InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Ouderlijk gezag: wat is ouderlijk gezag?

Ouderlijk gezag: wat is ouderlijk gezag?

Wat betekent ouderlijk gezag en wie hebben er ouderlijk gezag over een kind? En is het ook belangrijk of een stel getrouwd is of niet als het gaat om ouderlijk gezag?

Wat is ouderlijk gezag?

Ouderlijk gezag betekent dat mensen verantwoordelijk zijn voor de verzorging en de opvoeding van een kind. Ouders met ouderlijk gezag zijn verplicht om hun minderjarige kind goed te verzorgen en ook om het goed op te voeden. En dat betekent niet alleen dat er eten en drinken is. Een ouder met ouderlijk gezag moet er ook voor zorgen dat het kind zich ook geestelijk en lichamelijk goed voelt. Ook moeten de ouders de ontwikkeling van de persoonlijkheid van het kind bevorderen. De persoon die het ouderlijk gezag heeft is daarnaast ook wettelijke vertegenwoordiger. Dit betekent ook dat hij, zij of zij samen het eventuele vermogen van het kind moeten beheren.

Wie heeft het ouderlijk gezag over een kind?

Ouders die getrouwd zijn hebben samen het ouderlijk gezag over kinderen die tijdens dat huwelijk zijn geboren. Maar ze hebben ook het ouderlijk gezag als ze in die tijd van hun huwelijk een kind hebben geadopteerd. Dit betekent dus ook dat ze allebei verantwoordelijk zijn voor de verzorging en de opvoeding van het kind.

Als de ouders niet getrouwd zijn, wie heeft dan het ouderlijk gezag?

Bij ouders die niet getrouwd zijn maar wel hun partnerschap officieel hebben laten registreren moet de vader het kind eerst erkennen. Pas daarna hebben beide ouders het gezamenlijk gezag over het kind. Het gaat dan wel over de kinderen die tijdens het geregistreerd partnerschap zijn geboren.

Ouders die niet zijn getrouwd en ook geen geregistreerd partnerschap hebben

Bij ouders die niet getrouwd zijn en ook niet een geregistreerd partnerschap hebben, zijn de regels anders. De vader moet het kind erkennen en bovendien het ouderlijk gezag aanvragen. Een vader krijgt dus niet automatisch ouderlijk gezag als hij het kind heeft erkend, als hij geen geregistreerd partnerschap heeft of niet getrouwd is met de moeder van het kind.

Wanneer eindigt het ouderlijk gezag van een kind?

Het ouderlijk gezag stopt als een kind 18 jaar wordt en dus meerderjarig is. Dit betekent niet dat de ouders geen verplichtingen meer hebben ten opzichte van hun kind. Ouders moeten hun kind tot 21 jaar blijven onderhouden. Dit betekent dat de ouders dus nadat het kind 18 is geworden en het gezag is gestopt, de financiële verantwoordelijkheid wel dragen voor het kind.
Ouders die niet getrouwd zijn maar wel hun partnerschap officieel hebben laten registreren, hebben na erkenning van het kind door de vader, gezamenlijk gezag over de kinderen die tijdens het geregistreerd partnerschap worden geboren. Voor ouders die niet getrouwd zijn en ook niet een geregistreerd partnerschap hebben, zijn de regels anders. De vader moet het kind erkennen en ook het ouderlijk gezag aanvragen, hij heeft het niet automatisch als hij het kind erkend heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden

Reageer op het artikel "Ouderlijk gezag: wat is ouderlijk gezag?"

Reactie

Verzorgende Vader Zonder Gezag, 01-10-2011 10:23 #1
Kinderen boven de 12jr zijn door gezaghebbende moeder bij vader op de stoep gezet om daar te wonen, de moeder weigert gezag te delen, vader heeft geen geld voor een rechtzaak en kinderen worden door moeder gemanipuleerd, door voor de kinderen alles te blijven bepalen ondanks ze bij de vader wonen. bv in haar vakantie laat ze dochter 14jr logeren bij nieuw vriendje wat hier niet zo maar kan. hoe moet je nou opvoeden als moeders dus de opvoeding wegveegt, door haar gezag kunnen wij niets daar tegen doen. Waar is de advocaat die mijn kinderen en mij wil helpen?

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Trouwen
Reacties: 1
Schrijf mee!