InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Help, mijn kind bonkt met het hoofd!

Help, mijn kind bonkt met het hoofd!

Help, mijn kind bonkt met het hoofd! Voor veel ouders is het schrikken wanneer hun kind op jonge leeftijd, als baby, dreumes of peuter, begint met 'hoofdbonken'. Soms bonken kinderen met hun hoofd in een driftige bui, en soms gewoon om in slaap te komen of tijdens de slaap. In dit artikel lees je veel informatie over hoofdzonden bij (jonge) kinderen.

Wat doet mijn kind nu?!

Een (jong) kind dat met het hoofd bonkt, bijvoorbeeld tegen de spijlen van een bedje aan of tegen een muur, is geen prettig gezicht. Veel ouders schrikken van hoofbonkende kinderen. En dat is logisch, want geen enkele ouder wilt dat zijn of haar kind zichzelf bezeert. Er zijn een aantal redenen te noemen waarom kinderen met het hoofd bonken. De twee voornaamste redenen zijn:
  • Een kind bonkt met het hoofd om een bepaalde drift of emotie te uiten
  • Een kind bonkt met het hoofd vlak voor het slapen gaan of tijdens de slaap
Soms kan hoofdbonken een andere oorzaak hebben dan de twee bovengenoemde gevallen. Zo kan hoofdbonken bijvoorbeeld plaatsvinden wanneer een kind pijn heeft of gehoorproblemen heeft.

Hoofdbonken in een driftige bui

Jonge kinderen vanaf één jaar kunnen soms erg driftig worden. Boosheid en drift zijn dan ook heel normale emoties voor een dreumes of een peuter. Het kan er soms heftig aan toe gaan; je kind gooit met speelgoed, slaat om zich heen of begint te schreeuwen. Hoofdbonken hoort net zo goed in dat rijtje thuis. Jonge kinderen leren de wereld stap voor stap beter kennen en de hersenen maken, soms in een korte tijd, een enorme groei door. Zij hebben soms een uitlaatklep nodig in situaties die zij niet (meteen) de baas kunnen. Bijvoorbeeld wanneer een kind een blokje in een doosje wil stoppen, maar dit lukt niet. Of wanneer een kind iets persé niet wil. Met het hoofd ergens tegen aan bonken, bijvoorbeeld tegen een meubel, de grond of de muur, is dan een manier om te zeggen: 'het lukt me niet of ik wil dit niet'. Kinderen met een wat temperamentvol karakter kunnen sneller geneigd zijn om met het hoofd te bonken dan kinderen die wat rustiger van aard zijn. Overigens kunnen kinderen hoofdbonken soms ook 'gebruiken' om aandacht te krijgen van de ouder(s). Het kind heeft namelijk geleerd dat het getroost wordt wanneer het zich pijn doet of wanneer het huilt.

Hoofdbonken tijdens of voor het slapen

Hoofdbonken is van een heel andere aard wanneer kinderen dit doen in hun bed. Het heeft dan niets meer of weinig te maken met het uiten van emotie in een driftige bui. Ongeveer 15 procent van alle kinderen bonkt met het hoofd, een deel van die kinderen doet dit op een ritmische manier voor of tijdens het slapen. Kinderen gebruiken hoofdbonken dan bijvoorbeeld om zichzelf in slaap te 'wiegen' of om bepaalde prikkels tijdens hun slaap te verwerken. Soms zingen of neuriën kinderen terwijl zij met het hoofd bonken.

Wat kun je doen tegen hoofdbonken?

Er zijn een aantal dingen die je als ouder kunt doen tegen het hoofdbonken van je kind. Al moet gezegd worden dat hoofdbonken in veel gevallen na verloop van tijd vanzelf weer overgaat. Kinderen die hoofdbonken stoppen hier meestal na verloop van tijd automatisch mee, vaak voor het derde levensjaar. Hieronder staan een aantal tips om hoofdbonken bij je kind te verminderen of te stoppen.

Hoofdbonken in een driftige bui

  • Negeer het hoofdbonken indien mogelijk; geef alleen positieve aandacht wanneer je kind er niet d.m.v. hoofbonken om vraagt. Troost het kind ook niet te 'overdreven', daarmee kun je hoofdbonken juist 'belonen'.
  • Probeer het kind af te leiden door de aandacht ergens anders op te richten (bijvoorbeeld: 'Kijk eens, wat een mooie vogel!' of 'Lust jij wel een lekkere banaan?').
  • Geef zelf het goede voorbeeld en probeer niet te snel driftig of boos te worden. Probeer dus kalm en rustig te blijven; dit zal waarschijnlijk positieve invloed hebben. Wanneer een kind zodanig met zijn of haar hoofd bonkt dat het zichzelf ernstig pijn doet, is het zaak om aan de bel te trekken bij bijvoorbeeld de huisarts. Deze kan doorverwijzen naar een specialist om uit te zoeken wat de oorzaak van bepaald gedrag kan zijn.

Hoofdbonken tijdens of voor het slapen

  • Besteed geen of weinig aandacht aan het hoofdbonken; accepteer dat (ritmisch) hoofdbonken bij je kind hoort.
  • Bescherm je kind tegen kleine verwondingen en/of blauwe plekken door bijvoorbeeld dekens en doeken om de spijlen van het bed te bevestigen. Dit hoeft alleen wanneer een kind zichzelf met hoofdbonken zeer doet.
  • Zorg ervoor dat een kind gelegenheid heeft gehad om helemaal tot rust te komen voor het slapen gaan. Je kunt bijvoorbeeld heel rustig een boekje lezen met het kind of een zacht muziekje luisteren.
Gerelateerde artikelen
Jactatio capitisJactatio capitisHoofdbonken vlak voor of tijdens de slaap komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Het is een ritmisch bewegen van h…
Baby 4 tot 5 maanden oudBaby 4 tot 5 maanden oudDe ontwikkeling van een baby gedurende zijn eerste levensjaar gaat razendsnel. Eerst is hij nog een hulpeloos wezentje w…
Driftbuien van peutersDriftbuien van peutersJe loopt in de supermarkt met je peuter aan de hand of misschien zit hij in het winkelwagentje. Tijdens het winkelen maa…
Nerveuze slaapstoornissen bij kinderenNerveuze slaapstoornissen bij kinderenOvergevoeligheid van het zenuwstelsel kan zich bij het kind uiten in een ongewoon sterke bewegingsdrang. Deze neiging om…
Activiteiten met uw dreumesActiviteiten met uw dreumesNa het eerste levensjaar is uw kind geen baby meer maar ook nog geen peuter. In het jaar tussen baby en peuter (1 tot 2)…

Reageer op het artikel "Help, mijn kind bonkt met het hoofd!"

Reacties

Elma, 14-01-2018 21:00 #17
Ons zoontje begon met hoofdbonken vanaf een mnd of 2. Op het CB zeiden ze dat het geen kwaad kon. We hebben `m in een campingbedje laten slapen, en dat ging prima. Toen hij wat groter werd en in een peuterbedje ging hebben we kussens erin laten maken.

Via de HA kwamen we bij de neuroloog terecht, en als hij een jaar of 6 is moeten we terug komen, hij is nu bijna 5 en een half. Hij heeft absoluut geen achterstand in welke vorm dan ook, en ook geen autisme. Dit word vaak in verband gebracht, maar bij ons zoontje is dit gelukkig niet zo. Wel is het vervelend, zelfs de buren sturen ons berichtjes dat het "weer erg hard is"… ( gehorige huizen ) ( geen idee wat ze denken wat het is, haha! ) ( geintje, we hebben natuurlijk wel uitgelegd wat het gebonk is ).

Nu in zijn grote bed hebben we weer een flink kussen gemaakt, en horen we het wel al wat minder, maar het ligt eraan tegen wat hij het doet. Op verschillende manieren, liggend, zittend, op zijn knieeen, op zijn zij ect.

Maar we houden hoop, dat hij voordat hij een vriendinnetje krijgt ervan af is ;-) Afwachten maar, en geen zorgen, het hoort bij hem, en over `n jaartje gaan we gewoon terug naar de neuroloog. Geen idee wat ze eraan zouden kunnen doen, maar goed, dat horen we dan wel weer. Alleen 1 tip; koop geen caravan, want het hele gezin ligt wakker! hahaaha! En mocht iemand voor ons de gouden tip hebben, we horen het graag!

Karin, 17-02-2016 15:01 #16
Mijn zoontje is nu bijna 3 en het hoofdbonken neemt eindelijk een beetje af. Maar nog steeds iedere avond en ochtend zeker nog wel 5 minuten. Ook 's nachts heeft hij er nog wel een last van, maar valt gelukkig weer snel in slaap. Hij heeft denk ik 3 maanden in het ledikant gelegen, maar hij bonkte zo hard dat we nachten wakker waren. Dus snel overgestapt op een campingbed met daaronder een hoogpolig tapijt. Dit absorbeerde het geluid behoorlijk, waardoor wij ook iets meer rust kregen. Toen hij iets ouder dan 2 was een gewoon bed voor hem gekocht. We dachten slim te zijn om een bed te kopen met zo laag mogelijke randjes eromheen zodat hij niet kon bonken. Maar je raadt het al… Ook dat kreeg hij voorelkaar. Nu slaapt hij al ruim een jaar met een extra kussen "onder" het matras, zodat het hoofdeinde iets omhooggevallen staat en niet meer tegen het bed randje kan bonken. En idd het wordt stapje bij beetje steeds iets minder!

Joost, 12-11-2015 20:08 #15
Mijn zoontje (nu 18mnd) bonkt en maakt zachte hmmm hmmm geluidjes. Dit doet hij als we hem net in bed leggen en vaak ook 's nachts als hij wakker is. Het ledikantje hebben we inmiddels vervangen voor een campingbedje dus het lawaai is minimaal. De buren zijn er blij mee 😊. Maak je er niet druk om, het kan normaliter geen kwaad. Ik heb het zelf ook heel lang gedaan. Het is een vorm van ontspanning… 👍🏻

Hiljante, 07-06-2015 08:26 #14
Mijn zoontje van van 5jaar bonkt vanaf zijn zesde maand met zijn hoofd. Hij ging eerst wiebelen met zijn hoofd en is overgegaan tot het bonken van zijn hoofd.Er gaat geen dag voorbij dat hij bonkt. Hij doet dat altijd als hij moet slapen op zijn kussen. Ik lees hem daarom altijd voor voor het slapen gaan. Dan slaapt hij zonder te bonken, maar als hij in de nacht wakker is, bonkt hij totdat weer in slaap valt. In het begin werd ik er boos om, maar ik kwam ook tot de ontdekking dat hij er niks aan kon doen.

Daarom vraag ik me af of hij hiervoor in therapie moet.

Wie heeft voor mij de juiste tip?.

Harfang, 31-10-2013 21:03 #13
Help, help, help. Mijn dochter is nu 13 maanden en bonkt tijdens haar diepe slaap een paar keer per nacht. We dachten eerst dat het door haar oren kwam, maar we hebben net buisjes laten plaatsen. Wat is dit toch en waarom begint het zo ineens? Alles ging super!

Nietslapende, 11-02-2013 05:06 #12
Mijn zoontje van 10 jaar doet het ook. Ik word er gewoon gek van ik kan niet slapen. Ik sta ook vaak met hoofdpijn op. Ik zou graag willen dat hij het afleert ma het lijkt er niet op.

Erwin, 20-12-2012 12:11 #11
Even in reactie op het stukje van "Machteloos": dit lijkt een hardnekkiger probleem dan het "normale" hoofdbonken. Ik zou je willen adviseren om te onderzoeken of er bij jou in de buurt een instelling is die het Triple-P programma aanbiedt. Een praktisch pedagogisch programma dat gericht is op het oplossen van dit soort problemen. Eén van de krachten van dit programma is dat het, naast dat het je bruikbare handvatten biedt, je ook bewust kan maken van de dingen die je zelf als opvoeder doet waardoor je het probleem onbewust in stand houdt.

Machteloos, 07-10-2012 23:54 #10
Ik heb een tweeling van bijna 2 jaar en het jongetje begon met hoofdbonken toen hij nog geen jaar oud was. Ook ik heb het zoveel mogelijk genegeerd, zijn prachtige ledikantje regelmatig vervangen voor het campingbedje, die hij vrolijk tegen de muur aan hupte om vervolgens weer lekker te kunnen gaan bonken. Ook al een "grote jongensbed" geprobeerd, maar toen was de ruwe muur helemaal favoriet en na dure beklede hoofdborden geplaatst te hebben besloot meneertje dan maar op de grond te gaan liggen bonken :-S
Ondertussen heeft hij een prachtige permanente bult op zijn hoofdje en gaat zijn zusje ineens meedoen! Ik ben ten einde raad! Ook de buren zijn erg blij met het gebonk en ik schaam me dood als ik moet uitleggen dat het de kinderhoofdjes zijn ipv slechte house-muziek :-/
Hier moet toch iets op te verzinnen zijn?!?
Ik ben echt de wanhoop nabij…

Shell, 30-05-2012 21:01 #9
Mijn dochter van 15 maanden bonkt wanneer ze iets niet mag of iets wil wat niet lukt. Ze bonkt tegen de plavuizen vloer, tegen de muur… eigenlijk alles. Ik negeer het, maar vind het wel erg vervelend. Het neemt ook toe sinds deze week, vandaar dat ik het nu opzoek op internet. Zijn er nog andere tips, want dat rode voorhoofd vind ik maar niks en ze doet zichzelf soms echt pijn.

Chantal, 05-05-2012 22:49 #8
Ook ik heb een dochter die het had. Het was zo erg dat we lagen te schudden in de caravan op de camping. Ik wist het niet meer alles geprobeerd campingbedje, beschermers. Ze was 15 maanden en toen werd mij gezegd leg haar in een gewoon bed dan is de kans groot dat ze er mee stopt. Ik met veel tegen zin toch geprobeerd en het hielp echt. Overdag deed ze het nog met driftbuien en dat heb ik genegeerd hoe moeilijk ook maar ook daar kwam langzaam verbetering in. Nu is ze 7 jaar en ze doet het niet meer alleen nog met haar arm af en toe op matras slaan om inslaap te komen. Suc6 iedereen.

Monique, 27-03-2012 00:26 #7
Weet iemand ook of er een speciaal bed voor is want mijn zoon is 12 en bonkt heel erg met zijn hoofd. Soms wordt hij wakker met een bult op zijn hoofd. Heeft iemand een tip?

Githje, 18-01-2012 11:25 #6
Onze dochter bonkte ook het haar hoofd. Sinds ze een dekentje op heeft 's nachts, is het bonken helemaal weg. Ik denk dat ze behoefte had aan geborgenheid (dekentje geeft warmte/geborgenheid) Omdat ze alleen maar een slaapzak aanhad, ging ze zoeken naar die geborgenheid/ warmte. Nu is het helemaal over. Misschien dus een tip voor ouders: leg je kind een dekentje op

Jimmy, 11-01-2012 01:50 #5
Ik ben nu 23, en ik bonk al mijn hele leven! Nu ik dit zo lees had ik vroeger inderdaad last van hevige oorontstekingen. Ik als bonker kan wel zeggen het heeft mij nooit schade gegeven. Het geeft rust als je niet kan slapen. Dus voor alle ongeruste ouders. No worries

Monique, 13-10-2011 20:44 #4
Ons zoontje is nu 15 maanden en bonkt ook met zijn hoofd tegen de schotten van het bed. Hij maakt daar ook een monotoom geluid bij. Super irritant. Hij doet dit alleen in zijn bedje. Op het moment dat we de deur uitlopen, gaat hij op zijn knieen zitten en gaat bonken met zijn hoofd om in slaap proberen te komen. Als hij slaapt stopt het ook. Ik heb met hem 5 a 6 behandelingen gehad bij de Osteopaat en afgelopen maandag ben ik voor het laatst geweest, en omdat het zo goed met hem gaat hoeft hij niet meer terug te komen en ook zij weet dat hij met zijn hoofd bonkt. Nu maakt hij wel een enorme sprong in zijn ontwikkeling, in 2 maanden tijd is hij gaan kruipen, lopen, zelf staan, dierengeluiden doen en andere woordjes zeggen. Dus ja ik denk dat het daar aanligt.
Ik vind het in ieder geval super vervelend, en ik hoop dat er mensen zijn die tips hebben?

Doradee, 03-10-2011 14:36 #3
Lieve ouders, een tip: Maak een afspraak bij een Osteopaat! Wij lopen al bijna een jaar rond met dit een hoofdbonkertje. Ons zoontje is nu bijna 2 en ons werd gezegd, "hij groeit er wel overheen als hij een jaar of 3 is". maar geloof me dat houdt geen mens vol als je bijna elke nacht er 3 of 4 keer uitmoet, om je kindje "rustig" te krijgen. Na wat onderzoek een afspraak gemaakt bij een Osteopaat (afhankelijk van het pakket wordt het gedeelte vergoed door het ziekenfonds). Hoofdbonken doen veel kinderen om te ontspannen, omdat dit op een normale manier niet wil lukken. ook woede aanvallen, of veel vallen/struikelen kunnen allemaal oorzaken zijn van het niet kunnen ontspannen. Een Osteopaat kan deze spanning in enkele sessies verminderen en kan je kindje helpen zich te leren ontspannen. Ik ben helmaal niet van de geitenwollensokclub, en ook ik was een beetje sceptisch, maar baat het niet dan schaadt het niet en… mijn man en ik kunnen weer heerlijk rsutig slapen en ook ons zoontje lijkt minder gefrustreerd en slaapt nu heerlijk zonder gebonk en monotoom geHuhm.

Tara, 27-04-2011 08:05 #2
Mijn zoontje van 14 maanden doet het ook, inderdaad naar mijn idee om aandacht het gaat gepaard met gekrijs! Ik negeer het volkomen maar gister ging hij dus met zijn mond tegen de rand van de box bonken en gelijk tanden door zijn lip… Moet ik het dan ook gewoon negeren? (lijkt me niet) en nou?

Josephine, 27-01-2011 08:24 #1
Mijn kind is 10 jaar en bonkt nog steeds, heel hard maar diep in zijn slaap. Ik en mijn man kunnen er niet van slapen en weten geen raad met hoe het moet stoppen, mijn 2 andere kinderen (4 kinderen) hebben ook gebonkt, en doen dit zeer gering. Maar met mijn 10-jarige zoon weet ik geen raad.

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 22-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 17
Schrijf mee!