InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Welzijnszorg Vlaanderen: de verschillende sectoren

Welzijnszorg Vlaanderen: de verschillende sectoren

Welzijnszorg Vlaanderen: de verschillende sectoren In de welzijnszorg van Vlaanderen kunnen we vijf belangrijke sectoren onderscheiden. Het Vlaams Agentschap voor personen met een Handicap zorgt voor personen met een beperking. Daarnaast hebben we ook 'kind en gezin', de bijzondere jeugdzorg, het algemeen welzijnswerk en de geestelijke gezondheidszorg.

Zorg voor personen met een beperking

Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (afgekort VAPH) staat in voor subsidiëring van de zorg voor personen met een beperking. Men kan drie grote vormen van hulpverlening onderscheiden:
  • residentieel: 24u op 24u, 7 dagen op 7
  • semi-residentieel: overdag, een bekend voorbeeld is een dagcentrum
  • ambulant: tijdelijk

Kind en gezin

Kind en gezin staat onder bestuur van de Vlaamse overheid. De organisaties van kind en gezin bieden ondersteuning om het welzijn te bevorderen van jonge kinderen en gezinnen. Het betreft kinderopvang, adoptie en hulp (onder de vorm van voorlichting/infomomenten) voor de gezinnen in het algemeen. Een belangrijke pijler hierbij, zijn de centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning (afgekort CKG), waar sprake is van ambulante en residentiële begeleiding. Een CKG wordt ook vaak geconfronteerd met crisisopvang. Jonge kinderen die afkomstig zijn van een gezin waar bij de vader en/of moeder een verslavingsproblematiek aanwezig is kunnen hier naartoe. Wanneer het kind geboren is na een verslaving bij de moeder zal het onthoudingsverschijnselen vertonen. Dit wordt ook wel het neonatale abstinentiesyndroom genoemd (afgekort 'NAS').

Bijzondere jeugdzorg

De bijzondere jeugdzorg wordt bestuurd door het Agentschap jongerenwelzijn. Zij bieden hulp aan minderjarigen die terechtkomen in moeilijke opvoedingssituaties. Dit wordt ook wel POS (= problematische opvoedingssituaties) genoemd. Sinds 2014 is de term POS nog altijd in gebruik, maar men begint meer en meer over verontrustende situaties te spreken (afgekort VOS). Hiernaast richten zij zich ook tot jongeren die een misdaad omschreven feit hebben gepleegd (afgekort MOF). Zij zijn door de jeugdrechter doorverwezen en hebben aangepaste hulp nodig. Wanneer er twijfel is over waar een jongere terecht moet, worden deze vaak eerst doorverwezen naar een OOOC (onthaal-, oriëntatie- en observatiecentrum). Hier worden zij gediagnosticeerd en doorverwezen naar de juiste hulpverlening. De hulpverlening binnen de bijzondere jeugdzorg kan zowel (semi)-residentieel als ambulant zijn.

Algemeen welzijnswerk

Hierbij zijn de CAW's (centrum algemeen welzijnswerk) belangrijk. Mensen die vragen en problemen hebben kunnen voor professionele hulpverlening zich tot daar wenden. Een speciale dienst voor jongeren heet het JAC (Jongeren Advies Centrum). Naast welzijnswerk biedt een CAW residentiële-, ambulante- en crisishulp.

Geestelijke gezondheidszorg

De geestelijke gezondheidszorg richt zich tot personen met een psychische en psychiatrische problematiek. Vaak worden mensen via de huisarts doorverwezen naar een psycholoog of psychiater wanneer er sprake is van psychische klachten. Van daaruit kan iemand ook doorgestuurd worden naar een voorziening of opgenomen worden in een psychiatrisch ziekenhuis. In de geestelijke gezondheidszorg zijn er drie types zorg te onderscheiden:
  • ambulante zorg: hierbij zijn er bureaus voor alcoholisten, psychotherapeuten en algemene centra voor geestelijke gezondheidszorg.
  • transmurale zorg: dagcentra voor vrije tijd en arbeid, alsook beschut wonen
  • semi- murale zorg: opvang in (psychiatrische) ziekenhuizen (dag- of nachtopvang).
Gerelateerde artikelen
Structuur of indeling van de welzijnszorg in BelgiëStructuur of indeling van de welzijnszorg in BelgiëDit artikel heeft een overzicht over de soorten indeling van de welzijnszorg in België. Welke soorten zorg bestaan er; w…
Centrum Jeugd en Gezin: Wat is het Centrum Jeugd en Gezin?Centrum Jeugd en Gezin: Wat is het Centrum Jeugd en Gezin?Eind 2011 moeten alle Nederlandse gemeente een Centrum voor Jeugd en Gezin hebben. Veel van die centra zijn eigenlijk ge…
Residentiële werkvorm VlaanderenIemand met een beperking, iemand die afkomstig is uit een POS (problematische opvoedingssituatie) of iemand met een gedr…
Wat is pleegzorg?Wat is pleegzorg?In bepaalde situaties is het voor kinderen beter om ze tijdelijk uit huis te plaatsen. In dit geval kan pleegzorg uitkom…
Transitie jeugdzorgWat is de transitie jeugdzorg? Op 18 februari 2014 is de tweede kamer akkoord gegaan met deze nieuwe jeugd wet. Wat zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.cawoostvlaanderen.be/welzijnszorg
  • http://www.vlaanderen.be/nl/contact/adressengids/vlaamse-overheid/administratieve-diensten-van-de-vlaamse-overheid/beleidsdomein-welzijn-volksgezondheid-en-gezin/kind-en-gezin
  • http://www.vnz.be/zekerheid/gezondheidszorg-vlaanderen.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/2737-ambulante-semimurale-en-intramurale-zorg.html

Reageer op het artikel "Welzijnszorg Vlaanderen: de verschillende sectoren"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!