InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Wie is de lovejunk?

Wie is de lovejunk?

Wie is de lovejunk? De lovejunk duikt steeds meer op in de samenleving of het valt ons steeds meer op. De man of vrouw die een chronisch tekort aan vriendelijkheid naar zich toe lijkt te willen trekken door alsmaar te geven. Dit kan op verschillende manieren, maar behalve dat het storend kan zijn, kan je er ook door in moeilijkheden komen. Hoe werkt dat nu met de lovejunk?

Wat is een lovejunk?

De lovejunk kan zowel een man als vrouw zijn en qua leeftijd is er ook geen voorkeur. Meestal betreft het geen echt oudere mensen en daar is een reden voor. Hebben mensen op hogere leeftijd nog zoveel “wensen” in het aardig gevonden worden? Hoogstwaarschijnlijk niet.
De meeste lovejunks zien we vanaf de pubertijd tot de midlifeperiode. Zowel mannen als vrouw kunnen lovejunks zijn, hoewel er uit de statistieken blijkt dat er net iets meer mannen dan vrouwen zijn.

Wat typeert de lovejunk nu eigenlijk zo prominent? Het begint bij het gegeven dat de man of vrouw in kwestie aardig gevonden wil worden. Dit komt vaak door een chronisch tekort wat tijdens de jeugdjaren al kan zijn ontstaan. Het gaat dan om heel basale zaken, althans voor de meeste mensen. Zaken zoals:
  • aandacht
  • liefde
  • een luisterend oor
  • corrigerend (vanuit de beste intenties als leerproces)
  • sociaal gedrag

Eerdergenoemde aspecten die voor de meeste ouders en opvoeders als vanzelfsprekend zijn, zijn lang niet altijd als vanzelfsprekend voor iedereen. Maar het kan ook door bijvoorbeeld het wegvallen van ouders komen. Hoe dan ook, het wordt vaak in de jeugd gevormd en hoewel jonge mensen heel buigzaam zijn en meestal wel een weg vinden, kunnen ze er toch iets van meekrijgen. Soms uit het zich direct en soms komt het op latere leeftijd nadrukkelijk naar voren.

Hoe herken je de lovejunk?

De lovejunk gaat ver in datgene wat hij of zij voor je wilt doen in de hoop en het verlangen dat jij hem / haar aardig vindt. Dit kan in financiën zijn, maar ook door hulp te bieden op allerlei vlak of je bij te staan met raad en daad … niet zelden zonder dat je het gevaagd hebt.

De lovejunk heeft als onderliggende reden dat je hem / haar aardig gaat vinden, want aardig gevonden worden “voed” de lovejunk als het ware. Dan gaat de lovejunk zich beter door voelen en wordt er dus een stuk eigenwaarde aan toegekend. Het gaat overigens lang niet altijd ook om “onmisbaar” te worden, maar iemand in je omgeving die er altijd voor je is is wel zo prettig (voor veel mensen). Maar er is een verschil tussen er voor iemand zijn, omdat je van deze persoon houdt of er voor iemand zijn, omdat je er voor jezelf een goed gevoel uit haalt. Daarbij wel gezegd dat het ook wel eens samen kan gaan.
Maar het is hoe dan ook goed voor de intermenselijke verhoudingen om ook daar eens balans in aan te houden.

Ge- of misbruik

Daar staat tegenover dat de ontvanger het ook in de gaten kan hebben en de situatie uit gaat nutten. Gemeen? Dat is maar de vraag … want de lovejunk doet het immers ook voor zichzelf en dus kan je je afvragen of de balans dan niet gelijk is? Goed is deze situatie eigenlijk voor niemand, want ge- of misbruik is niet goed, maar iets bieden voor het eigen gevoel is ook niet helemaal zuiver.

Hoe ga je er mee om?

Wil je iemand helpen die we herkennen als lovejunk dan is het kenbaar maken, het benoemen, een eerste en belangrijke stap. Dat zal niet altijd in dank afgenomen worden, maar is wel een basis die niet onbelangrijk is om het bewustzijn te creëren.
Vervolgens is het goed om zaken die de lovejunk toe willen spelen, terug te geven en dit op een manier die het proces ook duidelijk maken. Dat wil zeggen, zeg dat je het waardeert maar je er niet om gevraagd hebt en het echt niet nodig is … of iets van die strekking.
Dit is confronterend, maar als je dit blijft doen en de persoon is kwestie ziet dat er niets verandert in zijn / haar verstandhouding met jou, dan sterkt dit de persoon in het proces dat het niet allemaal afhankelijk is van wat de lovejunk wil geven. Dit gaat overigens niet zonder slag of stook en je hebt er over het algemeen een lange adem voor nodig.

Tot slot

Het zijn dus vaak erg trage processen waar het ook met 3 stappen vooruit en 2 achteruit gaat, maar als je vol blijft houden dan daalt enig moment het gevoel wel in dat alleen maar geven niet de basis voor bijvoorbeeld een vriendschap is. Gemakkelijk zijn dit soort processen overigens niet en de basis boven tafel halen helpt zeker. Of dit het proces versnelt, valt te betwijfelen.
Gerelateerde artikelen
Tips om goed te leren luisteren bij coachingTips om goed te leren luisteren bij coachingEcht goed luisteren draait allemaal om acceptatie; dergelijk goed luisteren is ook zeldzaam, meestal wordt slechts de il…
Hulpwerkwoorden, koppelwerkwoorden en hoofdwerkwoordenHulpwerkwoorden, koppelwerkwoorden en hoofdwerkwoordenEen werkwoord is simpel gezegd een woord dat een werking uitdrukt. Maar zo simpel is het niet wanneer je deze werkwoorde…
Het aardigheidsyndroomAls je het vreselijk vind als iemand je niet leuk vindt, en er daarom altijd bent, voor iedereen klaar staat, met iedere…
Zelf-presentatieIedereen staat wel eens voor de spiegel. Zoals je jezelf ziet, denk je misschien, zo zien anderen mij ook. Maar dat is n…
Behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt wordenBehandel de ander zoals jezelf behandeld wilt wordenHoe kan je zorgen dat iemand je graag mag? Hoe kan je er voor zorgen dat iemand je aardig vindt? Draag het gevoel over d…

Reageer op het artikel "Wie is de lovejunk?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!