InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ENFP: de Inspirator onder de MBTI-types

ENFP: de Inspirator onder de MBTI-types

Een van de zestien MBTI-types is de ENFP, ook wel de Inspirator of de Kampioen genoemd. De levensinstelling van de ENFP is om altijd nog een beetje extra uit het leven te halen: de ENFP is het meest optimistisch van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zon 8,1% van de wereldbevolking een ENFP is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ENFP

De ENFP heeft Extroverted iNtuition als dominante functie, gebruikt Feeling als hulpfunctie en kijkt met een Perceiving blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ENFP om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. Thinking en Sensing komen pas daarna. Enthousiast en fantasievol als ze zijn, zien ENFPs het leven als een onuitputtelijke bron aan mogelijkheden. Ze zien snel verbanden tussen gebeurtenissen en informatie: door hierop te vertrouwen zetten ze onvermoeid stappen voorwaarts. Voor elke tegenslag hebben ze een oplossing. Doordat ze spontaan en flexibel zijn, kunnen ze goed improviseren. Dat doen ze dan ook liever dan uitgebreid vooruit plannen. Ze geven graag complimentjes en hebben het nodig deze ook regelmatig zelf te krijgen. Typische ENFP-eigenschappen zijn: optimistisch, veelzijdig, onafhankelijk, creatief, harmonieus, sensitief en flexibel.

ENFP als werknemer: werk en carrière

Welke baan een ENFP ook heeft, hij ziet altijd overal kansen: alles is mogelijk. De ENFP staat dan ook graag aan het begin van veranderingen, het liefst steeds weer opnieuw, terwijl anderen het werk afmaken. Dit MBTI-type is een natuurtalent in pionieren, projecten starten en inspelen op veranderingen. Omdat de ENFP goed is in netwerken en mensen enthousiasmeren, lukt het hem ook om zijn plannen te presenteren en verkopen. Prioriteiten stellen en projecten ook daadwerkelijk afmaken laat hij liever aan iemand anders over. Ook laat de ENFP zich niet graag inperken door regels en structuren. De ENFP komt professioneel tot bloei in een informele, ongedwongen sfeer waarin fantasie en creativiteit wordt gewaardeerd. Geschikte sectoren zijn: onderwijs, maatschappelijke of zakelijke dienstverlening, creatieve sector en media.

Het liefdesleven van de ENFP: liefde en relaties

De EFNP neemt vriendschappen en liefdesrelaties heel serieus en benadert deze met een bijna kinderlijk enthousiasme en optimisme. Authenticiteit en diepte zijn belangrijke waarden voor dit type. Ze kunnen de ander inspireren om het beste uit zichzelf te halen en zijn over het algemeen bijzonder plezierig gezelschap. ENFPs zijn gefocust op de emoties van de ander en doen graag hun best om de relatie goed en leuk te laten verlopen. Lukt dat niet, dan houden ze zichzelf verantwoordelijk, waardoor het kan voorkomen dat ze te lang in een niet-functionerende relatie blijven hangen. De ENFP wil altijd weten waar de relatie aan toe is en zal vaak de ander vragen hoe zij zich voelen en veel vissen naar complimentjes. Dit draagt enerzijds bij aan de gezondheid van de relatie, maar kan anderzijds ook wat verstikkend werken.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ENFP

Voor een gelukkiger leven kan de ENFP werken aan:
  1. Vragen om feedback en waardering: het uitblijven van feedback is niet hetzelfde als negatieve feedback;
  2. Niet bang zijn een mening te hebben en beslissingen te nemen;
  3. Kritiek zien als een kans om te groeien.

Celebrities en andere bekende ENFPs

  • Franz Joseph Haydn
  • Buster Keaton
  • Meg Ryan
  • Robin Williams
  • Sandra Bullock
  • Robert Downey Jr.
  • Will Smith
  • Mark Twain
  • Oscar Wilde
  • Che Guevara
  • Fidel Castro
© 2012 - 2019 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ENFP: de Inspirator onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!