InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Moet ik naar een psycholoog?

Moet ik naar een psycholoog?

Je voelt je niet goed in je vel? Je denkt erover na om naar een psycholoog te gaan? Veel mensen denken nog steeds onterecht dat je slechts bij zeer zware mentale problemen een beroep kunt doen op een psycholoog. Veel mensen durven de stap naar een psycholoog pas te zetten wanneer ze er mentaal al volledig doorzitten of worden noodgedwongen doorverwezen door hun huisarts. Een psycholoog moet je zien als een gesprekspartner, een vertrouwenspersoon die je helpt het bos door de bomen te zien en je kan helpen inzien waarom je de dingen doet die je doet.

Wat is een psycholoog?

Een psycholoog is een academische of professionele deskundige in de psychologie die zich bezighoudt met het innerlijke en het gedrag van de mens. Je hebt verschillende soorten psychologen. Afhankelijk van het type psychologische hulpverlening dat je nodig hebt, kun je een bepaald soort psycholoog nodig hebben. Hieronder vind je enkele voorbeelden van soorten psychologen. Deze lijst is niet volledig, maar geeft wel aan dat psychologen zich meer en meer specialiseren zodat de kans groter wordt dat ze je goed kunnen helpen.

Soorten psychologen

Klinische psychologen

Concentreren zich op het diagnosticeren en behandelen van emotionele, mentale en gedragsproblemen. Ze zijn gespecialiseerd in het behandelen van een bepaalde stoornis.

Schoolpsychologen

Ze worden ingezet om de intelligentie en persoonlijkheid van leerlingen na te gaan in het lager -en middelbaar onderwijs. Ze worden ook ingezet om leerlingen met problemen te helpen.

Sportpsychologen

Begeleiden atleten zodat ze continu gemotiveerd blijven. De prestaties van sporters worden voor een groot deel bepaald door hun mentale gemoedstoestand.

Arbeidspsychologen

Ze moeten ervoor zorgen dat ze de juiste kandidaat op de juist plaats krijgen. Ze worden voornamelijk ingezet door selectiebureaus.

Wanneer ga ik naar een psycholoog?

Wanneer je klachten, vragen of problemen hebt die je moeilijk kan uitleggen en waar je zelf niet goed uit komt. Met lichamelijke klachten ga je naar je huisarts, dus waarom ga je met klachten van psychologische aard niet naar een psycholoog? Een psycholoog kan tijdens een moeilijke periode een ruggensteun geven en je de nodige middelen geven om bepaalde situaties het hoofd te bieden.

Ben ik gek?

  • Je bent niet gek. Het is juist sterk om hulp te vragen als je problemen hebt.
  • De dag van vandaag is een psycholoog meer een vertrouwenspersoon geworden.
  • Een psycholoog luistert naar je klachten en gaat samen met jou op zoek naar een manier om jouw problemen aan te pakken.
  • Een psycholoog helpt je om jouw leven vanuit het juiste perspectief te bekijken. Hij/Zij geeft je inzicht in bepaalde aspecten van je leven, patronen, omgeving, enz.
  • Je leert er begrijpen waarom je de dingen doet zoals je ze doet.

Hoe vind ik een psycholoog?

Je kan bij je huisarts te rade gaan aangezien veel huisartsen samenwerken met een therapeut. Op de website van de Belgische Federatie van Psychologen vind je een zoekfunctie. Alle psychologen die daar vermeld staan zijn officieel erkend. Ook mutualiteiten bieden lijsten aan van psychologen. Deze mutualiteiten bieden dan ook vaak een financiële tussenkomst aan voor deze psychologen.

Bij het kiezen van een psycholoog kan het interessant zijn om de persoonlijke pagina van verschillende psychologen te bekijken, zo krijg je een algemeen beeld van wie de psycholoog is. Laat je daarnaast vooral ook leiden door je gevoel. Als de persoonlijke pagina je aanspreekt, kan je steeds een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek, zo kan je nagaan of het klikt.

Wat mag ik verwachten?

Je eerste afspraak is een kennismakingsgesprek. Tijdens dat gesprek vertel je iets over jezelf en de reden waarvoor je komt. Aangezien psychologische klachten verschillende oorzaken kunnen hebben zal er ook aandacht besteed worden aan je verleden en je huidige levensomstandigheden. Daarna start de behandeling. Een sessie duurt ongeveer 60 minuten. Het is vooral de bedoeling dat je zelf actief meewerkt om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Hoe lang een behandeling duurt hangt af van je klacht, je budget, je eigen behoefte en verschilt dus van persoon tot persoon.

Je hoeft niet alles zelf uit te dokteren. Twijfel je aan de ernst van je vraag of klacht? Neem contact op met je huisarts.
Liever vandaag dan morgen.
© 2014 - 2019 Andi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hulp inschakelen van een psycholoogHulp inschakelen van een psycholoogVoor veel mensen is het een drempel om naar een psycholoog toe te stappen. Zij denken dat je pas een gesprek met een psy…
Online therapie: psychologische hulp zoeken op internetOnline therapie: psychologische hulp zoeken op internetAls je met een psychologisch probleem zit, dan is het soms moeilijk om de drempel te overschrijden en naar een psycholoo…
De eerstelijnspsycholoogDe eerstelijnspsycholoogDe eerstelijnspsycholoog is een hulpverlener, die u helpt bij psychische problemen. Eerstelijns wil zeggen dat u zelf me…
Wat doet een psychiater?Wat doet een psychiater?Een psychiater behandelt mensen die psychische stoornissen of andere problemen hebben. Voorbeelden hiervan zijn stemming…
Psychiater of Psycholoog worden? De verschillenHet verschil tussen een psychiater en een psycholoog is voor mensen vaak niet duidelijk. In tegenstelling tot een psycho…
Bronnen en referenties
  • Image human brain x-ray courtesy of Somkiat Fakmee/ FreeDigitalPhotos.net

Reageer op het artikel "Moet ik naar een psycholoog?"

Infoteur: Andi
Laatste update: 21-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!