InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kinderpartijtjes organiseren voor kleuters

Kinderpartijtjes organiseren voor kleuters

Kinderpartijtjes organiseren voor kleuters Vanaf de leeftijd van 4-6 jaar, wanneer ze dus op de basisschool zitten, zal het voorkomen dat je kindje graag een kinderpartijtje wil voor zijn/haar verjaardag. Dit lijkt nogal een klus om te organiseren, maar dat is het niet. Hieronder een aantal eenvoudige ideeën, maar toch heel leuk!

Allereerst

Hoeveel kinderen nodig je uit? De algemene stelregel is om zoveel kinderen op het feestje te hebben (incl. je eigen kind) als de leeftijd van je kind; dus 4 jaar = 4 kinderen, 5 jaar = 5 kinderen,etc.
In de kleuter leeftijd hoeft een feestje ook niet zo lang te duren, ergens tussen de 2 en 3 uurtjes is meer dan genoeg.
Houdt verder de activiteiten simpel en laat ze ook een beetje vrij. Kinderen van deze leeftijd vermaken zich onderling al snel door lekker samen te spelen en je hoeft ze ook niet zo strak bezig te houden.

Kinderboerderij

Mocht er op loopafstand van je huis (denk aan 5 minuten) een kinderboerderij zijn, dan kun je bijvoorbeeld hier een bezoekje aan brengen, neem wat lekkers en iets te drinken mee en laat ze lekker met de dieren spelen of in de speeltuin. Eenmaal weer bij je thuisgekomen (of ook voordat je naar de kinderboerderij gaat) kun je samen lekker taart eten en kan de jarige de cadeautjes uitpakken. Zo is je middag al snel gevuld.

Oudhollandse spelletjes

Deze spelletjes vallen nog altijd in de smaak bij kinderen, denk bijvoorbeeld aan:
  • koek-of snoephappen
  • ezeltje prik
  • zaklopen
  • ei op lepel race (neem voor de veiligheid ipv een ei liever een pingpong balletje of evt. hardgekookt ei)
  • grabbelton

Eventueel kun je prijsjes uitdelen, als je er een wedstrijd element in wilt brengen. Om teleurstelling tussen de kindjes te voorkomen zorg je dat er een kleinigheidje is voor iedereen en pak ze al in. Laat dan bijvoorbeeld het kindje dat de 1e plaats heeft gewonnen het eerste kiezen, daarna het kindje op de 2e plaats, etc.

Cakejes versieren

Bereid van tevoren de cupcakes/muffins voor (houdt het glazuur voor de cakejes nog even apart!). Reken ongeveer 2 cakejes per kind. Mocht er geen glazuur recept bij de cakejes zijn: meng poedersuiker met een aantal druppels water en klaar!
Zet de cakejes op de tafel en zet eromheen allerlei bakjes met glazuur en andere versiersels (eetbaar) zoals:
  • smarties
  • rozijntjes
  • poedersuiker
  • gekleurde balletjes

Laat vervolgens de kinderen met de achterkant van een lepel/theelepel (wel zo veilig) het glazuur op de cakejes aanbrengen, en daarna: versieren maar en smullen!

"Sieraden" maken

Klinkt moeilijk, maar dat is het niet! Bereid het volgende voor:
  • touw (maakt niet uit welke, als het maar dun is en liefst van zacht materiaal)
  • schaar
  • allerlei soorten snoep waar een gat in zit om te rijgen (dropsleutel, nibbits chips ringetjes,etc.)
  • evt. rietjes in allerlei kleuren, geknipt in kleine stukjes

Knip stukken af van het touw (afhankelijk van de lengte van de ketting/armband die ze maken) en laat ze allerlei lekkers eraan rijgen als ze een snoepketting willen maken, maar ze kunnen ook de stukjes rietjes gebruiken voor een "langer houdbare" ketting.

T-shirts versieren

Koop een aantal goedkope witte t-shirts in de doorsnee kindermaat afhankelijk van de leeftijd. Daarnaast heb je stiften nodig, verf en glitters. Laat de kinderen vervolgens hun eigen t-shirt versieren!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een goedkoop kinderfeestje organiserenEen goedkoop kinderfeestje organiserenKinderfeestje hoeven niet altijd duur te zijn. U kunt een goedkoop kinderfeest organiseren en het toch erg leuk maken vo…
Sinterklaas bij kleutersSinterklaas bij kleutersSinterklaas komt ook op scholen op bezoek. Voor de kleuters kan dit best wel spannend zijn. Sommige kinderen geloven ech…
Lessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom PasenLessugesties kleuters: Rekenactiviteiten rondom PasenPasen leent zich goed voor tal van leuke lessuggesties voor kleuters. Hierbij wordt al gauw gedacht aan knutselactivitei…
Wat kan een kleuter?Wat kan een kleuter?Kinderen tussen de 4 en 6 jaar worden ook wel kleuters genoemd. De meeste kleuters gaan op 4-jarige leeftijd voor het ee…
De kring bij kleuteronderwijsDe kring bij kleuteronderwijsKleuters die naar school gaan leren veelal spelenderwijs. Maar hoe gaat dat nou precies in zijn werk. De kring is een be…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kinderpartijtjes organiseren voor kleuters"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Ouderschap
Schrijf mee!