InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-types

ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-types

ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-types Een van de zestien MBTI-types is de ESTJ, ook wel de Opzichter of de Bewaker genoemd. De levensrol van de ESTJ is “het beheren van het leven”: de ESTJ is het meest vastbesloten en ambitieus van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zo’n 8,7% van de wereldbevolking een ESTJ is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ESTJ

De ESTJ heeft Extroverted Thinking als dominante functie, gebruikt Sensing als hulpfunctie en kijkt met een Judging blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ESTJ om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. iNtuition en Feeling komen pas daarna. De ESTJ is praktisch en nuchter ingesteld en kan daardoor soms wat rechtlijnig overkomen, ook omdat hij zo graag wil dat anderen op precies dezelfde manier te werk gaan. Mensen van dit MBTI-type houden van resultaat, het liefst snel. Ze leren graag iets dat direct toepasbaar is in de praktijk en hebben minder interesse in abstracte theorieën. Doordat ze logisch en systematisch denken, gaan het regelen van dingen en routineklussen met veel details ESTJ’s zeer goed af: vooral wanneer efficiëntie belangrijk is. Typische ESTJ-eigenschappen zijn: gestructureerd, analytisch, betrouwbaar, resultaatgericht, traditioneel, sociaal en assertief.

ESTJ als werknemer: werk en carrière

De ESTJ zet zijn schouders eronder en zorgt dat de boel op orde is. Praktische vraagstukken worden voortvarend aangepakt en snel van een logische, ordelijke oplossing voorzien. Om dit te bereiken stelt dit MBTI-type doelen en prioriteiten, neemt hij besluiten en werkt hij planmatig en gestructureerd. Wel heeft de ESTJ een voorkeur voor standaardoplossingen en heeft hij behoefte aan controle. Delegeren of afwijken van de voorgeschreven procedures is moeilijk voor dit type. Ook heeft de ESTJ het lastig bij het creëren van draagvlak en het openstaan voor standpunten die niet stroken met die van hemzelf. De ESTJ komt professioneel tot bloei in een formele organisatie met duidelijke doelen en vaste procedures. Geschikte sectoren zijn: bedrijfsleven, dienstverlening (zakelijk, financieel of maatschappelijk) en techniek.

Het liefdesleven van de ESTJ: liefde en relaties

De ESTJ gelooft in levenslange relaties, waarbij familie meer prioriteit heeft dan vrienden. Wel hebben ze graag de controle, ook in de liefde, en dat kan wat verstikkend voor de ander zijn. Zolang hun geduld niet wordt beproefd en hun controle niet te veel wordt bedreigd, zijn ESTJ’s vriendelijke, optimistische partners. Ze nemen de verantwoordelijkheid op zich als dat moet, zowel bij het runnen van het huishouden als bij het uitpraten van conflicten. Hoewel de ESTJ best in staat is om complimentjes te geven, uit dit type zijn gevoelens liever op een lichamelijke manier dan met woorden. Nieuwe en onverwachte dingen brengen de ESTJ uit balans, waardoor hij snibbig kan worden. Sowieso is dit type van nature niet erg tactvol qua taalgebruik.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ESTJ

Voor een gelukkiger leven kan de ESTJ werken aan:
  1. De behoefte om anderen te controleren en te beheersen loslaten: uiteindelijk moeten mensen hun eigen leven inrichten op de manier zoals zij dat goed achten;
  2. Accepteren dat liefde en vriendschap bij dit type eerder via het hoofd dan via het hart gaat;
  3. Alle feiten doornemen, bijvoorbeeld door ze op te schrijven, om zo een passende visie te formuleren.

Celebrities en andere bekende ESTJ’s

  • Harry S. Truman
  • George W. Bush
  • John D. Rockefeller
  • Dr. Phil
  • Hillary Clinton
  • Michelle Obama
  • Emma Watson
  • Uma Thurman
  • Henry Ford
© 2012 - 2018 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFJ, ook wel de Beschermer of de Voeder genoemd. Typisch aan de ISFJ is het enorme…
ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESFJ, ook wel de Verzorger of de Leverancier genoemd. De levensrol van de ESFJ is he…
ENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENFJ, ook wel de Leraar of de Gever genoemd. De levensrol van de ENFJ is die van de…
ISFP: de Componist onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFP, ook wel de Componist of de Kunstenaar genoemd. Het levensmotto van de ISFP is…
ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENTP, ook wel de Uitvinder of de Visionair genoemd. Het levensmotto van de ENTP is “…
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code – Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype – M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!