Help, mijn kind heeft verkeerde vrienden

Help, mijn kind heeft verkeerde vrienden U probeert uw kinderen zo goed mogelijk op te voeden, maar op een bepaalde leeftijd moet u ze loslaten. Ook als het pubers of jongvolwassenen zijn, probeert u ze nog zoveel mogelijk te beschermen, maar dit moet u verstandig aanpakken. Vanaf het moment dat kinderen pubers worden, kunnen ze een moeilijke en onzekere periode doormaken. Ze zoeken aansluiting bij vrienden en vriendinnen waar ze graag bij zouden willen horen. Ze krijgen veel teleurstellingen te verwerken want de jongeren zijn keihard onderling. Pubers zitten ook te zoeken naar een richting en identiteit die het beste bij hun past.

In hun zoektocht kunnen ze aansluiting krijgen met vrienden waar ze beter geen contact mee kunnen hebben. Door de leeftijdsgenoten worden deze vrienden als stoer gezien, dus een puber zou zich hier graag bij willen aansluiten. Iedereen die bij die groep hoort heeft aanzien bij bepaalde leeftijdsgenoten.

Invloed van de ouders

Op het moment dat ze een puber zijn, hoopt u ze voldoende geleerd te hebben. Ze weten wat ze wel en niet mogen, maar pubers gaan zich hier juist tegen verzetten. De ene puber doet dit met kleine dingetjes (stiekem een biertje of een sigaretje), de ander probeert zich nog meer af te zetten en gaat zelfs crimineel gedrag vertonen (winkeldiefstal of brandstichting). Als ouder moet u uiteraard corrigerend blijven optreden, maar probeer het wel verstandig aan te pakken. Door over een biertje of een sigaretje al te doen alsof de wereld vergaat, dreigt het gevaar dat uw kind zich steeds minder van uw corrigerend gedrag gaat aantrekken.

Bij wangedrag wat nog niet gevaarlijk of crimineel is, kunt u beter in alle rust het gesprek aangaan met uw zoon of dochter. Ga in gesprek en probeer u in te leven in wat er in uw kind omgaat. U moet ervoor zorgen dat uw kind u vertrouwd en ze moeten het gevoel krijgen dat ze bij u kunnen aankloppen met vragen en problemen.

Wat kan ik doen tegen verkeerde vrienden?

Dit is sterk afhankelijk van de leeftijd van uw kind en de vrienden. Bij pubers kunt u het beste de ouders inschakelen. Overleg met ze wat er volgens u mis gaat. Samen met de ouders van vrienden kunt u beter corrigerend optreden en dan zullen ze er ook eerder iets mee doen en hun gedrag aanpassen.

Op het moment dat het volwassenen zijn, kunt u nog steeds een gesprek aangaan met de ouders, maar verwacht daar geen oplossing in te vinden. U zult het in veel gevallen toch met uw eigen kind moeten oplossen.

Hoe krijg ik mijn kind weer op het rechte pad?

Op het moment dat ze gevaarlijk of crimineel gedrag vertonen, moet u gelijk ingrijpen. Het gevaar dreigt namelijk dat ze in een neerwaartse spiraal terecht komen en dat het nog veel erger gaat worden. Blijf ook zeer alert op verslavingen die vaak de veroorzaker zijn van crimineel gedrag. Bij een drugsverslaving of gokverslaving, moeten ze namelijk een manier vinden om aan geld te komen. Door te stelen en op te lichten kunnen ze relatief snel aan geld komen. Probeer bij crimineel gedrag te achterhalen waarom ze dit doen.

Zie ook:
Help, mijn kind is gokverslaafd
Help, mijn kind is verslaafd aan drugs
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Help, mijn kind heeft verkeerde vrienden"

Reacties

Nathalie Martin, 30-11-2012 21:41 #2
Ik ben zelf een puber en ik vind dat slechte vrienden niet bestaan. Het zijn misschien niet de juiste vrienden voor hem of haar. Ik denk zelf ook wel eens dat ik slechte vrienden heb want ze zijn niet de braafste meiden die er zijn maar ze zijn niet slecht.

Jacqueline, 04-04-2012 10:56 #1
Ik ben met een studie opdracht bezig over dit onderwerp, ik zou graag in contact willen komen met ouders die dit meemaken met hun kind. In mijn casus moet het gaan over een 16 jarige dochter die een vriend heeft met een drugsverslaving. Ik wil graag zo veel mogelijk informatie over het gevoel van de ouders en de sfeer in het gezin, en wat er inmiddels al ondernomen is om de puberdochter te beschermen. In mijn casus wil de dochter niet meewerken… wie kan mij helpen? alvast bedankt.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 01-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 2
Schrijf mee!