InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Help, een vriend wil zelfmoord plegen

Help, een vriend wil zelfmoord plegen

Help, een vriend wil zelfmoord plegen Zelfmoord ofwel suïcide, is een van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland en België. Bij jonge vrouwen tussen de 15 en 25 jaar is zelfmoord zelfs de belangrijkste doodsoorzaak. Naast de geregistreerde gevallen zijn er nog duizenden mensen die rondlopen met doodswensen. Het is niet gek dat met deze hoge aantallen veel mensen vroeg of laat in hun omgeving te in aanraking komen met zelfmoordgedachten. Zeker wanneer het hierbij personen betreft die dicht bij je staan, kan dit erg moeilijk en zwaar zijn. In dit artikel lees je wat je kan doen als iemand in je omgeving aan zelfmoord denkt.

Neem zelfmoordgedachten altijd serieus!

Misschien heb je weleens gehoord dat mensen die praten over hun zelfmoordgedachten meestal niet daadwerkelijk zelfmoord willen plegen, en dat het meer een schreeuw om aandacht is. Helaas is dit niet het geval! Veel personen die succesvol zelfmoord pleegden hebben vooraf signalen gegeven. Neem dit soort gedachten dan ook altijd serieus. Bedenk je dat iemand jou in vertrouwen heeft genomen om over zijn of haar gevoelens te praten. Voor hem of haar is het waarschijnlijk een enorme stap om met een ander over deze gevoelens te praten! Het belangrijkste wat je voor deze persoon kan doen, is dan ook om er gewoon voor hem of haar te zijn.

Het is natuurlijk erg schrikken als je hoort dat een naaste zelfmoordgedachten heeft. Misschien word je er boos van, of juist bang, en het is begrijpelijk dat je liever niet over dit onderwerp praat. Toch is praten in dit geval het beste wat je kan doen. Alleen al het feit dat de doodswens er mag zijn en serieus genomen wordt, kan voor een suïcidaal persoon al een enorme opluchting zijn. Probeer niet te bagatelliseren en te vertellen dat alles wel weer goed komt: hoewel dit misschien wel zo is, kan de ander hierdoor het gevoel krijgen dat hij of zij zich aanstelt. Probeer daarvoor in de plaats te praten over de gevoelens die de ander ervaart.

Schakel professionele hulp in

Het is ontzettend lastig om te zien dat iemand om wie je geeft het zo moeilijk heeft. Logisch dat je hem of haar wil helpen! Echter, iemand die met zulke heftige gevoelens rondloopt, is vooral gebaat bij professionele hulp, mensen die opgeleid zijn om met dit soort situaties om te gaan. Accepteer dat jij niet alle middelen in huis hebt om de ander te helpen, hoe moeilijk dat misschien ook is.

De stap om daadwerkelijk professionele hulp te zoeken kan erg groot zijn. Probeer de ander dan ook te steunen: bied bijvoorbeeld aan om samen naar de huisarts te gaan. Er bestaan ook verschillende websites en telefoonlijnen waar iemand met suïcidale gevoelens terecht kan. Zoek een paar van deze op en bied ze aan aan je kennis, of zoek ze samen op.

Ben er voor de ander

Zelfmoord komt meestal voor bij mensen die geen sociaal vangnet meer hebben en het vertrouwen in zichzelf helemaal verloren zijn. Probeer dan ook contact met iemand te onderhouden en te laten weten hoe belangrijk de ander voor je is. Vertel de ander over wat jullie relatie voor jou betekent, geeft hem complimentjes en schakel zijn of haar hulp in als je ergens mee zit. Op deze manier laat je zien dat de ander wél belangrijk is en haal je zijn of haar eigenwaarde omhoog.

Vergeet jezelf niet!

Het is ontzettend zwaar om steun te bieden aan iemand die zulke heftige gevoelens ervaart. Daarom kan het raadzaam zijn om zelf ook steun te zoeken, zodat de last niet op alleen jouw schouders hoeft te liggen.
Je voelt je waarschijnlijk verantwoordelijk voor een persoon die je net heeft verteld dat hij of zij uit het leven wil stappen. Echter moet je je ook beseffen dat er een grens is wat je voor een ander kan betekenen. Bewaak je eigen grenzen en laat je niet overhalen tot dingen die je niet wil, hoe moeilijk dat ook is. Mocht iemand ondanks alles besluiten om toch uit het leven te stappen, dan is dit zijn of haar eigen keuze geweest. Wat je ook doet: het is nooit jouw schuld.

In noodituaties

Wanneer je het idee hebt dat iemand daadwerkelijk een poging tot zelfmoord onderneemt, schakel dan direct hulp in! Bel het alarmnummer en zorg dat er iemand bij de betreffende persoon in de buurt is. Laat hem of haar in geen geval alleen!

Lees verder

© 2013 - 2017 Myrsky, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord?Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord?Sommige mensen hebben een allesoverheersende gedachten: "ik wil dood". Het leven is voor deze mensen zo ondraaglijk dat…
Depressie: zelfmoord/zelfdodingDepressie: zelfmoord/zelfdodingVeel mensen die lijden aan een depressie denken aan zelfmoord. Met zelfdoding zijn ze immers van de depressie af. Maar e…
Zelfmoord: de oorzaken en signalenZelfmoord: de oorzaken en signalenJaarlijks plegen er ongeveer 1600 mensen in Nederland zelfmoord en doen 94000 mensen een poging waarvan 9200 personen in…
Zelfmoord, zelfdoding of suïcide: hulp en preventieIn Nederland denken jaarlijks 410.000 mensen aan zelfmoord. 94.000 van hen doen ook daadwerkelijk een poging om zichzelf…
Zelfmoord (zelfdoding) bezien vanuit Joods perspectiefIs het stoppen van zelfmoord (zelfdoding) louter een kwestie van publiek belang of is het ook een spirituele zaak waarbi…
Bronnen en referenties
  • http://www.helpguide.org/mental/suicide_prevention.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfmoord
  • http://www.stopsuicide.nu/

Reageer op het artikel "Help, een vriend wil zelfmoord plegen"

Reactie

Matthijs, 31-12-2016 12:27 #1
Voorkomen van zelfmoord plegen is in elk geval niet een psychiater inschakelen! Telt voor iedereen. Reactie infoteur, 09-01-2017
Ik denk dat het in het geval van zelfmoordneigingen zeker raadzaam kan zijn om contact te hebben met een professional.

Infoteur: Myrsky
Laatste update: 26-02-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Zelfmoord
Reacties: 1
Schrijf mee!