Meimaand: communie- en lentefeesten
Traditiegetrouw is de meimaand de communiemaand bij uitstek, zowel voor eerste als voor plechtige communies. En nu ook voor lentefeesten. Iedere ouder wil dat het feest onvergetelijk blijft voor zijn kind en dat het kind er echt plezier aan beleeft. Wat moet je allemaal voorzien voor het feest en waar moet je aan denken?
De voorbereiding
Wie nodig je uit?
Een eerste vraag die je je moet stellen bij het organiseren van een communie-of lentefeest is: wie ga ik uitnodigen? Maak je er een klein intiem feestje van met alleen de naaste familieleden of nodig je ook ooms, tantes, nichtjes, neefjes etc. uit. Maak op voorhand een lijst. Let er vooral op dat je niemand vergeet. Denk ook al eens aan een tafelplan. Zet die bepaalde oom niet naast dat nichtje dat hij absoluut niet kan uitstaan. Kwestie van het gezellig te houden en vervelende familieruzies te vermijden.
Waar houd je het feestje?
Veel zal afhangen van het antwoord op de vorige vraag, van de grootte van je familie, van de grootte van je huis en natuurlijk ook van de grootte van je budget. Hou je het bij een intiem feestje met naaste familieleden, zijnde broers en zussen, papa en mama, oma's en opa's, peter en meter, dan kom je zo uit op een tien à vijftien personen. In dat geval heb je twee mogelijkheden. Je doet het feestje bij je thuis of je huurt een zaaltje af. Vele etablissementen bieden nu
all-in pakketten aan, bvb. 2 uur bowlen en 3 uur dineren. Hier kom je toch al snel uit op een kleine 50 € per persoon. Met tien man zit je dan al gauw aan 500€. Je kan ook een zaaltje afhuren met bediening. Ook dat loopt al gauw op. Of je kan een zaaltje afhuren en zelf voor eten en bediening zorgen. Al iets goedkoper. Ook thuis heb je de mogelijkheid tussen zelf alles doen of een traiteur laten komen. Zelf doen is natuurlijk het goedkoopste.
Zit je met een
grote familie en dus een grote groep mensen, dan kan je het ook hier thuis doen of in een zaal. Weer met of zonder bediening. Doe je het thuis, dan kan je eventueel één of meerdere partytenten in de tuin zetten.
Moet je dingen bestellen, begin er dan op tijd aan! Zalen zijn zo verhuurd, want vele mensen doen het feestje niet thuis en alle communiefeesten van het dorp vallen op dezelfde dag! Bestel ook tijdig de traiteur en het eten. Ook partytenten, springkastelen en trampoline's kan je best tijdig gaan reserveren. Kwestie van niet voor verrassingen te komen staan.
Een ander leuk idee is om het niet erg formeel te doen en met de hele familie op locatie te gaan. Een weekendje Center Parcs of Slagharen bvb. Of gewoon een bungalow aan zee of in de Ardennen. Hier is de sfeer ongedwongen. Je kan zelf koken, dus je bepaalt zelf wat de pot schaft. Meestal kan je eenvoudige dingen serveren als spaghetti of een koude schotel. Je kan een dessertenbuffet meenemen dat je op voorhand thuis hebt klaargemaakt. Je gasten kunnen gerust wat drinken, want ze moeten 's avonds niet naar huis rijden. Je brengt een heel weekend samen door en de kids amuseren zich kostelijk want attracties als zwembaden en speeltuinen zijn in de prijs inbegrepen. Als je op voorhand een beetje uitkijkt, kan je een aanbieding op de kop tikken en dan kan je in sommige gevallen al vanaf pakweg 150€ voor een bungalow van zes personen gesteld zijn. Of wat dacht je van een feestje op een boot? Ook hier zijn een aantal firma's in gespecialiseerd. De zaal wordt versierd, er wordt voor het eten gezorgd en er is animatie mogelijk. Er is onderweg ook van alles te zien.
De feestlocatie aankleden en extraatjes voorzien
Feest je thuis, binnen of in een partytent in de tuin, dan versier je de boel best een beetje. Kies voor één of twee kleuren en werk daarin alles uit. Denk aan je tafelkleed, je kaarsen, je servetten, etc. Je kan op je tafel ook bloemblaadjes strooien. Je kan ook je partytent versieren met linten in dezelfde tinten, slingers in dezelfde kleuren, etc. Vergeet ook de bloemstukjes niet aan te passen aan je basiskleuren.
Ga je op verplaatsing in een zaaltje of in een bungalow, neem dan ook het nodige mee. Tafelkleden (eventueel van papier), servetten, kaarsen, slingers, linten. Ook op je locatie kan je het heel gezellig maken.
Een leuk idee is om een nepober te laten komen. Deze persoon is verkleed als ober en geeft zich uit als ober, maar zal alles verkeerd doen. Zo'n beetje als in Fawlty Towers. Hij zal doen alsof hij de gasten niet verstaat, de wijn in het verkeerde glas inschenken, iets laten vallen, etc. Verklap het aan niemand, dan is de verrassing des te groter. Eerst zullen de gasten verbaasd opkijken en zich afvragen wat voor een ober je nu op de kop hebt getikt. Maar na een halfuurtje of zo zal iedereen het wel doorhebben. Pret gegarandeerd! De meeste van deze obers zijn tevens ook clown of goochelaar. Na hun obernummertje voeren ze dan ook meestal nog een act op. En zo zijn de kinderen ook weer eventjes zoet nadien.
Om de kids bezig te houden kan u tegenwoordig van alles huren. Denk maar aan springkastelen en trampoline's. Maar ook verkleedkoffers en spelletjes zijn te huur. Je kan natuurlijk ook een clown of een goochelaar laten komen. Of iemand die een workshop geeft: knutselen, schminken, circus of fotografie.
Voor het inplannen van een rustig moment kan je ook een mooie film huren of kopen. Heb je een handig nichtje of een handige vriendin? Vraag haar of ze wil komen om de kinderen te schminken. Kinderen vinden dit geweldig en er zijn een hoop leuke boeken op de markt. Even oefenen en het huis loopt zo vol bloemen- of vlinderprinsessen, draken, ridders, monsters en heksen. Zet een aantal gezelschapsspelen klaar op een tafeltje. Ook dat trekt kinderen altijd aan. Denk bvb. aan Twister. Zijn de kinderen al wat groter, dan kan je ook de Wii op een veilige plaats installeren, met een aantal leuke spelletjes. Succes gegarandeerd!
Je kan ook een
themafeest geven. Laat alle kinderen als piraat komen, of als prinses, of als ridder. Zo is de sfeer ook meer ontspannen en moeten de andere ouders niet op zoek gaan naar mooie kleren (waar meestal niets mee mag gebeuren!) om hun spruit aan te kleden. Het filmmoment kan je dan aanpassen aan het thema.
Is het schitterend weer, denk dan ook aan zwembad of schuifstrook. Laat de genodigden hun zwemkleren meebrengen en duik met z'n allen in het water. Heerlijk verfrissend en ontspannend.
De kleding
Je kleine feestvarkentje wil er die dag natuurlijk piekfijn uitzien. Maar hij of zij wil ook ravotten met zijn of haar vriendjes. Zonder al te veel aan zijn of haar outfit te moeten denken! Dus voorzie je best twee outfits. Enerzijds de feestkledij voor de kerk of het moment op school met de leraar zedenleer, anderzijds speelkledij voor het eigenlijke feest. Zo kan de kleine kapoen na de plechtigheid naar hartenlust spelen zonder dat er steeds moet geroepen worden dat de kleding niet vuil mag worden en dat ze moeten oppassen dat ze niet stukgaat.
Wat feestkledij betreft zijn er nog steeds de klassiekers. Meisjes met een wit kleedje of een wit rokje en topje, soms met een kleuraccentje. Jongens met een stoere broek of bermuda met hemd of trui. Begin er ook hier op tijd aan, wil u nog een grote keuze hebben. In april is het vaak nog alleen de overschot die in de rekken hangt.
Kaartjes
De uitnodigingskaartjes voor het feest en de bedankingskaartjes voor achteraf moeten ook op voorhand gemaakt worden. Dit kan je zelf doen,
met een foto . Ga op een mooie zonnige dag naar een locatie naar keuze (de zee, een verlaten gebouw, een mooi park, de zoo...) met je feestvarken in feestoutfit. Laat hem of haar eens lekker gek en fotografeer het feestvarken in allerlei mooie poses. Daarna kan je van deze foto's uitnodigingen voor het feest maken. Maak er ook een paar met een nepcadeau in de handen. Daarmee kan je dan de bedankingen maken. Je kan ook andere dingen dan kaartjes geven. Een kaars met een foto op. Of een sporttas. Of een beker. Of nog, een kussen. Leuk, want zo hebben de gasten iets tastbaars dat ze geregeld zullen gebruiken of vastnemen. Bedenk dat de foto vaak in een fotoalbum verdwijnt of nog erger, ergens los in een schuif...
Cadeautips voor de kids
Wil je niet tien keer hetzelfde cadeau krijgen of nog erger, een cadeau dat je helemaal niet wil, laat dan iets weten op de uitnodiging. Zo kan je de naam van de winkel waar je een cadeaulijst hebt aangelegd op je kaartje vermelden. Of gewoon zeggen dat je liever een centje hebt, omdat je voor iets speciaals wilt sparen. Een spelconsole, een laptop, een fototoestel of een nieuwe fiets. Vermeld het ook op je kaartje, zodanig dat mensen weten dat je het niet gaat opsmossen aan prutsen. Wil je zo graag eens naar Disneyland Parijs maar vinden je ouders het echt te duur, dan kan je hier ook centjes voor vragen. Vooral als er veel genodigden zijn, kan de ontvangen som wel eens aardig oplopen!
En tot slot...
Voor alle punten van de voorbereiding geldt: begin goed op tijd, zo kom je niet voor verrassingen te staan! Bedenk dat het feestje alles bij elkaar toch snel van 500 € tot drie à viermaal zo veel kan kosten. Let er op dat je wat geld opzij hebt staan. Het zou spijtig zijn van alles aan je feestvarken te beloven en het dan niet te kunnen waarmaken omdat je het nodige geld niet hebt. Wees een beetje creatief, zoek wat op
allerhande sites en je kan veel geld besparen door dingen zelf te doen en te organiseren.
Veel plezier op je communie-of lentefeest!