Begeleidingsbehoeften bij peuters, ontwikkeling stimuleren

Begeleidingsbehoeften bij peuters, ontwikkeling stimuleren Een peuter heeft natuurlijk begeleidingsbehoeften. Leidsters op een peuterspeelzaal zijn deskundig genoeg, om tegemoet te komen aan deze begeleidingsbehoeften. Volg je een opleiding SPW-kinderopvang, dan kun je door dit stuk meer te weten komen over het tegemoet komen aan begeleidingsbehoeften bij peuters.

Cognitieve ontwikkeling

Taal, waarneming, aandacht, geheugen, mogelijkheid tot voorstellen van objecten en ervaringen. Peuters zitten natuurlijk volop in het proces om hun woordenschat uit te breiden en te leren over de grammaticale zinsopbouw. Natuurlijk kunnen ze dit nog niet logisch opbouwen op deze leeftijd, maar ze nemen wel in zich op hoe anderen het gebruiken.

Voorlezen in de poppenhoek

Omdat dit dé leeftijd is waarin kinderen hun woordenschat kunnen uitbreiden en er gewerkt kan worden aan hun taal- en spraakontwikkeling is voorlezen een belangrijke ontwikkelingskans die je als leidster niet kan laten lopen. Het voorlezen kun je het beste op een interactieve manier doen.

Interactief voorlezen:

Uit onderzoek blijkt dat wanneer men thuis interactief voorleest, het meer gericht is op wat kinderen reeds weten en dat het nog niet genoeg gericht is op onbekende woorden en begrippen. De wederzijdse communicatie tijdens deze manier van voorlezen is belangrijker dan het verhaal op zich. Tijdens het voorlezen wijs je de belangrijke aspecten uit het verhaal aan, je maakt geluiden, legt verbanden tussen de ervaringswereld van het kind. Op deze manier geef je het kind de ruimte om ook te reageren, en dit is een grote stimulans. In de praktijk blijkt dat kinderen graag reageren: door middels van aanwijzen, het nabootsen van geluiden, het aanvullen van zinnen en door het beantwoorden van vragen. Naarmate een kind vordert in leeftijd, wordt de verhaallijn belangrijker.

De resultaten van interactief voorlezen:

In de praktijk merk je dat kinderen de aandacht heerlijk vinden, ze bloeien op, krijgen meer zelfvertrouwen en gaan zich vrijer voelen om te praten. Het is een leuke uitdaging om juist díe kinderen te betrekken bij het interactieve voorlezen, die minder goed ontwikkeld zijn.

Kring

Samen in de kring zitten leent zich prima om te praten over een onderwerp, over lente of boerderijdieren bijvoorbeeld. Er zijn onderwerpen genoeg. Een spel in de kring is ook goed voor de cognitieve ontwikkeling: je kunt bijvoorbeeld plaatjes in de kring leggen, en de kinderen krijgen tevens een plaatje in de hand. Om de beurt leggen ze het plaatje op het bijbehorende plaatje dat in de kring ligt. Ze leren hun aandacht op iets te richten, oefenen hun geheugen, denken zelf na.

Je stelt hierbij vragen en versjes zijn ook geschikt. Bijvoorbeeld versjes over de verschillende lichaamsdelen (dit ben ik, dit ben jij: aan de orde komen neus, ogen, haren etc.). Peuters vinden het geweldig om hun uiterlijke kenmerken te benoemen. Of je zingt een liedje waarbij de peuters moeten bewegen (stampen met de voeten, zwaaien met de handen bijvoorbeeld). Je kunt hier veel vragen bij stellen: bijvoorbeeld "we zwaaien nu met de handen, wat kunnen we nog meer met onze handen doen?"

Poppenhoek

Wanneer er een paar kinderen in de poppenhoek spelen is het leuk om er als leidster bij te zitten. Je kunt hun poppenspel echt een toegevoegde waarde geven. Je kan om koffie vragen, of om een boterham. En zo praat je hierover en stel je vragen zoals: wat wil jij, wat vind jij lekker, wat doe jij altijd op je brood 's morgens. Je gebruikt expres woorden waarvan je weet dat de meeste kinderen die nog niet kennen zoals: ontbijt. Je moet ze niet de hemd van het lijf vragen, maar het is de bedoeling dat het op een leuke ontspannen manier gebeurt, met een grapje hier en daar, en spelenderwijs. Af en toe kun je er een opzegversje bij doen of een liedje, om het nóg leuker te maken. Behalve koffie drinken en samen ontbijten, kun je samen de poppen verzorgen, of kappertje spelen. Je zult merken dat wanneer de kinderen weer alleen spelen, ze bepaalde woorden gebruiken in hun spel, die jij net gebruikt hebt. En dat ze imiteren wat jij net gedaan hebt.

Speltafel

Ook een gelegenheid bij uitstek om met de kinderen op ontspannen wijze te praten, over hetgeen ze mee bezig zijn. Dit praten is toch doelgericht: het gaat over de vormen en de kleuren waarmee ze bezig zijn. Je kunt samen met een paar kinderen memory spelen. Het benoemen van plaatjes, het stellen van vragen en de kinderen laten benoemen leveren een belangrijke bijdrage aan hun ontwikkeling.
© 2008 - 2024 Ssandra3108, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
SPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelSPW: begeleidingsbehoeften, sociaal-emotioneelAls je werkt met de doelgroep kinderen, als SPW' er of student SPW-opleiding, is het handig om meer te weten te komen ov…
Pedagogisch werkAls Pedagogisch werker ben je werkzaam op de kinderopvang, basisschool of jeugdzorg. Je werkt dan in de sector sociaal a…
Tentoonstelling Wiskids: wiskunde voor peuters en kleutersTentoonstelling Wiskids: wiskunde voor peuters en kleutersWiskunde voor peuters en kleuters klinkt ingewikkelder dan het is. Zonder dat zij het door hebben zijn jonge kinderen vo…
De Wet Kinderopvang, kansen voor een betere kinderopvangDe Wet Kinderopvang, kansen voor een betere kinderopvangKinderopvang, het wordt allemaal duurder. Pas in 2016 en 2017 is er enige verbetering en in 2017 of 2018 moet elke peute…

Opvoedingsstijlen - Stijl van Opvoeden & Kenmerken OudersOpvoedingsstijlen - Stijl van Opvoeden & Kenmerken OudersVier opvoedingsstijlen: laissez-faire, de niet-ontvankelijke, afkeurende en de emotioneel coachende stijl, kwamen naar v…
Ontwikkeling Zelfredzaamheid- Signalen OntwikkelingsprobleemOntwikkeling Zelfredzaamheid- Signalen OntwikkelingsprobleemZelfredzaamheid en de ontwikkeling ervan, verschilt per kind. Elk kind ontwikkelt zich in een eigen tempo. Wat is de uit…
Ssandra3108 (253 artikelen)
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.