InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Het verkiezingsprogramma van D66 voor 2017 tot 2021

Het verkiezingsprogramma van D66 voor 2017 tot 2021

Het verkiezingsprogramma van D66 voor 2017 tot 2021 Met het oog op de verkiezingen van de Tweede Kamer in maart 2017 presenteerde D66 op vrijdag 26 augustus 2016 haar nieuwe verkiezingsprogramma voor de jaren 2017 tot 2021. Dit vond plaats in de Ostadeschool in Den Haag. Het verkiezingsprogramma werd eind oktober 2016 tijdens het tweedaagse congres van D66 definitief vastgesteld. Het -zeer uitgebreide- programma van de partij is genaamd: 'Samen sterker – kansen voor iedereen'.

Democraten ’66 (D66)

Geschiedenis

De partij Democraten ’66 (D66) werd opgericht op 14 oktober 1966. De oprichters, onder wie Hans van Mierlo, zijn ontevreden over het politieke systeem en vormen een beweging die voor politieke vernieuwing moet gaan zorgen. De politieke partij D66 wordt opgericht. De nadruk wordt vooral gelegd op democratisering en een nieuw partijenstelsel. Bij de verkiezingen in 1967 worden al meteen zeven zetels behaald.

In 1972 nam D66 voor het eerst deel aan een kabinet. Vervolgens zakte de partij erg in en na de aankondiging van een nieuwe, meer liberale koers, ging het bij de verkiezingen in 1977 weer wat beter: er werden acht zetels behaald. In de jaren negentig ging het nog steeds erg goed met D66, met als hoogtepunt 1994, toen er vierentwintig zetels behaald werden. Er volgden eind jaren negentig dan ook twee ‘paarse’ kabinetten met D66.

Huidige positie D66

Sinds het einde van het tweede kabinet-Balkenende heeft D66 niet meer deelgenomen aan een regering. Er volgde herstel in 2010 en 2012 en de partij heeft vervolgens wel meegewerkt aan enkele (begrotings-)akkoorden.

Wat betreft de Nederlandse gemeenteraden: D66 werd in 2014 in veel grote gemeenten de grootste partij en was dat jaar wat betreft de gemeenteraadsverkiezingen een grote winnaar.

Sinds 2006 is Alexander Pechtold politiek leider en lijsttrekker van D66 en fractievoorzitter van de partij in de Tweede Kamer. Partijvoorzitter is Letty Demmers.

Algemene standpunten van D66

D66 is een progressieve, sociaal-liberale partij die voor een duurzame, democratische en open samenleving is. D66 kiest voor groei en meer vrijheid met gezonde overheidsfinanciën en voor een land met het onderwijs als motor. De partij is erg pro-Europa en wil dus graag internationaal denken en handelen.

Het verkiezingsprogramma voor 2017 tot 2021

Het verkiezingsprogramma van D66 is een behoorlijk boekwerk van 236 pagina’s. Het bevat de plannen voor vier jaar, van 2017 tot 2021. “Geen valse beloftes, maar geloofwaardige politiek”, aldus D66. Na al die jaren van economische hervormingen wil D66 investeren in de samenleving. Investeren in mensen, in de toekomst, en in gelijke kansen voor iedereen. Want ongelijkheid en tweedeling zijn onacceptabel. Het partijprogramma is optimistisch en gericht tegen de polarisatie en het populisme.

Tweedeling bestrijden

D66 wil de tweedeling in de kern bestrijden en zorgen dat iedereen gelijke kansen heeft voor de toekomst. Dé manier daarvoor is het onderwijs, volgens D66. De partij wil buurtscholen waar kinderen vanaf twee jaar naartoe kunnen, om achterstanden te voorkomen. Er moet geïnvesteerd worden in docenten, in het beroepsonderwijs en in onderzoek.

Een eerlijke kans op werk voor iedereen

Er moet volgens D66 minder verschil komen tussen werknemers met vaste en werknemers met flexibele contracten. Tijdelijke contracten moeten verdwijnen en voor flexwerkers moet een vaste baan bereikbaar zijn. ZZP’ers moeten makkelijker kunnen sparen voor hun pensioen en zich makkelijker kunnen verzekeren. Werkgevers moeten makkelijker ouderen en laagopgeleiden in dienst kunnen nemen. Werkende mensen zouden minder belasting moeten betalen.

Ongelijke kansen op de arbeidsmarkt moeten bestreden worden. Vluchtelingen moeten meteen taalles krijgen en direct kans op de werk hebben. Ouderschapsverlof moet ook voor vaders bestaan, en wel in de vorm van betaald verlof voor twaalf weken.

Pensioenen moeten hervormd worden. Een individueel pensioen is het doel, zonder overdacht van geld van jong naar oud.

Zorg met elkaar en voor elkaar

D66 wil rust en kwaliteit in de zorg. Dit moet tot stand komen door investeringen in E-health en innovatie, en door preventie en gezond leven. Zo wordt er gericht op de gezondheid in plaats van op het behandelen van mensen.

Huisartsen en zorg in de buurt moet centraal gesteld worden. De kwaliteit van de zorg moet transparanter, om beter te kunnen kiezen. Softdrugs kan veilig en gereguleerd worden aangeboden, zodat zo de gezondheid verbetert en criminaliteit vermindert, aldus D66.

De rechtsstaat

D66 wil de democratische rechtsstaat verbeteren en beschermen. Politie en justitie moeten daarom van elkaar gescheiden worden. Rechtsbijstand moet beschikbaar zijn voor iedereen die dat nodig heeft en bij de rechtbank moeten de wachttijden korter worden. Door intensievere Europese samenwerking tussen inlichtingendiensten kan terrorisme beter bestreden worden en kan radicalisering eerder worden gesignaleerd.

Meer zelfbeschikking

Mensen moeten volgens D66 meer zeggenschap krijgen over beslissingen in hun leven. Regels met betrekking tot bijvoorbeeld huwelijk en ouderschap moeten gemoderniseerd worden. Gelijkwaardige behandeling moet de norm zijn, ongeacht de samenlevingsvorm, gender of geaardheid. Hulp bij levensbeëindiging moet legaal zijn: mensen hebben recht op een waardig levenseinde.

Overheidsfinanciën

D66 wil meer investeren en een sluitende begroting. Er moet geïnvesteerd worden, maar zonder de rekening naar latere generaties door te hoeven schuiven. Investering moet plaatsvinden in onder andere onderwijs, innovatie, cultuur en defensie. Belastinghervorming is ook een punt: D66 wil minder belasting op arbeid (loon), meer vergroening en een minder snelle stijging van zorgkosten.

Europa

D66 wil een sterker Nederland door een sterker Europa. De partij wil meer samenwerking, met name op het gebied van de vluchtelingencrisis en op het gebied van het klimaat. Vluchtelingen moeten via veilige routes naar Nederland kunnen komen en om de vluchtelingenstromen te beheersen moeten goede grenscontroles aan de Europese buitengrenzen ingesteld worden. In Nederland zou niemand zijn oorspronkelijke nationaliteit op hoeven geven.

De partij is voor referenda, maar een referendum over een vertrek uit de EU is onbespreekbaar.

Schone economie

D66 is voor echte verduurzaming om de klimaatcrisis te bestrijden. Kolencentrales moeten gesloten worden, en energieneutrale huurwoningen moeten bijgebouwd worden. Mensen die duurzaam rijden of zelf stroom opwekt, mag als het aan D66 ligt, minder belasting betalen. Investeringen in innovatie en groene ondernemers en het verminderen van regelgeving moeten het klimaat helpen.

Lees verder

© 2016 - 2017 Suus1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkiezingen 2012Op 12 september 2012 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Inmiddels hebben de deelnemende partijen hun kandidatenl…
Het verkiezingsprogramma van de PVV voor 2017-2021Het verkiezingsprogramma van de PVV voor 2017-2021Op 15 maart 2017 vinden in Nederland de verkiezingen voor de Tweede Kamer weer plaats. Op 25 augustus 2016 presenteerde…
Politiek: Hoofdpunten verkiezingen 2010 D66D66 heeft het verkiezingsprogramma gepresenteerd. Wat zijn de hoofdpunten uit dit programma? Wat kunnen we verwachten va…
Politiek: Hoofdpunten verkiezingen 2010 SPPolitiek: Hoofdpunten verkiezingen 2010 SPDe SP heeft het verkiezingsprogramma gepresenteerd. Wat zijn de hoofdpunten uit dit programma? Wat kunnen we verwachten…
Alexander Pechtold, politicus en lijsttrekker D66Alexander Pechtold werd geboren op 16 december 1965 te Delft. Pechtold is bekend als politicus in de tweede kamer voor d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sebastiaan Ter Burg / Flickr
  • Verkiezingsprogramma: https://verkiezingsprogramma.d66.nl/ (geraadpleegd op 14 november 2016).
  • https://d66.nl/content/uploads/sites/2/2016/08/D66-verkiezingsprogramma-2017-2021-in-een-oogopslag.pdf (geraadpleegd op 14 november 2016).
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Democraten_66#Ideologie_en_.27redenen_van_bestaan.27 (geraadpleegd op 14 november 2016).
  • http://nos.nl/artikel/2128245-d66-verkiezingsprogramma-optimistisch-en-wars-van-populisme.html (geraadpleegd op 14 november 2016).
  • http://www.volkskrant.nl/binnenland/d66-presenteert-verkiezingsprogramma-met-heel-veel-toekomst~a4364927/ (geraadpleegd op 14 november 2016).

Reageer op het artikel "Het verkiezingsprogramma van D66 voor 2017 tot 2021"

Infoteur: Suus1
Gepubliceerd: 15-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Verkiezingen 2017
Schrijf mee!