InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Vrouwen lijden onder schoonheidsideaal

Vrouwen lijden onder schoonheidsideaal

Bijna alle vrouwen herkennen dit wel. Je zapt thuis in je luie stoel met een bak chips en er verschijnt een cosmetische reclame. Een beeldschone vrouw met perfecte rondingen lacht breed. Je legt de chips aan de kant en denkt; wat is ze mooi. En voor vandaag ben je weer ontevreden over jezelf. Je ziet overal perfecte, beeldschone vrouwen op tv, kranten, magazines, billboards en internet. Je wilt jezelf uithongeren omdat je jezelf te dik vindt. Maar waarom eigenlijk, en voor wie...? Vrouwen lijden psychologisch aan het schoonheidsideaal. Je moet als vrouw jong, strak en slank eruit zien. Uiterlijk heeft steeds meer invloed op de samenleving. Jongeren voelen zich ongemakkelijk en denken dat ze niet goed genoeg zijn als ze buiten de boot vallen met hun maat of lengte. Plastische chirurgen krijgen al patiënten van 15 jaar binnen. Kinderen van 5 snoepen minder omdat ze daardoor dikker en onaantrekkelijker denken te worden. Psychologische ziektes zoals anorexia, boulimia en BDD (Body Dismorphic Disorder; ziekte waarbij patiënt zich lelijker inbeeld dan hij in werkelijkheid is) komen steeds meer voor en het is tijd dat iedereen begrijpt hoe de vrouw wordt lijdt onder het schoonheidsideaal.

Beperkt Houdbaar

Sunny Bergman trok de aandacht met haar documentaire: Beperkt Houdbaar, over het onrealistische schoonheidsideaal van de vrouw. De titel wijst naar het feit dat vrouwen na een bepaalde leeftijd niet meer aantrekkelijk worden gevonden. Veel vrouwen worden geconfronteerd met een jong, slank en strak schoonheidsideaal en maken zich er zorgen over dat ze niet aan dat ideaal kunnen voldoen. Sunny Bergman vraagt zich af in wiens belang deze zorgen zijn, van haar en andere vrouwen. En wat er op het spel staat. In het documentaire zoekt Bergman naar de oorzaak, de effecten en tenslotte mogelijke oplossingen voor deze problematiek.

Volgens Bergman wordt dat gevoel aangewakkerd door het vrouwbeeld dat cosmeticafabrikanten, de modebranche, vrouwenbladen, de porno-industrie en de plastische chirurgie de wereld insturen. „Dat beeld is gefixeerd op jong en dun en is voor een groot deel ’gephotoshopt’ of anderszins gemanipuleerd. Dat is een schoonheidsideaal waar we niet mee kunnen concurreren en toch streven we ernaar.”
Manipulatie van foto’s komt veel voor. Veel vrouwen weten niet dat het digitaal gemanipuleerd is en vergelijken zich met de volmaakte vrouw die ze zien. Sunny Bergman liet zichzelf manipuleren in photoshop. Topmodellen, celebrities en volmaakte actrices zien er in het werkelijkheid heel anders uit.

Verzet met acties

Zo zie je dat manipulatie met grote mate heerst. Gelukkig komen er veel meer acties om deze strijd aan te gaan. Dove is al bekend in Nederland met de campagne: Tijd voor echte schoonheid. De groep die zich verzet tegen het schoonheidsideaal, groeit met de dag, en ook met de stemmen van mannen. Of de hele markt rekening gaat houden met de psychologische schade van de vrouw, is nog de vraag.
Oprah staat goed op de cover van haar eigen tijdschriftOprah staat goed op de cover van haar eigen tijdschrift

Fabrikanten voor de rechter

De juridische kant van de zaak wordt nu druk onderzocht en er worden stemmen verzameld. Vrouwen die psychische schade ondervinden van reclames van de cosmetische industrie, kunnen dat binnenkort melden. Er is een kans dat fabrikanten voor de rechter worden gesleept. Alleen moet er nog een hoop gebeuren voordat kan gebeuren.

You are beautiful the way you are...

Het houdt nooit op. Rennen, zweten, harsen, koken, lakken, boenen. Als vrouw moet je op elke leeftijd eruit kunnen zien als een model, kunnen koken als je oma in de keuken, vrijen als een hoer in bed, en intelligenter zijn dan je partner. Laat je niet gek maken! Het gaat clichématig klinken, maar elke vrouw is mooi op haar eigen manier. Jong en levendig zijn zit in je geest en hou die goed in leven.

Tip voor de vrouwen: laat je niet misleiden door de slanke, strakke beelden van vrouwen. Verhonger jezelf niet, eet gelukkig. Daar word je pas mooier van.
© 2007 - 2019 Sensing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het schoonheidsideaal. Hoge lat of wurgend koord?De meeste mensen willen er goed uitzien. Hoge jukbeenderen, mooie haren, een slank en lenig lichaam en sprekende ogen. V…
De media en het zelfbeeld van meisjes en vrouwenDe media en het zelfbeeld van meisjes en vrouwenDe media zijn overal en we worden voortdurend gebombardeerd met beelden van hoe we er uit zouden moeten zien. Als we maa…
Slank zijn, was niet altijd een schoonheidsideaalSlank zijn, was niet altijd een schoonheidsideaalSchoonheidsidealen zijn zeer subjectieve voorstellingen van schoonheid in een bepaalde periode. Ons huidige uitgesproken…
Vrouwenbenen in de zomerIs haar op vrouwenbenen vies? Sommige mensen vinden dat. Maar het groeit er vanzelf, net als op mannenbenen. Waarom moet…
Wat is het ideale vrouwenfiguur?Wat is het ideale vrouwenfiguur?Het ideale vrouwenfiguur is iets waarover meningen kunnen verschillen en in principe persoonlijk zou moeten zijn. Toch z…
Bronnen en referenties
  • Beperkt houdbaar: www.beperkthoudbaar.info
  • Krant: Trouw

Reageer op het artikel "Vrouwen lijden onder schoonheidsideaal"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Madrieleine, 08-04-2013 17:45 #5
Maar waar je ook kijkt op bilboards, elektronische reclamezuilen, winkelposters zie je steeds die vrouwen in bikini of lingerie met hun buusten er uit puilen en zo hunkerend of smachtend op de foto staan om iets aan te prijzen.
Op televisie die hunkemuller reclame waarbij werkelijk een pornoshow wordt weggegeven met silvia die in haar tiet knijpt en alle standjes nadoet wat eigenlijk in de slaapkamer prive hoort.
het lijkt wel of vrouwen robotten zijn die enkel met hun vagina en buusten iets te zeggen hebben en geen enkel ander toevoegende waarde want konstant die uitpuilende boobs in strakke kanten kleine behaatjes op posters wordt je gek van

Zozithet, 17-01-2013 10:51 #4
Wat mannen aantrekkelijk vinden komt niet door het schoonheidsideaal maar door de natuurlijke selectie proces dat onbewust in mannelijke hersens omgaat. Brede heupen = makkelijker een gezonde kindje op de wereld brengen. Grote borsten = betere zorg voor de pasgeboren kind. Verder is alles persoonlijk, maar sommige dingen zijn door de natuur vastgelegd en je kan er niets aan doen dan klagen ;)

Justme, 13-11-2012 00:10 #3
Nou idd! Zojuist met 8 mannen op zakenreis geweest en ze zoeken allemaal een vrouw met cup dd en broekmaat 32. Triest dat ze niet inzien dat áls ze al zo een vrouw vinden deze geheel fake zal zijn… En het mooie is nog dat ze zelf allemaal ook niet (meer) zo strak in het pak zitten. Maar mannen trekken zich er ws gewoon minder van aan want zij zijn ook absoluut geen vergelijkingsmateriaal met de Jillz reclame kan ik je zeggen! ;) Dus meiden kop op, en laat niemand je wijsmaken dat er iets mis is met hoe je eruitziet!

Tm, 27-05-2012 17:21 #2
Het is inderdaad erg triest dat enkel en alleen maar één schoonheidsideaal bestaat: het zo veel mogelijk lijken op barbie. Lang, dun, strak, jong, getint, volle lippen, wespenlichaampje en ga zo maar door. Het moet nou eens een keer genoeg zijn, want niemand heeft het het recht om te bepalen wat 'mooi' is en wat 'normaal' is. Biologisch gezien is het lichaam hebben van Barbie onmogelijk, zulke boezems en de helft van de omtrek van deze boezems moet de omtrek van de taille zijn! Ik ben zelf nog 17, maar moet zeggen dat ik elke dag geconfronteerd wordt met reclames die ons met de paplepel voeden met het beeld van 'mooi!' Ach ga toch fietsen, dat maak ik zelf wel uit!

Daphne, 27-05-2012 12:09 #1
Wanneer verandert er nu eindelijk eens aan de reclames met al die mooie halfnaakte vrouwen erin, ik word er heel onzeker van. En vele vrouwen en meiden met mij, Jonge meisjes die al plastische chirurgie hebben toegepast aanhun lichaam, ik vind het triest dat in de reclames niet de gewone mens in beeld wordt gebracht, maar het moeten negen van de tien keer van die opgedirkte nep vrouwen en meiden zijn, Wanneer wordt hier nu eindelijk eens iets aangedaan, we weten allemaal nu weleens dat dit de vrouw hier onzeker van wordt maar we van mt zijn allen wel m oi door met de perfecte vrouw op de tv.

Infoteur: Sensing
Gepubliceerd: 15-11-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 5
Schrijf mee!