InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ESTP: de Promotor onder de MBTI-types

ESTP: de Promotor onder de MBTI-types

ESTP: de Promotor onder de MBTI-types Een van de zestien MBTI-types is de ESTP, ook wel de Promotor of de Doener genoemd. De ESTP is de ultieme realist; tegelijkertijd is de ESTP ook het meest spontaan van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zo’n 4,3% van de wereldbevolking een ESTP is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ESTP

De ESTP heeft Extroverted Sensing als dominante functie, gebruikt Thinking als hulpfunctie en kijkt met een Perceiving blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ESTP om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. Feeling en iNtuition komen pas daarna. De ESTP is pragmatisch en resultaatgericht van aard. Dit MBTI-type gaat problemen het liefst energiek en improviserend te lijf. Tastbaar resultaat is belangrijk voor ze; daarom voelen ze zich meer thuis bij technische en mechanische vraagstukken dan bij theoretische concepten. ESTP’s leren door te doen. Ze zijn spontaan, leven in het hier en nu en zijn graag actief met anderen. Samen sporten is een heerlijke uitlaatklep voor ze. Typische ESTP-eigenschappen zijn: probleemoplossend, realistisch, hartelijk, communicatief, onbevreesd, actiegericht, objectief en stressbestendig.

ESTP als werknemer: werk en carrière

‘Vooruit met de geit!’ zou een mooi motto zijn voor de werkende ESTP. Dit MBTI-type is gericht op actie en heeft geen enkele moeite met improviseren en presteren onder druk. Dat maakt dat hij moeilijke patstellingen kan doorbreken door te komen met een oplossing en te zeggen wat er moet gebeuren. Onderhandelen, netwerken en inspelen op veranderingen zijn voor de ESTP natuurlijke vaardigheden. Strakke teugels zijn een gruwel voor dit type: allerlei regeltjes, planmatig moeten werken en langdurig met één taak bezig zijn past niet bij de ESTP. Hij is meer van het type ‘eerst doen, dan denken’. De ESTP komt professioneel tot bloei in informele, dynamische organisaties waar vaak hectiek heerst. Geschikte sectoren zijn: media, entertainment, sport, dienstverlening (maatschappelijk of zakelijk) en techniek.

Het liefdesleven van de ESTP: liefde en relaties

De ESTP is enthousiast en altijd ergens mee bezig, ook binnen relaties: hij wil er elke dag het beste van maken. Wel heeft dit type moeite met langetermijnbeloftes en raakt hij snel verveeld. De kans dat de ESTP regelmatig wisselt van liefdespartner is dus hoog. Vooral in het begin van een liefdesrelatie zijn ESTP’s echte charmeurs, die met actie en sensualiteit veel plezier en energie in de relatie brengen. Omdat de ESTP van het type ‘geen woorden, maar daden’ is, kan hij moeite hebben met inzien dat woorden ook een functie hebben. Het verbaal uiten van bevestiging en dankbaarheid is moeilijk voor ze. Dit compenseren ze overigens vaak door hun partner te overspoelen met grote cadeaus.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ESTP

Voor een gelukkiger leven kan de ESTP werken aan:
  1. Accepteren dat hij nou eenmaal een actieve levensstijl nodig heeft: geen inactieve partner kiezen of zichzelf minderwaardig voelen omdat hij geen type is voor met een boek op de bank;
  2. Niet harder of sterker voordoen dan de werkelijkheid op het gebied van emoties: iedereen heeft immers gevoelens en een innerlijk kind dat gehoord wil worden;
  3. Accepteren dat falen een optie is en dat dat prima is: niet elke berg kan worden beklommen.

Celebrities en andere bekende ESTP’s

  • Ernest Hemingway
  • Jack Nicholson
  • Eddie Murphy
  • Madonna
  • Michael J. Fox
  • Winston Churchill
  • David Cameron
  • Al Capone
© 2012 - 2019 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESTJ, ook wel de Opzichter of de Bewaker genoemd. De levensrol van de ESTJ is “het b…
ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESFJ, ook wel de Verzorger of de Leverancier genoemd. De levensrol van de ESFJ is he…
ENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENFJ, ook wel de Leraar of de Gever genoemd. De levensrol van de ENFJ is die van de…
ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENTP, ook wel de Uitvinder of de Visionair genoemd. Het levensmotto van de ENTP is “…
ESFP: de Performer onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESFP, ook wel de Performer genoemd. De levensinstelling van de ESFP is “Je leeft maa…
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code – Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype – M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ESTP: de Promotor onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!