InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Ruzie tussen broertjes en zusjes

Ruzie tussen broertjes en zusjes

Ruzie tussen broertjes en zusjes Broertjes en zusjes die de hele dag thuis aan het vechten zijn. Ouders die het gevoel hebben dat ze alleen maar boze kinderen om zich heen hebben. Ruzie tussen de kinderen is niet leuk maar kinderen leren zo wel op een veilige manier om te delen, hun mening duidelijk te maken en een conflict op te lossen. Grijp alleen in wanneer de ruzie uit de hand dreigt te lopen.

Inhoud

Conflict is normaal

Conflicten tussen kinderen zijn normaal. Het is een leerproces waar ze later veel profijt van kunnen hebben. Kinderen leren argumenteren, debatteren en hun eigen probleem op te lossen. Het is goed voor kinderen om te leren hoe ze samen met iemand anders een conflict bespreekbaar kunnen maken. Ze leren respect te hebben voor iemand anders en te luisteren naar de argumenten van anderen. Als ouder moet je ze hiervoor de ruimte geven en dat is soms niet eenvoudig. Bedenk dat ze thuis op een veilige manier leren een conflict uit te spreken en vooral die veiligheid is belangrijk.

Begeleiden of scheidsrechter

Kinderen moeten leren om problemen met anderen op te lossen. Ze moeten leren om samen met een ander een oplossing te zoeken. Wanneer ouders steeds ingrijpen, leren ze dit niet. Maar hiervoor moeten thuis wel enkele basisregels zijn.

  • De belangrijkste basisregels zijn: niet slaan en niet schelden. Maak dat aan ieder kind duidelijk wanneer je moet ingrijpen, kun je verwijzen naar die regels.

Wat je nog meer kunt doen:
een eigen plek om te tekenen / Bron: 422737, Pixabayeen eigen plek om te tekenen / Bron: 422737, Pixabay
  • Geef kinderen een eigen plek. In een gezin leven mensen van verschillende leeftijden samen en alleen dat kan tot conflict leiden. Voor oudere kinderen is het niet leuk dat een peuterbroertje de net gebouwde toren omgooit of de pot met verf of de tekening kiepert. Zorg dat je dit soort ‘kleine’ ergernissen tot een minimum worden beperkt. Ieder kind heeft zijn eigen ruimte nodig en soms is een plank met eigen speelgoed al genoeg.

  • Probeer niet het ene kind als voorbeeld te stellen voor het andere dit leidt alleen tot jaloezie.

  • Niet alles moet gedeeld worden. Soms vinden kinderen een stuk speelgoed of spelletje zo leuk dat ze moeite hebben om het te delen met een broertje of zusje. Wanneer je de financiële ruimte hebt kun je overwegen om dat speelgoed dubbel aan te schaffen. Of twee tweedehands driewielers in plaats van één nieuwe.

Soms wel even scheidsrechter

Kinderen moeten leren om zelf hun ruzies op te lossen maar soms moet je ingrijpen:

  • Je moet ingrijpen wanneer het een echte vechtpartij wordt. Eén van de belangrijkste regels is nu eenmaal, niet slaan. Je grijpt ook in wanneer het babybroertje voor de zoveelste keer richting de verfpot van zijn oudere zusje graait.

  • Als kinderen te boos zijn zet ze dan even apart. Kijk dan of het wel gaat.

  • Kinderen tot een jaar of vijf hebben moeite met het bedenken van een oplossing, ze zijn nog teveel op zichzelf gericht om een suggestie van een ander te waarderen. Daarnaast missen ze soms de taalvaardigheid om iets duidelijk onder woorden te brengen. Samen met een ouder lukt dat vaak wel.

  • Trap niet in de grootste valkuil: wie heeft gelijk of wie is begonnen. Je kunt nog zo’n ervaren ouder zijn, je weet niet zeker wie is begonnen. Daarnaast zijn er kinderen die precies weten hoe ze een broertje of zusje ‘in de gordijnen’ kunnen krijgen.

  • Soms lijkt het alsof er alleen maar ruzie is. Wanneer het huis constant oorlogsgebied is en er om alles gevochten moet worden zou je uit moeten uitzoeken wat nu precies het probleem is. Misschien is één van de kinderen jaloers, soms hebben kinderen het gevoel dat de ander wordt voorgetrokken. Maar de emoties kunnen ook hoog oplopen tijdens hoogtijdagen zoals Sinterklaas, een verjaardag of een belangrijk proefwerk.

Helemaal zelf opgelost

Hoe graag je soms iets toe wilt voegen en hoewel je het waarschijnlijk niet altijd eens bent met die oplossing die de kinderen bedenken, wees wel blij dát ze een compromis vinden. Je geeft ze hiermee zelfvertrouwen. Prijs ze dan ook wanneer ze samen iets bedacht hebben.
© 2009 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mag je ruzie maken waar je kinderen bij zijn?Mag je ruzie maken waar je kinderen bij zijn?Ruzie maken waar je kinderen bij zijn. Kan dat eigenlijk wel? Ruziënde ouders is in de ogen van veel kinderen het vresel…
Kinderen en ontwikkelingKinderen en ontwikkelingKinderen zijn de toekomst en kinderen worden de meeste mensen als leuk ervaren. Heb je zelf kinderen dan kan het je hart…
Conflict en ruzie op straat: hoe moet je handelen?Conflict en ruzie op straat: hoe moet je handelen?Elk mens heeft wel eens een ruzie zien ontstaan of was hier getuige van. Overal waar mensen zijn bestaat ook de kans op…
Het nut van ruzieHet nut van ruzieBij het woord ruzie denken we in de regel niet aan iets positiefs. Conflicten zijn vervelend, brengen spanning en frustr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gfergu1, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: 422737, Pixabay

Reageer op het artikel "Ruzie tussen broertjes en zusjes"

Reactie

Jaschenka, 27-01-2013 17:12 #1
Hoi,

Is er ook een cursus oid voor broertjes die constant ruzie hebben, ik word er gek van. Zoek dus iets waar ze leren samen te werken en normaal te communiceren. Of iets van teambuilding. De oudste is 11 de jongste is 7. Ik woon in de gemeente Eemsmond maar stukje rijden is geen probleem. Reactie infoteur, 29-01-2013
Dag, u kunt contact opnemen met het Centrum voor jeugd en gezin Noord-Groningen. De website: www.cjgeemsmond.nl. Tel.nr staat op de site.

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 18-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!