Scouting: waarom doe je je kind op scouting?

Scouting: waarom doe je je kind op scouting? Scouting Nederland bestaat in 2011 een eeuw. Om dat te vieren vond in juli van dat jaar een tiendaags jubileumkamp plaats. Maar waarom zouden ouders hun kinderen op scouting doen? En is scouting niet heel ouderwets?

De geschiedenis van Scouting

Scouting bestaat al lang. De eerste groep werd in 1907 opgericht in Groot-Brittannië. De slogan was toen learning by doing. In 1910 werd de eerste scoutinggroep in Nederland opgericht. Scouting Nederland heeft in 2011 zo’n 87.000 jeugdleden die tussen de 5 en 21 jaar zijn en 25.000 vrijwilligers. Zij behoren tot een dikke duizend scoutinggroepen die bij Scouting Nederland zijn aangesloten.

Bijna iedere gemeente heeft wel een scoutinggroep

Van de Nederlandse gemeenten heeft 85 procent een scoutinggroep. Hun ledental is over het algemeen constant.

Waarom ga je bij scouting?

Ouders en kinderen kiezen vaak voor scouting vooral omdat er veel gezamenlijke activiteiten worden georganiseerd. Een andere reden is dat de leden daarbij vooral veel buiten zijn. Toch is scouting veel meer dan alleen maar wat knopen leggen en in bomen slingeren. Ook het traditionele kamperen, maakt nog wel deel uit van de activiteiten, maar niet alleen meer. Zo word er anno 2011 ook veel gebruik gemaakt van moderne methoden. Zo wordt er gebruik gemaakt van gps.

Wat doet scouting met kinderen?

Scouting heeft tot doel om kinderen voor te bereiden om hun latere leven. Dit gebeurt onder andere door de jongeren zich via spel zich te laten richten op:
  1. Ontwikkelingstrajecten
  2. Leiderschap
  3. Organiseren
  4. Zelfstandigheid

Scouting: ontwikkel dat deel van jezelf waar je goed in bent

In principe geeft scouting de boodschap mee dat jongeren dat deel van zichzelf moeten ontwikkelen waar ze goed in zijn. Dit gebeurt door ze te ondersteunen en ze tot evenwichtige burgers uit te laten groeien. Ook wordt veel aandacht besteed aan normen en waarden en sociale omgangsvormen. Jongeren leren zo dus goed omgaan met anderen en dit kan hen in hun latere leven heel goed van pas komen. Bovendien leren ze in een team te werken en ook dat komt hen in hun verdere leven goed van pas.

Gemengde groepen

Het grote voordeel van scouting is verder dat er in de groepen jongeren zitten uit alle lagen van de bevolking die samen werken. Ze leren daardoor onder andere dat niet iedereen hetzelfde is.

Ouders willen dat hun kind zich ontwikkelt

Ouders die zelf vaak op scouting hebben gezeten, doen hun kroost ook vaak op scouting. Zij willen dat hun kinderen zich ontwikkelen en dat ze veel buiten zijn. Kinderen zelf vinden het vaak heel spannend om buiten van alles te doen, te bouwen en samen te kamperen. Bovendien worden er op scouting heel snel vrienden gemaakt, vaak ook voor het leven. Door de internationale kampen komen scouts ook veel in aanraking met jongeren uit andere landen. In 2011 deden aan het jubileumkamp jongeren mee uit:
  1. Australië
  2. Canada
  3. Ghana
  4. Spanje

Scouting Nederland: de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland

Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongeren organisatie van Nederland met 87.000 jeugdleden en 25.000 vrijwilligers. Wereldwijd telt Scouting 38 miljoen leden. Scouting is zo populair dat in Nederland voor bijna alle afdelingen een wachtlijst geldt.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Scouting: waarom doe je je kind op scouting?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: December 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!