InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Dr. Martin Luther King: "I have a dream"

Dr. Martin Luther King: "I have a dream"

Dr. Martin Luther King: "I have a dream" "I have a dream". Wie kent de beroemde uitspraak niet van Martin Luther King. Op 4 april 2018 is het 50 jaar geleden dat Martin Luther King in 1968 werd vermoord. Daarmee werd op een gewelddadige manier een aanslag op geweldloosheid gedaan. Zijn principe van geweldloosheid dwong in de hele wereld respect af. Geweldloosheid moet meer aandacht krijgen.

Opleiding Martin Luther King

Martin Luther King werd op 15 januari in 1929 geboren in Atlanta. Hij werd op jeugdige leeftijd al geconfronteerd met de mensonterende rassendiscriminatie. Na zijn opleiding aan het Morenhouse College besloot hij zijn idealen vanuit zijn christelijk geloof vorm te geven. In Chester en Chicago studeerde King theologie en vervolgens volgde hij in Boston nog eens psychologie.
Goed opgeleid begon Martin Luther King zijn ´Negerrevolutie´.

Bussstaking
In het jaar1956 werd King internationaal bekend door de beroemde Busstaking. Een massabetoging in Montgommery, Alabama, waarbij honderden negers uit protest niet met het openbaar vervoer gingen. Dit was een aderlating voor de busbedrijven. Op die manier lieten de negers merken dat ze wel degelijk meetelden in de maatschappij.

Geweldloosheid

Het principe van geweldloosheid werd regelmatig beantwoord met gruwelijke vormen van terreur en gevangenisstraffen. Ondanks dat dwong de geweldloosheid over de hele wereld respect en bewondering af. Het principe van Martin Luther King inspireerde vele mensen. King was geïnspireerd door Jezus en dwong daarmee veel respect af. Jezus was het voorbeeld hoe geweldloosheid effect had op onrecht. Door geweldloos te handelen dwong Jezus respect af bij de mensen die Hem onrecht aan wilden doen. We zien het bijvoorbeeld bij het lijden en sterven van Jezus. Soldaten, rechters en gewone mensen realiseerden zich na de dood van Jezus dat Hij onschuldig was. Het geweld tegen de zwarte bevolking in Amerika werd uiteindelijk ook gezien als onrecht tegen onschuldige mensen.

Man van het jaar
In 1963 werd Martin Luther King door Time magazine uitgeroepen tot ´Man van het jaar´. King was predikant van de Ebenezer Baptistenkerk in Atlanta waar hij met zijn vrouw en kinderen ook woonde. Tevens was hij voorzitter van de Southern Christian Leadership Conference. In 1964 werd King winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede.

Martin Luther King vermoord
Martin Luther King werd op 4 april 1968 in Memphis doodgeschoten. De vraag die nu gesteld moet worden: is de droom van Martin Luther King uitgekomen of is die met hem vermoord? De titel van een boek van King heeft de titel: 'Waarom wij niet langer kunnen wachten'. King was zich bewust dat niet van de ene op de andere dag sociale veranderingen kunnen plaatsvinden. Maar hij had de inspiratie om te beginnen alsof de volgende dag die mogelijkheid er niet zou zijn. Gelukkig leeft de droom van Martin Luther King nog steeds voort. Het blijft een actueel thema om onrecht aan te pakken met geweldloosheid. Het is de wens van veel mensen en de wens van King om zijn droom door te geven aan de wereld waarin we leven.

Martin Luther Kingdag

In Amerika is 19 januari een feestdag ter ere van Martin Luther King en zijn geweldloze actie's.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johnhain, Pixabay
  • Waarom wij niet langer kunnen wachten. dr. Martin Luther King. Meulenhof Amsterdam
  • Rosa stond niet op...Martin Luther King. W. ten Have Amsterdam

Reageer op het artikel "Dr. Martin Luther King: "I have a dream""

Infoteur: Hessel
Laatste update: 02-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!