InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Roefeldag: op een speelse wijze beroepen ontdekken

Roefeldag: op een speelse wijze beroepen ontdekken

Roefeldag: op een speelse wijze beroepen ontdekken Ieder jaar wordt in een aantal Vlaamse en Nederlandse dorpen en steden, op verschillende tijdstippen van het jaar, een Roefeldag georganiseerd. Op deze "dag van het kind" mogen kinderen kennismaken met grote mensen-beroepen. En wat meer is: ze mogen actief deelnemen! De keuze is enorm. Erg populair zijn natuurlijk de brandweer en de politie. Maar ook helpen in een supermarkt of bij de schoonheidsspecialiste zijn ieder jaar een schot in de roos.

Roefeldag

In sommige steden wordt de Roefeldag georganiseerd door de jeugddienst, in andere steden is het een scoutsvereniging die zijn schouders zet onder de organisatie. Dat er veel werk aan voorafgaat, dat staat vast. Handelaars en kleine zelfstandigen moeten gecontacteerd worden, de hele organisatie moet op touw worden gezet, men moet voldoende vrijwilligers kunnen optrommelen om de kinderen te begeleiden, verzekeringen moeten in orde worden gebracht, kortom, het vergt een maandenlange voorbereiding. Maar wat is een Roefeldag nu eigenlijk? Het is de naam voor een dag waarop kinderen mogen kennismaken met verschillende beroepen en activiteiten. Het is bedoeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Kinderen worden over verschillende groepjes volgens leeftijdscategorie verdeeld. Ze mogen kijken, helpen, ze krijgen uitleg en heel belangrijk, ze mogen dingen uitproberen. En dat is wel het leukste stuk! Kinderen moeten zich op voorhand inschrijven, voor een kleine som, en kiezen een aantal activiteiten, die elk zo'n uurtje duren. Je kan dus zo'n drie à vier activiteiten op een dag doen. De kinderen worden begeleid door vrijwilligers, meestal ouders, grootouders of kennissen van de deelnemers. Zij krijgen elk of per twee een groepje van vijf à tien kinderen onder hun hoede en moeten hen begeleiden. Meestal gebeuren de verplaatsingen per bus, soms te voet en bij sommige activiteiten per moto of per combi. 's Middags komen de groepjes allemaal terug samen om te eten en om even uit te blazen. Rond drie - vier uur wordt de Roefeldag dan afgesloten met een optreden. Een dansformatie, een optreden van een zanger, een spektakel van een clown of van een goochelaar, het is ieder jaar verschillend maar steeds even leuk. Hieronder een klein overzichtje over wat er op een Roefeldag zoal kan.

Brandweer, ambulancier of politie

Deze activiteiten zijn altijd een topper. Wat is er nu leuker dan rondrijden in een politiecombi, een ambulance of een brandweerwagen met loeiende sirenes? Maar dat is niet alles. Bij de brandweer mag je een brandje blussen met de zware slangen. Je mag met een natte dweil een klein brandje blussen. Je mag naar boven met de hoogtewerker. Je krijgt uitleg over wat te doen bij brand en wat te doen om brand te voorkomen. Bij de politie krijg je uitleg over de gordel, hoe hem te dragen en waarom. Je mag in een tuimelwagen, even meemaken hoe het aanvoelt om overkop te gaan, gelukkig met gordel aan. Je wordt opgesloten in de cel en doet een toertje met de combi. Je mag een kijkje nemen naar oude uniformen en je krijgt uitleg over de taak van de politie. Ook van de ambulanciers krijg je een deskundige uitleg en mag je even een vriendje op de brancard leggen. En als afsluiter van deze leuke en leerrijke uitleg krijg je een kleinigheidje. Een diploma, een brandweerhelm, een stylo, een leuk aandenken aan een leuke activiteit.

Kleine zelfstandigen

Ook vele kleine zelfstandigen willen wel hun deuren openzetten om de volgende generatie kennis te laten maken met hun beroep. Zo kan je terecht bij kinesisten, die je hun toestellen laten uittesten en uitleggen waarvoor ze gebruikt worden. De topper is natuurlijk een heerlijke, deugddoende massage van benen of nek. Bij de schoonheidsspecialiste krijg je een gelaatsverzorging en mag je er daarna eentje op je vriendinnetje doen of op een begeleider. Bij de apotheker mag je zelf een pilletje draaien en de mensen bedienen. In de bloemenwinkel leer je iets meer over de verschillende soorten bloemen en je leert een boeketje maken. In de schoenwinkel mag je de klanten bedienen en leer je iets bij over de laatste mode. Kleine supermarkten doen ook vaak mee en daar mag je schabben bijvullen, klanten bedienen en snoepjes inpakken. Misschien krijg je wel een pakje mee naar huis. Ook in restaurants, cafés en frituren kan je terecht om te leren opdienen, eenvoudige gerechtjes klaarmaken en afrekenen!

Motorrijden

Ook dit is ieder jaar een succesnummer. Stoere mannen van een motorclub komen met hun loeiende machines naar de afgesproken plaats. Ze nemen dan elk een kind mee voor een spannende tocht in de buurt. En ook de begeleiders vinden dit steeds weer super.

Sport en spel

Een aantal sportclubs openen ook hun deuren voor een initiatie. Tennis, voetbal, handbal, basketbal, judo, paardrijden, je kan het allemaal even uitproberen en kijken of het je ligt. Leden van volkdans- of line dancegoepen leren je de basispasjes aan en een dansje. Je kan deelnemen aan een knutselatelier of leren werken met de computer. Je kan even naar de chiro of naar de scouts gaan en mee spelletjes spelen.

Naar onze mening is dit een heel leuk initiatief. Onze kinderen beleven ieder jaar opnieuw een superleuke dag en willen voor enkele weken kinesist, brandweerman of politieagent zijn. Een interessante manier om in contact te komen met de grote mensenwereld.
Gerelateerde artikelen
Wanneer bel je 112? En wanneer bel je politie of brandweer?Wanneer bel je 112? En wanneer bel je politie of brandweer?Wanneer er gevaarlijke of levensbedreigende omstandigheden zijn is het zaak om het alarmnummer 112 te bellen. Maar soms…
Ambulance of brandweer met sirene: wat moet je dan doen?Ambulance of brandweer met sirene: wat moet je dan doen?Veel mensen weten niet wat ze moeten doen als er een ambulance, brandweer of politiewagen langs scheurt die met sirene a…
Thema's voor projecten en groepsvoorstellingen op schoolThema's voor projecten en groepsvoorstellingen op schoolRegelmatig worden op basisscholen projectweken en/of groepsvoorstellingen georganiseerd. Voor een project of een voorste…
De Sims 3 – BrandweermanDe Sims 3 – BrandweermanMet de expansie “ambities” kun je een aantal beroepen kiezen die wat meer activiteit eisen van je Sim. Je werkt ook niet…
Beroep onder de loep: brandweermanBeroep onder de loep: brandweermanDe brandweer bestaat voor 80 procent uit vrijwilligers. Toch is er nog steeds een klein percentage beroepsbrandweermanne…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Roefeldag: op een speelse wijze beroepen ontdekken"

Reactie

Nadia Maduro, 12-04-2012 04:16 #1
Geachte heer/mevrouw, Ik ben een basisleerkracht op Aruba en geef les in groep 7. Ik wil een roefeldag uit proberen maar heb geen richtlijnen of genoeg info over wat de voorwaarden zijn, waar je op moet letten, de voorbereiding etc. Kunnen jullie mij info sturen zodat ik het misschien dit jaar nog voor het eerst op het eiland kan uitproberen? Of weten jullie misschien waar ik het benodigde info kan vinden? Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 12-04-2012
Hallo,

De Roefeldagen worden georganiseerd door de gemeente, de stad of culturele centra. Misschien kan u bij hen meer info krijgen over voorwaarden, voorbereiding, etc.

Succes!

Infoteur: Mapa
Laatste update: 03-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!