InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Wat is EMDR therapie?

Wat is EMDR therapie?

Wat is EMDR therapie? EMDR is een afkorting voor ‘Eye Movement Desensitization an Reprocessing’. Dit is therapie voor mensen die te maken hebben gehad met een traumatische ervaring en hier last van blijven houden. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan seksueel geweld, ongeval of een ander incident met geweld. In 1989 is deze therapie ontwikkeld door een psychologe Shapiro. In de jaren daarna is deze procedure verder ontwikkeld tot een volwaardige en zeer effectieve therapeutische methode.

Waarvoor is de therapie EMDR bedoeld?

In het leven van een mens kunnen bepaalde gebeurtenissen voorkomen die zodanig ingrijpend zijn dat deze moeilijk of niet te verwerken zijn. De meeste mensen gaan goed met het verwerkingsproces om, maar dat lukt niet bij iedereen. Dit met psychische klachten tot gevolg. Nachtmerries en angstige beelden (flashbacks) van deze schokkende gebeurtenis(sen) blijven terugkomen en vervagen niet. Ook kun je te maken krijgen een vorm van posttraumatische stress-stoornis (PTSS), wat gepaard gaat met schrik- en vermijdingsreacties. Dit zijn allemaal klachten die ontstaan uit de vele nare herinneringen en/of gebeurtenissen, waarbij het eraan denken nog steeds een bepaalde emotionele reactie naar boven haalt.

Hoe werkt EMDR?

EMDR werkt veelal erg snel, waardoor het vaak gezien wordt als een zeer intensieve therapie. De therapeut zal altijd uitleg geven wat hij precies gaat doen. Daarnaast zal hij ook instructies geven hoe de cliënt zijn emoties het beste onder controle kan houden. De therapeut zal de cliënt vragen om de specifieke gebeurtenis terug te halen in het geheugen, met de daarbij behorende beelden, gedachten en gevoelens. Er zal zoveel mogelijk informatie worden verzameld om zodoende een perfect beeld te verkrijgen. Vervolgens zal het verwerkingsproces worden opgestart. Opnieuw wordt er opnieuw gevraagd om de gebeurtenis naar voren te halen in je gedachten, maar dit keer gebeurt dat in combinatie met een afleidende stimulus. Bijvoorbeeld door geluiden in een koptelefoon van links naar rechts te laten gaan. Er worden verschillende sets aan stimuli gebruikt, na elke set is er tijd voor een moment van rust. De therapeut zal aan de cliënt vragen wat er in zijn gedachten naar boven komt. Door de EMDR worden al deze gedachten en gevoelens in gang gezet, waardoor er wat kan veranderen in je geest en lichaam. Er zal vervolgens worden gevraagd naar je meest opvallende verandering. Dit gebeurt na elke set.

Wat zijn de te verwachten effecten van EMDR?

De EMDR therapie zal er toe leiden dat al die nare herinneringen haar krachten en emotionele ladingen zal gaan verliezen. Hierdoor wordt het voor de cliënt steeds makkelijker om aan zo’n gebeurtenis terug te denken. In bijna de meeste gevallen worden deze beelden en herinneringen vager en kleiner. Tevens kunnen er ook minder prettigere dingen naar voren komen na dit soort sessies. Je kunt dan denken aan nieuwe gedachten en inzichten, die een ander beeld geven op de situatie, zowel positief als negatief. Door al deze effecten zullen de heftige gebeurtenissen steeds meer een plek gaan krijgen in het leven van deze persoon.

De nadelen van EMDR

De effecten van zo’n EMDR therapie kunnen nog wel even doorwerken, maar dat is een goed teken. Als er nieuwe beelden en gevoelens naar boven zijn gekomen, kun je even het gevoel krijgen dat je de regie volkomen kwijt bent. Dit houdt in de regel niet langer dan drie dagen aan, daarna is er weer een nieuw evenwicht in je leven, waarmee je verder kan. EMDR werkt, dat is wel duidelijk, maar hoe het precies werkt is nog niet helemaal duidelijk. Het is wel duidelijk dat je natuurlijke verwerkingssysteem wordt gestimuleerd door EMDR.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.skepsis.nl
  • www.emdrtherapeuten.nl
  • www.medischforum.nl

Reageer op het artikel "Wat is EMDR therapie?"

Reactie

Rachel Zwiers, 15-12-2016 21:48 #1
Sinds een psychose in 2006 staat mij leven op zijn kop… Therapie is voor mij niet weggelegd omdat ik de neiging heb om op de stoel van de behandelaar te gaan zitten. Jeugdtrauma's etc… ik kom er niet los van.

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 16-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!