InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Het leven van Pim Fortuyn, voor de politiek

Het leven van Pim Fortuyn, voor de politiek

Waarschijnlijk kent iedereen Pim Fortuyn nog wel, hij wordt gezien als de man die de politiek in Nederland wakker schudde en heeft vernieuwd. Voordat Pim Fortuyn de politiek in ging was hij hier al aardig mee bezig, hier kun je lezen hoe het leven van Pim Fortuyn was voordat hij de politiek in ging.

Zijn jeugd

Op 19-02-1948 werd Pim Fortuyn geboren in het dorpje Driehuis. Hij was het derde kind in een gezin dat uiteindelijk 6 kinderen zou tellen. Fortuyn groeide op in de periode dat Nederland bezig was met de herstelwerkzaamheden van WOII. In deze periode was Nederland nog sterk verzuild, iets wat hij in zijn jeugd duidelijk heeft gemerkt. Het gezin Fortuyn was rooms-katholiek. Zijn moeder, een huisvrouw, was echter een moderne vrouw voor die tijd en het leven in het gezin was dan ook niet extreem gelovig. Deze moderniteit was te merken aan verschillende zaken, bijvoorbeeld aan het feit dat in hun gezin al snel een tv aanwezig was. Zijn vader was, in tegenstelling tot moeder, veel van huis voor zijn werk en niet erg betrokken bij het gezinsleven. Pim kon eigenlijk zijn hele leven moeilijk met zijn vader overweg.

Op de basisschool, vanwege het geloof een Nonnenschool, was Pim Fortuyn een beetje een grijze muis, een redelijk stille jongen die niet echt vrienden had. Het basisonderwijs vond Fortuyn een vreemd systeem in Nederland. Tevens had hij een hekel aan de nonnen van wie hij les kreeg en aan alle strenge regels, hierin werd hij gesteund door zijn moeder. Hij was altijd ‘moeders prinsje’. In die tijd had hij al seksuele ervaringen met jongens van zijn leeftijd, hij bedacht toen echter nog geen moment dat dit kon duiden op homoseksualiteit. Iets waar hij later wel openlijk voor uit zou komen.

De middelbare school waar Fortuyn heen ging was het Mendelcollege in Haarlem. Dit vond hij een stuk leuker dan de basisschool, en tijdens het derde jaar leefde hij op en begon zich te onderscheiden op een aantal fronten. Hij kreeg zelf de behoefte om zich te uiten en te manifesteren. Het begon met zijn kleding, tot dan toe droeg hij zelfgemaakte kleding van zijn moeder. Op een dag ging hij zelf naar de winkel om kleding te kopen. Dit betekende direct een gedaanteverandering voor Fortuyn, hij begon zich meteen te roeren en kwam niet alleen met hele verhalen op de proppen maar ook met beargumenteerde standpunten. Direct gingen ook zijn schoolresultaten vooruit. Hij ondernam ineens van alles op school, zo werd hij lid van de culture club, de toneelclub, de leerlingenraad, de debatingclub en hij zat zelfs in de redactie van het schoolblad. Hierdoor ontwikkelde hij zijn kwaliteiten als spreker voor publiek. Op dat moment was de internationale politiek nog onbelangrijk voor Pim Fortuyn. Alleen de totstandkoming van de EEG trok zijn aandacht. Op school werd hier aandacht aan besteed door middel van een Europese Dag. Fortuyn vond Europa interessant, maar niet meer dan een grote landbouwmarkt voor Europese lidstaten.

Zijn studentenleven

Na de middelbare school ging Pim Fortuyn studeren aan de Universiteit van Amsterdam. Hij deed als hoofdstudie sociologie, maar omdat hij een breed kennisveld wilde hebben volgde hij ook colleges in scheikunde, rechten, economie en geschiedenis. De colleges op de UvA bevielen hem niet, hij vond het te druk en te massaal. Om die redenen koos hij er al na het eerste trimester voor om de overstap naar de Vrije Universiteit in Amsterdam te maken. Daar bleef hij sociologie studeren maar daarnaast koos hij voor bestuurskunde, bedrijfssociologie, geschiedenis, economie en staats- en bestuursrecht. Al deze vakken waren een goede oriëntatie op een maatschappelijke of politieke baan. Ook tijdens zijn studie blijf Pim Fortuyn veel ondernemen op de Universiteit, zo was hij actievoerder van de Studentenvakbond Studentenraar der Vrije Universiteit(SRVU) en hij leidde de honderduren-bezetting van de VU in het voorjaar van 1972. Aan de Vrije Universiteit slaagde hij voor zijn examen sociologie.

Tijd na zijn studie

Nadat Fortuyn zijn studie sociologie had afgemaakt verhuisde hij naar Groningen om marxistische sociologie te gaan geven aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vervolgens werd hij directeur OV-studentenkaart BV in Groningen. In 1990 verhuisde Fortuyn naar Rotterdam waar hij bijzonder hoogleraar sociologie aan de Erasmus Universiteit werd. Vanaf 1993 werd hij columnist bij het blad Elsevier. Hierin schreef hij voornamelijk over zaken die hem destijds niet aanstonden in de politiek. Ook begon hij met het schrijven van boeken waarvan Tegen de islamisering van onze cultuur het meest bekritiseerd werd, hierin voerde Pim Fortuyn een debat met de socialist Marcel van Dam. Hoewel Fortuyn duidelijk de winnaar van het debat was, hield hij er geen tevreden gevoel aan over. Van Dam noemde hem namelijk een ‘buitengewoon minderwaardig mens’.
© 2010 - 2019 Tim29, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Pim Fortuyn; autobiografie van een babyboomer

Reageer op het artikel "Het leven van Pim Fortuyn, voor de politiek"

Infoteur: Tim29
Laatste update: 17-09-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!