InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Een onbekende biologische vader

Een onbekende biologische vader

Een onbekende biologische vader Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 kinderen een andere biologische vader heeft dan gedacht. Het zou je maar gebeuren, dat je op een dag te horen krijgt dat alles anders is dan je dacht. Soms valt dan ineens alles op zijn plek, maar ook kan het voelen alsof je leven op een leugen is gebaseerd.
Een beetje speurwerk op internet leidt direct tot diverse websites waar mensen hun verhalen vertellen. Als blijkt dat jouw vader toch niet jouw vader is, dan voelt alles aan als een leugen. Als volwassene kan je je misschien nog voorstellen dat je moeder als vrouw eens een misstap heeft begaan, een affaire, een avontuurtje, of een buitenechtelijke relatie? Misschien hadden je ouders een time out en is het toen gebeurd? In elk geval zou je het van een andere vrouw misschien nog begrijpen, maar van je bloedeigen moeder is erg lastig.

Moeder verzwijgt biologische vader

Vaak wordt er door de moeder gekozen om te zwijgen. Uit schaamte, maar voornamelijk uit angst.
De redenen hiervan lopen uiteen:
  • Angst voor onbegrip van de partner
  • Angst voor het kwijtraken van het bestaande gezin
  • Angst om op straat gezet te worden als toekomstig moeder
  • Angst voor verlies van familie en andere sociale contacten

Vragen over afkomst

Zeker 600.000 mensen in Nederland kampen met vragen over hun afkomst en zeker een derde daarvan heeft het er emotioneel zwaar mee niet te weten waar ze precies vandaan komen. Het beheerst hun leven. Kinderen blijken vaak wel een gevoel te hebben gehad dat er iets niet klopte. De puzzel valt dan gedeeltelijk in elkaar. De wetenschap dat je vader dus niet de biologische blijkt te zijn, voelt dan soms als een opluchting.

Wie is je biologische vader dan wel?

De mens wil weten waar hij vandaan komt. Waar zijn wortels liggen. Als je vader niet jouw vader blijkt te zijn, dan rijzen er al snel andere vragen.
Wie is dan je vader? En waar was hij toen? En waar is hij nu? Waarom heeft hij geen contact onderhouden? Wat is zijn kant van het verhaal? Maar je bent vooral nieuwsgierig naar zijn uiterlijk. Lijk je op hem? En hoe is zijn karakter? Hebben jullie overeenkomsten? Uiteindelijk leiden deze vragen tot de vaak onvermijdelijke zoektocht naar de wortels van je bestaan.

Media

Programma's als Spoorloos en DNA Onbekend besteden aandacht aan dit soort onderwerpen. Als het spoor doodloopt, kan het helpen deze programma's in te schakelen om je te helpen bij het vinden van je vader. De wortels van je bestaan vinden, geeft rust en draagt daardoor bij aan de verwerking.
© 2011 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • SVV

Reageer op het artikel "Een onbekende biologische vader"

Reacties

Ellen Songhurst, 08-09-2016 05:42 #2

Arjen, Wijnand, 13-01-2012 14:29 #1
Ook ik zou indien wenselijk en mogelijk graag contact krijgen met mijn biologische vader die begrijpelijk bij mijn geboorte voor stabiliteit van zijn gezin heeft gekozen en toen mijn bestaan geheim had gehouden, het kan zijn dat mijn halfzussen en half broer nu niet weten van mijn bestaan. Inmiddels weet ik dat de gezinsamenstelling nu is verandert door het overleiden van zijn vrouw en hun moeder in 2009. Ook weet ik dat mijn biologische vader nu bijna 81 jaar geen facebook ed. heeft want hij heeft niet zoveel met computers, zijn kinderen hebben daar meer mee. Het spoor loopt alleen wel een beetje dood omdat: ik niets heb gevonden wat mij naar mijn vader kan leiden, behalve zijn kinderen die hoogwaarschijnlijk geen idee hebben van mijn bestaan, hoe zou het uitpakken wanneer ik zijn kinderen daarmee confronteer? Als er contact komt, zal mijn vader dan niet eerst de gelegenheid moeten kunnen krijgen om dit zelf te vertellen aan zijn kinderen?! Hiermee wordt mijn (tot nu toe) enige mogelijke link naar mijn vader, door een moreel dillemma, bemoeilijkt. Daarom probeer ik nu uit te zoeken wat voor andere mogelijkheden er zouden kunnen bestaan om mijn vader op te sporen en een ingang te vinden voor een mogelijk contact, een brief te schrijven en/of op te bellen? Suggesties zijn van harte welkom, ondertussen blijf ik actief zoeken, want mijn vader is al bijna 81 ik zou heb zo graag in de ogen willen aankijken en voelen, herkennen hoe hij ook in mij leeft, ik ben in essentie mijn moeder en mijn vader en mijn ontwikkelingen die daar uit zijn onstaan, het is mijn identiteit die ik alleen maar deels heb mogen herkennen. En daarom vervolg ik mijn speurtocht.

Met vriendelijke groetjes; Arjen, Wijnand, Keegstra, (van Wijk).

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 01-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 2
Schrijf mee!