InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Soorten verzorgingsstaten

Soorten verzorgingsstaten

Soorten verzorgingsstaten Een ontwikkelingswerker zei eens: 'Het is frustrerend. Zodra ik weg ben, dondert het zaakje soms in elkaar. Het liefst zou ik de Nederlandse verzorgingsstaat naar Afrika exporteren.' Welke verschillende soorten verzorgingsstaten zijn er en hoe ideaal is de Nederlandse verzorgingsstaat voor Afrika?

Basis

De wereldeconomie globaliseert, maar ondanks de globalisering zijn er verschilldende verzorgingsstaten te onderscheiden. De verhouding tussen particulier en collectief hangt af van het land.

Vergelijking

Scandinavische model Continentale model Angelsaksische model Zuidelijk model
waar Landen als Denemarken en Zweden Duitsland, België en Frankrijk Engelstalige landen (het Verenigd Koninkrijk, VS, Australië en Canada) Zuid-Europa en ontwikkelingslanden buiten Europa
collectieve sector (%) 55%45%35% Relatief klein
particuliere sector (%)45%55%65%Relatief groot
uitleg Van de wieg tot het graf zorgt de overheid voor je, maar de belastingen zijn hoog om dit allemaal betaalbaar te houden. De uitkeringen zijn heel hoog. Er zijn goede welzijnsvoorzieningen en de uitkeringen zijn hoog. Het kostwinnersmodel staat centraal (man werkt en huisvrouw). De economische groei is hoog, de belastingen zijn laag. Veel welzijnsvoorzieningen zijn in particulieren handen en dus heel duur. Hulpbehoevenden worden vaak door familie en dorpsgenoten opgevangen. De levensverwachting en het opleidingsniveau liggen relatief laag.

Debat

Rechtse politici gaan uit van de moderniseringstheorie. Wij moeten de in de Derde Werled investeren, zodat zij ook kunnen moderniseren. Linkse politici zijn voor de afhankelijkheidstheorie. We moeten juist gebruik maken van de ontwikkelingslanden. Wij kunnen ervan profiteren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Soorten verzorgingsstaten"

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 03-04-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!