InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie voor 2017-2021

Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie voor 2017-2021

Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie voor 2017-2021 Op woensdag 15 maart 2017 zijn de verkiezingen voor de leden van de Tweede Kamer. Ook de ChristenUnie doet aan deze verkiezingen mee. In aanloop naar deze verkiezingen presenteerde de ChristenUnie op vrijdag 14 oktober 2016 haar verkiezingsprogramma voor de jaren 2017 tot 2021. Het programma is op het partijcongres op 26 november 2016 definitief vastgesteld. Het verkiezingsprogramma is getiteld: “Hoopvol realistisch; voorstellen voor een samenleving met toekomst”.

De ChristenUnie

Geschiedenis

De ChristenUnie is ontstaan in het jaar 2000. De partij ontstond door een samenvoeging van de partijen Gereformeerd Politiek Verbond (GPV) en de Reformatorische Politieke Federatie (RPF). In de jaren daarna profileerde de partij zich steeds meer en werd bekender. In 2003 won partijleider Rouvoet de Thorbecke-prijs en in 2004 werd hij politicus van het jaar.

In 2006 kwam de ChristenUnie na de verkiezingen uit op zes zetels. Zo kon de partij samen met het CDA en de PvdA deelnemen aan het nieuwe kabinet, Balkenende IV, dat tot stand kwam in januari 2007. Rouvoet werd vice-premier, Arie Slob werd fractievoorzitter.

Bij de verkiezingen in 2010 verloor de ChristenUnie een zetel. In 2011 vertrok Rouvoet en Slob werd naast fractievoorzitter ook partijleider.

Positie van de ChristenUnie vóór de verkiezingen van 2017

Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2012 hield de ChristenUnie haar vijf zetels. Bij de gemeenteraadsverkiezingen en bij de Europese verkiezingen was er een beetje groei. Het ledenaantal van de partij bedraagt ruim 23.000. Eind 2015 trad Arie Slob af en werd Gert-Jan Segers fractievoorzitter.

Standpunten

Wat betreft sociaal beleid, asiel, ontwikkelingssamenwerking en milieu stelt de ChristenUnie zich vaak links op. De partij is bijvoorbeeld voor verhoging van het bedrag dat naar ontwikkelingshulp gaat. Wat betreft drugs, abortus en euthanasie is de partij toch anders dan de andere linkse partijen. Regels met betrekking tot abortus en euthanasie ziet de ChristenUnie het liefst teruggedraaid worden.

De partij is wel vóór vrijheid van godsdienst, ook andere dan het christendom. Verder worden onderwerpen als het vloekverbod en de Zondagsrust nog regelmatig aangehaald. Ook homoseksualiteit vormt binnen de partij af en toe nog problemen.

Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie voor 2017 tot 2021

Het volledige verkiezingsprogramma van de ChristenUnie beslaat 110 pagina’s. Naast een samenvatting bestaat het partijprogramma zelfs ook in ‘eenvoudige taal’, in braille en in gebarentaal. De drie belangrijkste punten uit het programma: “Hoopvol realistisch: voorstellen voor een samenleving met toekomst” zijn ‘een toekomst voor onze kinderen’, ‘een samenleving waarin iedereen meetelt en meedoet’, en ‘een samenleving die vrede en vrijheid blijft zoeken’. Daaruit ontstaan tien speerpunten.

De toekomst van kinderen

De ChristenUnie vindt een veilig gezin het belangrijkst voor een kind. Daarom wil de partij één miljard euro investeren in de kinderbijslag, het kindgebonden budget en het bevallings-, ouderschaps- en zorgverlof.

Wat betreft onderwijs wil de ChristenUnie één miljard euro investeren in leraren en beroepsonderwijs, zodat dit beter op de arbeidsmarkt aan gaat sluiten. Ook onderzoek en innovatie blijven van belang. Tot slot wil de ChristenUnie de basisbeurs weer terug, zodat iedereen kan studeren.

Zorg

De zorg voor ouderen moet meer op maat zijn, en gegeven worden door mensen met hart voor hun werk. Er moet meer ruimte komen voor huisartsen en wijkverpleegkundigen, zodat mensen thuis zorg kunnen ontvangen. De ChristenUnie wil het eigen risico omlaag brengen, minder eigen bijdrage en zorgpolissen eenvoudiger maken. Er moet volgens de partij meer geld naar preventie in de zorg.

Integratiebeleid

De ChristenUnie concludeert dat de huidige integratieaanpak niet werkt. De partij wil een nieuw model voor integratie, met rechten voor vreemdelingen en vluchtelingen. Dat bestaat dan uit een fulltime leer- en werktraject, dat na goede resultaten kan worden beëindigd. Alleen zo worden nieuwkomers uiteindelijk burgers van ons land, aldus de ChristenUnie.

Een groene economie

Nederland moet voorop gaan in de zoektocht naar een schone economie. Het gebruik van fossiele energie moet afnemen, en het duurzame energiegebruik moet ontwikkeld worden en volledig gebruikt worden. Energiebesparing moet vervolgens aantrekkelijker gemaakt worden, en verspilling en vervuiling zwaarder belast worden. De ChristenUnie wil een deel van de pensioenvermogens voor de energietransitie gebruiken.

De samenleving en de gemeenschap

De ChristenUnie wil dat mensen iets voor hun land betekenen. Daarom wil de partij een maatschappelijke dienstplicht voor iedereen die 18 wordt. Daartegenover kan bijvoorbeeld een kwijtschelding van studieschulden staan.

Perspectief voor ondernemer en werknemer

De ChristenUnie ziet het liefst dat jongeren snel een vaste baan krijgen, dat ouderen sneller weer aan het werk kunnen en dat ouders hun baan kunnen combineren met hun gezin. Daarom moeten bedrijven die ouderen en anderen met een afstand tot een baan in dienst nemen, recht hebben op een tegemoetkoming. Werk moet tevens meer lonen, vindt de ChristenUnie. Daarom moeten de arbeidslasten verlaagd worden, zodat arbeid voor bedrijven goedkoper wordt en werknemers er meer aan overhouden. De partij wil een minimum arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers. De WW moet de WOW worden: Werk-Opleiding-Werk in plaats van Werkloosheidswet.

Belasting en pensioen

Het belastingstelsel moet hervormd worden. Het moet eerlijker, eenvoudiger en werk moet lonen. Vooral de lage en middeninkomens moeten profiteren van een lastenverlaging. In de loon en inkomstenbelasting moet een tweeschijventarief komen: één tot aan 70.000 euro en één voor de hogere inkomens.

Ook het pensioenstelsel moet hervormd worden. Het blijft verplicht en grotendeels collectief, maar iedereen krijgt ook een persoonlijk pensioenpotje. De tweedeling tussen jong en oud moet verdwijnen.

Europa

De uitgebreide Brusselse bevoegdheden in de Europese Unie moeten verminderd worden, vindt de ChristenUnie. De Europese Commissie moet de lidstaten ondersteunen. De samenwerking over de landsgrenzen heen moet echter niet sneuvelen, dus er moet een soort nieuw ontwerp komen voor ‘Europa’. De euro mag opgegeven worden, maar niet eenzijdig door Nederland alleen.

Regionaal

De ChristenUnie vindt regionale impulsen belangrijk. Middelen voor veiligheid, infrastructuur en energie kunnen naar de regio’s. Eventuele investeringen in defensie moeten in verband met de werkgelegenheid vooral buiten de Randstad plaatsvinden.

Vrede en veiligheid

In deze pijlers moet geïnvesteerd worden, aldus de ChristenUnie. De politie moet meer wijkagenten en meer rechercheurs krijgen. In de opvang van vluchtelingen en in defensie moet respectievelijk één miljard en 2 miljard euro geïnvesteerd worden.

Lees verder

© 2017 Suus1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verkiezingsprogramma van de PVV voor 2017-2021Het verkiezingsprogramma van de PVV voor 2017-2021Op 15 maart 2017 vinden in Nederland de verkiezingen voor de Tweede Kamer weer plaats. Op 25 augustus 2016 presenteerde…
Verkiezingen 2012Op 12 september 2012 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Inmiddels hebben de deelnemende partijen hun kandidatenl…
Stemmen, verkiezingen, partij keuze, kandidaat en motivatieStemmen, verkiezingen, partij keuze, kandidaat en motivatieVerkiezingen voor de Tweede Kamer wordt in de regel iedere vier jaar georganiseerd. Vele politieke partijen hebben een v…
Politieke partijen: ChristenUnieDe ChristenUnie is, net zoals het CDA, een partij die ontstaan is uit het samengaan van andere partijen. De Reformatoris…
Het verkiezingsprogramma van de PvdA voor 2017 tot 2021Het verkiezingsprogramma van de PvdA voor 2017 tot 2021In 2016 zit de huidige Tweede Kamer vier jaar op zijn post. Daarom vinden er, zoals geregeld in de Kieswet, in 2017 weer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anne Paul Roukema / Wikimedia Commons
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/ChristenUnie#Ontwikkeling
  • http://deverkiezingswijzer.nl/politieke-partij/christenunie/
  • https://www.christenunie.nl/missie
  • https://www.christenunie.nl/verkiezingsprogramma

Reageer op het artikel "Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie voor 2017-2021"

Infoteur: Suus1
Gepubliceerd: 03-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Verkiezingen 2017
Schrijf mee!