontwikkeling en zelfaanvaarding. Wie vertrouwd raakt met al z'n 'ikken', kan ze leren sturen en inzetten wanneer je ervoor kiest.
Hoe ontstaan subpersonen
De subpersonen ontstaan al in het begin van je leven. In de eerste levensjaren is er het kwetsbare kind, dat afhankelijk van verzorging en bescherming is, van anderen. In de kleuterperiode ontwikkelt zich de 'beschermer', die er is om het kwetsbare kind te beschermen en te behoeden voor gevaar. De 'beschermer', probeert je weerbaar en soms assertief te laten zijn, waardoor je minder snel gekwetst wordt. Rond de puberteit ontwikkelen zich dominante subpersonen, zoals de 'pusher' (doordrammer), de 'perfectionist' (die alles perfect moet hebben) de 'criticus'' (die op alles wat je doet kritiek heeft) en niet te vergeten de 'pleaser' (ik doe alles om geaccepteerd en aardig gevonden te worden).
Subpersonen kunnen je dienen maar ook belemmeren. Als de 'beschermer' in je, te beschermend optreedt dan ontneem je jezelf nieuwe ervaringen, ben je niet opgewassen tegen de realiteit van het leven en word je belet in je ontwikkeling. Daarentegen kan de 'beschermer' ook zijn taak verzuimen en je totaal niet beschermen tegen onraad of misbruik. De subpersoon kan doorgeschoten zijn in een hoogdravend, zelfoverschattend roofdier, voor wie het moeilijk is aansluiting te vinden met de omgeving.
Al onze 'ikken' behoren toe aan de veelzijdige aspecten van onze persoonlijkheid. Ontstaan door onze ervaringen, kleuren zij onze waarneming en zijn zij van grote invloed op ons zijn. Elke 'ik' heeft een eigen manier van voelen, gedrag, gewoonten, overtuigingen en gevoelens. Er zijn dominante subpersonen, waarmee je je kan identificeren en 'ikken' die vruchteloos hun stem proberen te laten horen. Maar sluit ook de donkere kant 'ikken' niet uit, die we liever kwijt dan rijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn: het monster, de beul, de slang, de tiran, de duivel. Deze 'ikken' kun je niet verstoten ook zij zijn een onderdeel van je zijn en hebben hun invloed op je gedrag.
Weke subpersonen zijn er
De lijst met subpersonen is ellenlang. Het zijn de kleine stemmetjes die wij horen. Zij strijden continu om onze aandacht en kunnen ons bij tijd en wijle behoorlijk in de weg zitten.
Voorbeelden van subpersonen |
Artiest | Behager | Boer | Bon Vivant | Carrièretijger |
Clown | Controleur | Criticus | Dromer | Dwaas |
Fanaat | Femme Fatale | Generaal | Hater | Heks |
Held | Huissloof | Koning | Krijger | Kwetsbare kind |
Levensgenieter | Losbol | Luiwammes | Minnaar | Moeder |
Moralist | Narcist | Neuroot | Pacifist | Playboy |
Pleaser | Pusher | Rebel | Rechter | Redder |
Saboteur | Schooljuf | Slachtoffer | Sloddervos | Superman |
Twijfelaar | Vrijbuiter | Weeskind | Zoeker | En nog vele anderen |
- Neem je dominante karaktertrek, drijfveer of overtuiging in je gedachten
- Laat het vorm krijgen, is het een man of een dier, kijk ernaar als een film
- Beschouw zonder te oordelen
- Als het beeld duidelijk is, probeer er contact mee te maken
- Laat het beeld zich uiten, geef het de ruimte en probeer te achterhalen wat zijn/haar motivatie is
- Besef dat elke subpersoon een eigen entiteit is, die geboren is om jou te dienen en te beschermen
- Doe je ogen open en schrijf je ervaringen en gevoelens op
- Geef je 'ik' een treffende naam, de joker, de pietlut, de stoere etc.
- Op dezelfde wijze kun je andere subpersonen leren kennen en die een toepasselijke naam geven
De meest voorkomende, dominante, subpersonen
De 'ikken' die bij bijna iedereen voorkomen zijn de 'dromer' (of schepper), de 'realist' en de 'criticus'. Je mag ze bijna de heilige drie-eenheid noemen. Zonder deze drie wordt het lastig om een visie of doelstelling te realiseren.
De 'dromer' of 'schepper'
De dromer is creatief, uitvinder, artiest. De dromer is innovatief en kan visies en doelen visualiseren. De dromer kan enthousiast nieuwe plannen presenteren en neemt ruimschoots de tijd om ideeën gestalte te geven. De dromer is een vrije geest en ziet ongekende mogelijkheden. De dromer kan zich echter, helemaal laven aan zijn eigen ideeën en hierdoor de realiteit uit het oog verliezen. Van dromer wordt hij dan een fantast en komt niet verder dan het bouwen van luchtkastelen.
De 'realist'
De 'realist' kijkt praktisch of de plannen van de 'dromer' uitgevoerd kunnen worden. Zonder de 'realist' zou de 'dromer' nooit een plan ten uitvoer kunnen brengen en zou hij blijven hangen in zijn luchtkasteel. De 'realist' geeft aan wat er allemaal dient te gebeuren om het idee te voltrekken. De 'realist 'is mild, geeft geen kritiek, slechts adviezen en is de 'dromer' goed gezind. De 'realist' doet alles wat mogelijk is, om het idee te laten slagen.
De 'criticus'
De 'criticus' toets de plannen van de dromer, aan welke eisen moet het plan voldoen, maar hij zoekt ook de beren op de weg. In doorgeschoten vorm ontpopt de 'criticus' zich als een gewetenloze scherprechter. Noch de 'dromer', noch de 'realist' maken een kans en mooie ideeën worden vroegtijdig om zeep geholpen. De 'criticus' staat graag klaar met zijn kritiek, niets is goed. Wie herkent niet de stem van de innerlijke criticus: 'zie je wel, dat je het niet kan', 'zwakkeling', 'je bent te oud', 'denk je nu echt dat iemand zoals jij ...', 'het lukt je toch niet'. De 'criticus' haalt je neer met zijn woorden, door hem voel jij je niet goed genoeg en dat maakt je onzeker.
Op het moment dat jij je realiseert dat de 'criticus' alleen maar zo reageert omdat hij je wil beschermen tegen angst, falen, afgaan en pijn, dan kun je een dialoog aangaan met deze 'ik'. En de hard oordelende scherprechter transformeren in een liefdevolle criticus.
Door kennis te maken met al je 'ikken', krijg je een goed beeld van wat er zich allemaal afspeelt, in je innerlijk leven. Door het (h)erkennen van de verschillende subpersonen, worden ze minder bedreigend en beoordeel je ze milder. Besef ook goed dat wij zelf de subpersonen hebben aangemaakt, dus kunnen wij ze ook veranderen.
Wees geen slachtoffer van je 'ikken' maar leer ze beheersen. Door de subpersonen te ontdekken neem je als het ware steeds een masker af en kom je zodoende bij de kern. Neem de regie in handen en vanuit eigen leiderschap kun je de subpersonen aandacht geven en bijsturen. Ze moeten je dienen, niet hinderen.