InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Occupy Wall Street, de beweging van de 99%
nieuws uitgelicht

Occupy Wall Street, de beweging van de 99%

Occupy Wall Street, de beweging van de 99% De 'Occupy Wall Street-beweging' begint op 17 september 2011 in New York. De protestbeweging weet in korte tijd enkele duizenden mensen te mobiliseren. Waar gaat het de demonstranten om? De acties richten zich vooral tegen de invloed die het bedrijfsleven heeft op de politiek en de meerderheid van de bevolking in de kou laat staan. De beweging heeft geen leider en brengt mensen uit allerlei verschillende politieke richtingen, godsdiensten en etnische groepen samen.

Inhoud

Wie doen mee aan de Occupy Wall Street

De meeste betogers vinden dat ze horen bij de grote groep, 99% van de bevolking, die de zware klappen van de financiële crisis moeten dragen. Vandaar de kreet: We are the 99%. Deze 99% van de bevolking vindt dat de superrijke 1% meer zou moeten bijdragen. Deze 99% vindt dat ze niet genoeg gehoord worden en onvoldoende geholpen worden door het bedrijfsleven en de politiek.Dit gevoel brengt een diverse groep demonstranten op de been. Betogers komen uit allerlei verschillende politieke richtingen o.a. uit de liberale, socialistische en conservatieve hoek en hebben verschillende sociale, etnische en religieuze achtergronden. Na de eerste kleine betoging sloten de vakbonden zich aan en ondersteunen de acties.

Wat wil de Occupy Wall Street-beweging

Het is geen toeval dat de beweging begint in het financiële centrum van New York. De demonstranten keren zich vooral tegen de invloed van o.a. financiële instanties op de politiek. Eén van de eisen is dan ook dat president Obama een onderzoek moet opstarten naar corruptie in het overheidsapparaat en de te grote invloed van multinationals op het land. Daarnaast werden er in de dagen na 17 september, de 'officiële' eerste dag van de Occupy Wall Street-beweging, verschillende andere onderwerpen genoemd o.a.: extra belasting voor de allerrijksten en grote bedrijven, sociale ongelijkheid, oplossen van de enorme werkloosheid, de instortende huizenmarkt, verbeteringen in de gezondheidszorg, ondersteuning van de vakbonden en minder geld naar het leger.

Een Amerikaanse herfst in New York

De demonstranten halen inspiratie uit de protesten op het Tahrirplein in Caïro en de 'Arabische lente'. Het Zuccotti Park in New York werd na de eerste betogingen ingenomen door de beweging en de meeste aanhangers zijn van plan te blijven. Ze gaan uit van een lange winter op het Zuccotti Park, al omgedoopt tot Liberty Plaza. De onrust bleef al snel niet beperkt tot New York, in de weken na de eerste demonstraties in New York volgden soortgelijke acties in Washington, Boston, Las Vegas en San Francisco.

Oproep tot protest

De eerste oproep tot protest kwam van Adbusters, dat al jarenlang acties voert tegen de doorgedraaide consumptiecultuur. Al snel werd de oproep ondersteunt door Anonymous. Beide wilden een geweldloze bezetting van Wall Street om duidelijk te maken dat grote bedrijven te veel invloed hebben gekregen op de regering en dat deze invloed een gevaar was voor de democratie.

Hoewel Adbusters en Anonymous opriepen voor de demonstraties heeft de beweging geen duidelijke leider. Zoals de website zegt: Occupy Wall Street is leaderless resistance movement with people of many colors, genders and political persuasions. The one thing we all have in common is that We Are The 99% that will no longer tolerate the greed and corruption of the 1%. Er zijn wel groepen die in wisselende samenstellingen zich bezighouden met de organisatie, planning en niet onbelangrijk, de media.

Media-aandacht

De media-aandacht was in de eerste dagen van de beweging matig. Op 17 september wisten Adbusters en Anonymous een groep van 2000 betogers te mobiliseren, een aantal dat in de dagen na 17 september langzaam minder werd. Voor Amerikaanse begrippen was de betoging die het het Zuccotti Park bezette vrij klein. Het www werd vanaf het begin wel intensief ingezet, er verschenen filmpjes (van arrestaties) op Youtube, tweets, livestreams en websites. Een prachtige fotocollectie van de 99% kwam op Tumblr met de titel wearethe99percent.tumblr.com. Op het blog staan foto's van mensen die ten onder dreigen te gaan aan de economische malaise.

Het bleek een kwestie van geduld en veel arrestaties voordat ook de mainstream media de beweging begon te verslaan. Na de eerste moeizame week groeide het aantal betogers. Nadat er op zaterdag 2 oktober 2011 meer dan 700 arrestaties werden verricht tijdens een demonstratie in New York kon de media niet meer om de betogingen heen.
© 2011 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Filmrecensie: Wall StreetrecensieFilmrecensie: Wall StreetWall Street is een film uit 1987, geregisseerd door Oliver Stone. In de hoofdrollen zie je Michael Douglas en Charlie Sh…
Film: The Wolf of Wall Street (2013)Film: The Wolf of Wall Street (2013)Gebaseerd op een waargebeurd verhaal van Jordan Belfort, van zijn opkomst als een rijke beursmakelaar die een luxe leven…
Bronnen en referenties
  • http://www.thenation.com/article/163719/occupy-wall-street-faq
  • http://wearethe99percent.tumblr.com/
  • http://www.ibtimes.com/articles/224719/20111004/occupy-wall-street-protest-demands-zuccotti-heather-gautney-fordham.htm
  • http://occupywallst.org/
  • http://www.adbusters.org/campaigns/occupywallstreet

Reageer op het artikel "Occupy Wall Street, de beweging van de 99%"

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 09-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!