InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Anonymous en hacktivisme

Anonymous en hacktivisme

Anonymous en hacktivisme De laatste jaren is er een sterke toename van hacktivisme. In de meeste gevallen is dit het werk van Anonymous.

Hacktivisme

Hacktivisme is een samengesteld woord. Het bestaat uit de woorden hacken en activisme. Activisten zijn mensen die zich verzetten tegen de politiek van een overheid of organisatie. Vroeger gingen ze op straat om zich te verzetten, maar tegenwoordig gebruiken activisten dezelfde methodes dan hackers. Hackers dringen computersystemen binnen om data te stelen. Hiermee proberen ze hun stelling te staven.

Anonymous

Anonymous is een hackerscollectief met aanhang over heel de wereld. Het zijn verschillende kleine groepjes die het gedachtegoed van deze organisatie aanhangen. Het gedachtegoed is heel breed. Men verzet zich tegen de monopolies van grote bedrijven, het indringen van de overheid in de privacy van mensen, de stempel die de overheid gaat drukken op allerlei aspecten van het dagelijkse leven. De laatste jaren is er een toename van hacktivisme. In de meeste gevallen is dit het werk van Anonymous.

Werkwijze

Anonymous valt vooral overheden en grote, goed beveiligde bedrijven aan. Zij denkt dat de mensheid gigantisch zou vorderen als alle informatie en geboekte vooruitgang in de wereld vrij wordt verdeeld onder iedereen. Maar, in tegenstelling houden overheden en grote bedrijven alle informatie achter slot en grendel. Anonymous moet dus de illegale wegen bewandelen. Hiervoor breken de leden in in servers, halen daar de informatie weg en maken die vrij toegankelijk. Ze proberen dit zonder sporen na te laten van hun eigen identiteit omdat dit nog steeds illegaal en strafbaar is. Hackers riskeren tot vijf jaar gevangenschap en boetes tot 200.000 euro. De leden van Anonymous houden hun identiteit daarom liever geheim maar via gecodeerde chatkanalen kunnen ze elkaar wel contacteren. Ze kennen elkaar meestal niet bij naam maar houden wel veel contact via deze chatkanalen. Anonymous legt de computers van hun tegenstanders plat door ze over te belasten. Het principe is eenvoudig: als computers massaal verbinden met een website, kan deze website het niet meer aan en gaat ze plat. Ze hoeven niet noodzakelijk zelf naar de sites te gaan. Ze kunnen ook gebruik maken van bob net. Bob net zijn netwerken van besmette computers. De hacker heeft dus controle over alle gehackte computers in zijn bob net. Met zijn leger van besmette computers kan hij om het even welke website platleggen: dat doet hij door alle computers tegelijkertijd naar de website te laten surfen tot de website plat gaat. Op deze wijze viel Anonymous al honderden doelwitten aan. Ook in de Arabische landen heeft Anonymous al vele websites platgelegd. Hiermee wil Anonymous de Arabische decidenten steunen in hun strijd tegen verdrukking in landen zoals Libië en Syrië. Anonymous is in het bezit van programma’s die hele websites kunnen platleggen.

Enkele Activiteiten

  • Operation Payback
  • Wikileaks
  • Aanval op de pedofielenvereniging
  • Operation Titstorm
  • Westboro Baptist Church
  • Anonymous seduction
  • Openbaring privégegevens
  • ArcelorMittal België
  • Operation Blackout
  • Vergeldingsacties vanwege actie tegen megaupload.com
  • Aanval op de NAVO
  • Publicatielijst met vermoedelijke twitterpedofielen
© 2012 - 2019 Healing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Anonymous en hacktivisme"

Infoteur: Healing
Gepubliceerd: 14-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!