InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Transitie jeugdzorg

Transitie jeugdzorg

Wat is de transitie jeugdzorg? Op 18 februari 2014 is de tweede kamer akkoord gegaan met deze nieuwe jeugd wet. Wat zijn de veranderingen voor hulpverleners? Wat zijn veranderingen voor hulpvragers? Waar kun je terecht als hulpvrager? Wat zijn de verschillen tussen de wet nu en de wet die komen gaat?

Wat is de transitie jeugdzorg?

De transitie jeugdzorg, wie heeft er nog niet van gehoord? Op 18 februari 2014 ging de tweede kamer akkoord met deze nieuwe jeugd wet. In 2015 is het dan zover: alle zorg voor kinderen, jongeren en hun opvoeders vallen dan onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten. De reden voor deze omschakeling is dat het een eind moet gaan maken aan alle bureaucratie die er is binnen de jeugdzorg. Gemeenten zouden deze zorg minder bureaucratisch kunnen organiseren en daarnaast staan zij ook dichterbij de burgers. De taken die zij gaan overnemen moeten ook zorgen voor minder hoge kosten en het resultaat is een nieuw soort ondersteuning en zorg aan kinderen, jongeren en hun opvoeders.

Kansen maar ook zorgen

Er heerst veel onrust over dit onderwerp, in heel Nederland. Wat zijn de consequenties bijvoorbeeld voor de Jeugd GGZ? Wat is de rol van de jeugdarts na de wijziging? Wat wordt de plaats van de jeugdzorg na de wijziging? Veel vragen waar nog geen antwoord op is, en dat zorgt voor enorme onzekerheid onder alle burgers maar ook onder hulpverleners en gemeentes.

Wat gebeurt er met de hulpverleners?

De eigen kracht versterken is iets waar hulpverleners zich op moeten gaan richten. Hulpverleners hebben de taak zo min mogelijk over te nemen en zoveel mogelijk de opvoeding te versterken en de eigen kracht en autonomie van kinderen en ouders te bevorderen. Specialistische zorg met kennis en expertise zal altijd nodig blijven, gemeentes zullen dus ook nog eens goed moeten gaan samenwerken met hulpverleners. Volgens de wet die nu nog van kracht is, moeten jeugdhulpverleners de hulp aanbieden. Voor de nieuwe wet is er een algemene maatregel in voorbereiding, die stelt minstens dezelfde eisen aan de professionaliteit, is de verwachting. Verantwoorde verwijzing van hulp en verantwoorde verlening van hulp, is een belangrijk punt die de gemeente nu op zich moet gaan nemen. Net als alle jeugdhulpverleners moeten zij aan eisen gaan voldoen, de vraag is of gemeenten zich dat realiseren. Er heerst ook veel onrust onder gemeentes want er wordt veel verwacht daarnaast is het voor veel gemeenten nog onduidelijk hoe alles precies in elkaar moet zitten.

Wat verandert er voor hulpvragers?

De belangrijkste veranderingen voor cliënten op een rij:
  • Het gezond en veilig opgroeien van kinderen ligt bij de ouders, ouders worden op hun verantwoordelijkheid aangesproken
  • Er wordt vooral gekeken naar het eigen netwerk, pas als dit niet mogelijk is komt er hulp
  • Als eenvoudige hulp niet genoeg is wordt er pas gespecialiseerde hulp aangeboden
  • Er is maar één contactpersoon per gezin
  • De overheid komt pas in actie als dit niet lukt.
  • Cliënten krijgen eerder ondersteuning en zorg op maat.

Waar kun je als hulpvrager dan terecht?

Bij het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) kun je terecht met vragen over alles wat met opvoeden en opgroeien te maken heeft. Het CJG is in iedere gemeente aanwezig.
© 2014 - 2017 Ince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.jso.nl
  • www.kennisnetjeugd.nl
  • www.landerd.nl
  • www.movisie.nl

Reageer op het artikel "Transitie jeugdzorg"

Infoteur: Ince
Gepubliceerd: 25-04-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!