Sibling bonding: een sterke band tussen je kinderen
In dit artikel een woordje uitleg over sibling bonding (een sterke band tussen kinderen) en over wat je als ouder kan doen om de band tussen je kinderen te helpen versterken.
Sibling bonding
Sibling bonding betekent een sterke band tussen broers en zussen. Een goede relatie met je broer of zus is een sterk vangnet: als volwassene heb je altijd iemand waarop je kan terugvallen en die je begrijpt en steunt. Hierbij kunnen ouders een belangrijke rol spelen: ouders kunnen de band tussen kinderen versterken of juist afzwakken. Hoewel karakters in een gezin soms kunnen botsen, is de kans zeer groot dat kinderen van hetzelfde gezin goed kunnen opschieten met elkaar en elkaar zelfs aanvullen op veel gebieden. Hiervoor moeten ze elkaar leren kennen en erkennen en leren hoe ze met de botsende karaktertrekken moeten omgaan.
Concrete tips
De natuur zijn gang laten gaan
Soms trekken kinderen vanzelf naar elkaar en gedragen broers en zussen zich als tweelingen. Ze voelen instinctief aan dat ze elkaar aanvullen en hebben weinig conflicten. In dit geval kan de ouder nog maar weinig doen om de band te versterken. Extra inspanningen van de ouders zullen er integendeel toe leiden dat de band juist verzwakt en er jaloezie ontstaat tussen de kinderen. Het is dan verstandiger een stap terug te zetten en de natuur zijn gang te laten gaan en je kinderen de ruimte te geven om zelf hun band op te bouwen. Dit doen kleine kinderen vaak door lichaamscontact te zoeken met elkaar en later samen te spelen (dat rond de tienerleeftijd soms in kattenkwaad kan ontaarden).
Samen rusten
Samen genieten van een rustmoment versterkt de band. Dit kan samen slapen of een dutje doen zijn, maar ook gewoon gezellig samen tv-kijken of naar een verhaaltje luisteren. Als je kinderen samen te slapen legt, moet je wel enkele voorzorgsmaatregelen nemen (zie
Samen slapen). Een onrustige slaper kan best alleen slapen.
Samen plezier maken
Groepsactiviteiten versterken de band. Nodig je kinderen uit om samen te spelen, maar dwing ze niet als ze niet willen. Dit hoeven niet altijd actieve spelen te zijn zoals voetballen of tikkertje of verstoppertje maar kunnen ook rustige activiteiten zijn zoals samen tekenen of schilderen. Geef je kinderen ook de kans om zelf hun broer of zus uit te nodigen door speelgoed bereikbaar te maken en vrije tijd te creëeren.
Samen eten
Samen eten als gezin is zeer belangrijk. Dit is vaak het ontmoetingsmoment voor de gezinsleden. Soms kan het ook wel eens leuk zijn voor de kinderen om samen te eten zonder volwassenen. Dit mag echter geen gewoonte worden.
De natuurlijke orde
In de natuur is de sterkste de baas. Sterk betekent niet alleen fysiek sterk in deze context, maar wel "diegene die het beste aangepast is aan de omstandigheden". In de natuur neemt dit dier de leiding en volgen de anderen. Bij mensen is er ook een soort "pikorde". Zodra kinderen zich bewust worden van zichzelf en hun omgeving proberen ze een orde in te stellen. Ze zoeken dan uit hoe de spelregels zijn binnen een gezin, een groep of een klas. Hierdoor testen ze de grenzen en passen ze hun gedrag aan aan de grenzen. Dit kan soms (afhankelijk van het karakter van het kind) hevige conflicten geven. Broers en zussen beginnen dan te bekvechten om de regels naar hun hand te zetten. Ze zoeken hoe ze met elkaar moeten omgaan en of het mogelijk is om hun zin door te duwen. Geef hen de kans zelf de orde te herstellen. Kom zo weinig mogelijk tussenbeide. Enkel als één van de kinderen eronder leidt (fysiek of verbaal geweld) moet een volwassene ingrijpen. Niet ingrijpen in zo'n situatie kan leiden tot een negatief zelfbeeld en zichzelf wegcijferen. Vaak lossen de kinderen het met respect voor elkaar op. Als dit niet lukt, kan je hen instrumenten aanreiken zoals empathie (
hoe voelt het ander kind zich in deze situatie?), expressie (
laten vertellen hoe ze zich voelen en waarom), alternatief gedrag (
in plaats van slaan kan je ook knuffelen of elkaar een hand geven of ...) en alternatieven (
we kunnen dit ook zo oplossen). De kinderen zullen in gelijkaardige situaties terugrijpen naar de instrumenten en beter leren omgaan met anderen en met moeilijke karakters in hun verdere leven. Het is belangrijk dat de volwassene het voorbeeld geeft en in gelijkaardige situtaties niet agressief reageert.
Lichaamscontact
Mensen hebben behoefte aan lichaamscontact. Knuffelen of zelfs een hand geven, is contact maken en helpt mensen op dezelfde golflengte komen. Dit mag echter niet geforceerd worden want dan krijg je een averechts effect.
Samenzweren
Kinderen toelaten om (binnen redelijke grenzen) samen kattenkwaad uit te halen, versterkt de band. Vaak gaat het om iets onschuldig zoals iemand foppen (1 aprilgrappen). Hierbij mag iemand anders echter geen schade lijden.
Tot slot
In dit artikel ben ik vertrokken vanuit
Attachment Parenting. Deze tips passen echter binnen elke opvoedmethode. Net zoals de tips in mijn andere artikels is het aan te raden om enkel toe te passen wat binnen je eigen opvoedmethode en gezinssituatie past. Kinderen voelen snel aan of je je ergens slecht bij voelt. Zulke situaties leiden vaak tot onhandelbaar gedrag.