InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord?

Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord?

Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord? Sommige mensen hebben een allesoverheersende gedachten: "ik wil dood". Het leven is voor deze mensen zo ondraaglijk dat ze nog maar één oplossing zien: zelfmoord. Maar waarom plegen mensen zelfmoord of doen zij een poging tot het plegen van zelfmoord? Welke factoren beïnvloeden suïcidaal gedrag?

Zelfmoordpogingen vs zelfmoord

Allereerst bestaat er een verschil tussen een zelfmoordpoging en daadwerkelijk overlijden aan zelfmoord. Zelfmoordpogingen komen veel vaker voor dan daadwerkelijke zelfmoord. Wanneer iemand daadwerkelijk zelfmoord pleegt is de zelfmoord vaak beter voorbereid, worden er manieren gebruikt die gevaarlijker zijn en er vrijwel altijd voor zorgen dat iemand overlijdt. Een zelfmoordpoging kan eerder gezien worden als een kreet om hulp of een noodkreet. Als iemand een zelfmoordpoging doet, is het vaak een kreet naar de buitenwereld toe: "help, ik kan niet zo verder".

Waarom plegen of willen mensen zelfmoord plegen?

Als mensen zelfmoord willen plegen of als mensen zelfmoord plegen hebben ze hier vaak een motief voor. De vier hoofdmotieven zijn: uitvlucht, wraak, stoppen van bewustzijn en dood. Voor sommige mensen is het leven zo zwaar en zo uitzichtloos dat ze geen andere oplossing zien dan de dood. Het leven is voor deze mensen ondraaglijk lijden. Ze willen dat de gedachten die ze hebben en de emoties die ze voelen ophouden, ze willen dat het bewustzijn stopt. Ze willen weg uit het leven dat in hun ogen vaak veel ellende heeft gebracht. Mensen die zelfmoord plegen zien geen andere oplossingen meer dan de dood.

(Neuro)psychologische factoren die suïcidaal gedrag beïnvloeden

Mensen die emotioneel verwaarloosd zijn in hun jeugd hebben een grotere kans om zelfmoordgedachten te ontwikkelen en daadwerkelijk zelfmoord te plegen. Ook vroege traumatische ervaringen zoals mishandeling, seksueel misbruik of verlies van een dierbaren kunnen ervoor zorgen voor suïcidaal gedrag. Daarnaast plegen mensen die van nature impulsief zijn eerder zelfmoord of doen zij daar eerder een poging toe. Een laag serotonine gehalte is ook een risicofactor. Even als verslaving, bijvoorbeeld aan alcohol of drugs.

Een psychiatrische stoornis als risicofactor voor suïcidaal gedrag

Mensen die een psychiatrische stoornis hebben lopen ook een verhoogd risico om zelfmoordgedachten te ontwikkelen en zelfmoord uit te voeren. Vooral mensen met schizofrenie, een psychotische depressie, paniekstoornissen, borderline of een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis zijn hier gevoelig voor.

Inschatten van de kans op suïcidaal gedrag

Suïcidaal gedrag is voor de meeste mensen geen dagelijks gespreksonderwerp en het kan ook lastig zijn om hier over te praten. Wanneer iemand dreigt met zelfmoord is het toch handig om de kans op suïcidaal gedrag in te schatten, hierbij is het vooral van belang om er op te letten of er ook al concrete plannen zijn gemaakt en of er is nagedacht over de manier waarop diegene het leven wilt beëindigen. Vragen kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • "Denkt u wel eens, was ik maar dood?"
  • "Hoe vaak denkt u wel eens, ik wil dood?"
  • "Komen er in uw gedachten bepaalde manieren van suicide naar voren?"
  • "Zijn er omstandigheden die u weerhouden van het plegen van suicide?"

Zelfmoord voorkomen: hoop

Niet iedereen die zegt of denkt "ik wil dood", wilt ook daadwerkelijk dood. Vaak zien mensen geen andere oplossing meer dan de dood. Er voor zorgen dat mensen andere oplossingen zien dan de dood is een belangrijk middel om zelfmoord te voorkomen. Hiervoor is vaak hulp van een gespecialiseerde therapeut nodig. Wanneer mensen andere oplossingen zien dan de dood, ontwikkelen zij ook hoop. Hoop is vaak essentieel voor het voorkomen van zelfmoord of een poging daar toe.
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelfmoord, zelfdoding of suïcide: hulp en preventieIn Nederland denken jaarlijks 410.000 mensen aan zelfmoord. 94.000 van hen doen ook daadwerkelijk een poging om zichzelf…
Zelfmoord: de oorzaken en signalenZelfmoord: de oorzaken en signalenJaarlijks plegen er ongeveer 1600 mensen in Nederland zelfmoord en doen 94000 mensen een poging waarvan 9200 personen in…
Zelfmoord in de media: nieuwe media zijn een risicoZelfmoord in de media: nieuwe media zijn een risicoAls mensen zichzelf om het leven brengen, wordt dat in kranten of op tv bijna nooit naar buiten gebracht. Zelfs als daar…
Zelfmoord (zelfdoding) bezien vanuit Joods perspectiefZelfmoord (zelfdoding) bezien vanuit Joods perspectiefIs het stoppen van zelfmoord (zelfdoding) louter een kwestie van publiek belang of is het ook een spirituele zaak waarbi…
Zelfmoord in Nederland, een onderschat probleemZelfmoord in Nederland, een onderschat probleemZelfmoord is in Nederland een niet te onderschatten doodsoorzaak. Tijdens de crisis is het aantal zelfmoorden in Nederla…
Bronnen en referenties
  • Leerboek Psychiatrie. Geneeskunde. VU

Reageer op het artikel "Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord?"

Reacties

Thea, 17-05-2019 22:38 #6
Een psychose is zo vreselijk wij horen, voelen en zien niet de belevenis van een psychose. Daarom is onze zoon nu dood.

Marco, 13-04-2017 19:55 #5
Wat ik mis hierin is dat het misschien ook zo kan zijn dat sommige mensen zoveel onrechtvaardige dingen meemaken, verdriet en pijn, en dat spreekwoordelijk gezegd de koek een keer op is. Een heel logisch iets… alles en iedereen heeft zijn grenzen, het kan heel goed zijn dat iemand al jaren niet zijn leven verder wil leiden zoals het geleid wordt, daar alles in zijn macht aan heeft proberen te doen. Keer op keer opnieuw is gestart, en eens tot de conclusie komt dat het gewoon niet meer anders kan. Zelfmoord is iets heel heftigs, iets heel triest, maar ook iets heel dappers, een eigen keuze.

Thomas, 19-10-2016 21:48 #4
Mijn moeder heeft zelfmoord proberen te plegen. Ze lag toen een tijd in coma, maar waarom doen mensen dat? Mensen die nooit over zoiets hadden nagedacht, nooit iets over gesproken. En ineens word ik opgebeld "je moeder ligt in coma." Wat mijn moeder mij en mijn familie aangedaan heeft is enorm. Ze wordt waarschijnlijk nooit meer dezelfde doordat ze insuline heeft ingespoten en daardoor een black out kreeg.

Mariel, 06-08-2016 21:48 #3
Wat ik heel erg mis in dit artikel is de stelling dat suïcidale mensen vaak NIET aan de dood denken… Hun lijden is zo groot, hun gedachten zo donker en eenzaam, chaotisch en vaak onrealistisch dat zij maar 1 ding willen… Van hun pijn af, van hun denken af… Dat ze daardoor dus doodgaan komt vaak niet in ze op.

Ik baseer dit op afscheidsbrieven, waaronder die van mijn eigen man… Hij was zich er totaal niet van bewust dat hij door zichzelf van het leven te beroven hij dus dood ging.

Gerda, 17-12-2015 02:07 #2
Ik zit te denken over dat meisje wat voor de trein sprong. alcohol, drugs. mijn zus pleegde zelfmoord. heb nooit geweten wat eraan vooraf ging. ze dronk wodka. slikte pillen… dood… maar waarom? We gingen uit die avond. ze had het huis in orde. alles rook naar lavendel… ze zei alleen… mijn man drinkt zoveel. wat moet ik ermee? De dag erna was ze dood… haar man nooit gesproken. ze was twee jaar getrouwd. heb niks van haar… weg… wat is gebeurd? ik heb geen tv… ik, heb geen Pauw… maar de vragen blijven… waarom?

Rieja (infoteur), 22-02-2015 02:03 #1
Mensen die niet meer in dit digitale tijdperk passen, omdat ze ziek worden van alle zendmasten, smartphones en tablets, worden voor gek verklaard en zien geen ander oplossing dan zelfmoord. Eigenlijk is het moord, veroorzaakt door de regering, die maar blijft zeggen dat EMV geen schade kunnen aanrichten aan een lichaam!

Infoteur: Lola90
Laatste update: 19-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 6
Schrijf mee!