InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > G-training: theorie en toepassing

G-training: theorie en toepassing

G-training: theorie en toepassing Soms gaan dingen in het leven niet zoals je wilt. Er zijn dan diverse opties. Je kan afleiding zoeken, je kan boos op jezelf worden, je kan teleurgesteld in jezelf raken of je ontwijkt de situatie de volgende keer. Er is een alternatief: de G-training. In het leven gedragen we ons op een bepaalde manier. We gaan ook op een bepaalde manier met plezierige en minder-plezierige situaties om. Een belangrijke factor die beïnvloedt hóé we ons gedragen is ons gevoel. Wanneer er iets gebeurt waarvan we denken 'dat had nooit mogen gebeuren' of 'had ik dat maar voorkomen' dan gaan deze gedachten ongetwijfeld gepaard met negatieve gevoelens. Je kan schaamte, schuld, verdriet, boosheid of nog andere emoties ervaren. Gebeurtenissen an sich veroorzaken echter geen emoties bij ons. Hetgeen dat een bepaald gevoel kan veroorzaken is onze houding of onze mening over de gebeurtenis.

Het ene kind gaat bijvoorbeeld heel hard huilen wanneer het een clown ziet. Het andere kind wordt enthousiast en stapt vrolijk op de clown af. De clown en de situatie zijn exact hetzelfde. De kinderen zijn verschillend. En dát is hetgeen dat het verschil in reactie veroorzaakt: het kind zelf.

4 G's

Ons gedrag bestaat uit verschillende componenten. In de G-training spreekt men van 4 G's:

Gebeurtenis (G1) + Gedachten (G2) = Gevoel (G3) + Gedrag (G4)
  • G1 bevat de gebeurtenis an sich
  • G2 bevat de gedachten over de gebeurtenis
  • G3 bevat de gevoelsreactie op die gebeurtenis
  • G4 bevat de gedragsreactie als gevolg van die gedachten.

De G-training is een vorm van cognitieve therapie.

Voorbeeld

Een 16-jarig meisje meldde zich aan bij een psychologenpraktijk. Het meisje zat compleet met zichzelf in de knoop. Haar vriend had haar namelijk onlangs verlaten voor haar beste vriendin! Ze voelde een enorme boosheid, maar ook waardeloosheid en hopeloosheid. Haar vriend was toch niet voor niks naar een ander gegaan? Het lag aan haar.

  • G1 Mijn vriend verliet me voor een ander
  • G2 Ik ben waardeloos en kan dit niet verdragen
  • G3 Ik werd depressief, ben boos op mezelf omdat ik blijkbaar niet goed genoeg ben
  • G4 Ik huil veel, kan niet meer eten, ontwijk sociale situaties

Wat gaat er hier mis?

De gedachten beschreven bij G2 zijn uitstekende voorbeelden van irrationeel denken. Dat haar vriend haar verlaten heeft is heel vervelend maar betekent niet dat niemand meer iets met haar te maken wil hebben en dat ze niets waard is.

Toepassing

Hoe lossen we dit soort problemen nu op?
De G-training stelt dat we onze gedachten uit moeten dagen. Als we objectief naar onze gedachten kijken, hoe reëel zijn die dan? Is het inderdaad jouw schuld dat je vriend je verlaten heeft? Waarom dan? Als dit inderdaad door jou kwam (bijvoorbeeld omdat je afspraken niet na kwam), hoe kan je dit dan in de toekomst voorkomen?

Het doel van de G-training is een reëler beeld krijgen van onszelf en ons gedrag. Het is een vorm van coaching.

De G-training kan in verschillende situaties gebruikt worden:
  • Om leren gaan met ontslag op het werk
  • Om leren gaan met negatieve feedback
  • Om leren gaan met afwijzingen
  • Om leren gaan met schuldgevoel
  • Om leren gaan met verlies
  • Om leren gaan met kritiek
  • Om leren gaan met falen
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • René Diekstra: Ik kan denken en voelen wat ik wil (2004)

Reageer op het artikel "G-training: theorie en toepassing"

Infoteur: Melod
Laatste update: 11-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!