InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Geven van borstvoeding bij baby's

Geven van borstvoeding bij baby's

Geven van borstvoeding bij baby's Als je net een kindje hebt gekregen, dan wil je er zo goed mogelijk voor zorgen. Het is dan ook belangrijk dat het kind de juiste voeding krijgt. Borstvoeding past perfect in het voedingschema van kleine baby's. Het is niet altijd zo makkelijk als men denkt om borstvoeding te geven. Er zijn wel veel factoren die de borst voeding beïnvloeden. Er zijn een aantal trucjes die je kunt toepassen die kunnen helpen.

Wat als je niet voldoende melk produceert?

Je kunt bepaalde acupressuur technieken toepassen om de melktoevoer te bevorderen. Door een bepaalde druk uit te oefenen voor een korte tijd, kan de melkproductie verhoogt worden. De beste plaats om druk op uit te oefenen, bevind zich net boven de borsten. Een minuut drukken op deze plaats zou voldoende moeten zijn. je kunt deze techniek zo vaak toepassen als je wilt.

Pijnlijk gevoel in de borsten

Als een van je tepels pijnlijk aanvoelt, bied dan eerst de andere tepel aan. In het begin als je de baby borstvoeding geeft, is de baby het hevigst, omdat de baby natuurlijk erg dorstig is. Later verminderd dit, en kun je eventueel verwisselen van tepel. Als je tepels veel pijn doen, kun je er een speciaal zalfje voor halen. Deze zalven kunnen de pijn verzachten. Vergeet niet de zalf goed af te wassen tegen de volgende keer dat je borstvoeding geeft aan je baby.

Verstopte melkkanalen

Om een verstopte melkkanaal terug vrij te maken, is het vooral belangrijk de bloedsomloop terug op gang te krijgen. Verstopte melkkanalen komen dan ook vooral door een slechte bloedsomloop in de borsten. Er zijn verschillende manieren om dit te verhelpen.

De eerste manier om dit te verhelpen is massage. Dit wordt over het hele lichaam toegepast om de bloedsomloop te kunnen verbeteren. Ook voor de borsten kan deze techniek gebruikt worden. Je kunt de bloedsomloop verbeteren door een cirkelvormige, masserende beweging te maken op de plaats waar de melkkanalen verstopt zijn.

Je kunt er ook een warm washandje op leggen op de plaats waar de melkkanalen verstopt zijn, en dit vervolgens masseren. Dit versterkt het effect. Als je borstvoeding geeft en er zit nog melk in, dan kun je deze het beste helemaal uitknijpen tot dat alle melk eruit is. Ook de keuze van je bh speelt een rol bij verstopte melkkanalen. Zorg dat je bh's die je draagt niet te strak zijn. Als je bh te strak zit, wordt er teveel druk uitgeoefend op je borsten. Dit kan ook een verstopping veroorzaken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • Verkrijgbaar in de bibliotheek te kapellen
  • ISBN 978 90 6407 818 7

Reageer op het artikel "Geven van borstvoeding bij baby's"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 19-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!