InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Wat zijn de taken van Kind en Gezin?

Wat zijn de taken van Kind en Gezin?

Wat zijn de taken van Kind en Gezin? Kind en Gezin ondersteunt de ouder(s) met betrekking tot de gezondheid, opvoeding en welzijn van hun pasgeborene en kind. Ook de eventuele pre- en postnatale begeleiding van de zwangere behoort tot hun taken. De meeste zwangere vrouwen maken tegenwoordig zelf een afspraak met de gyneacoloog of zelfstandige vroedvrouw zonder dat daarvoor kind&gezin daarvoor bij hoeft betrokken te worden. Kind&gezin richt zich tijdens deze periode dan vooral ook tot kansarme zwangeren (zowel allochtonen als autochtonen) en zwangere vrouwen met inviduele risicofactoren (zoals een verhoogd risio op wiegendood of de kans op een vroeggeboorte). Kind en Gezin werkt daarom ook nauw samen met materniteiten, kinderartsen en gyneacologen.

Wat behoort nog tot hun taken?

Het organiseren van infoavonden

Aanstaande ouders hebben vooral bij hun eerste zwangerschap veel vragen omtrent de ontwikkeling van hun baby, de bevalling en de verzorging van hun baby. Daarom organiseert kind en gezin info-avonden. Daarvoor werken zij nauw samen met de kraamklinieken. Een vroedvrouw of gyneacoloog geeft en organiseert deze infoavonden. Er zitten verschillende avonden in één cyclus inbegrepen. Wanneer men zich hiervoor dus inschrijft, schrijft men zich ineens in voor alle avonden per cyclus. Elke infoavond belicht (een) ander(e) aspect(en) omtrent zwangerschap, bevalling, de pasgeborene, wetgeving en dergelijke.

Het brengen van een bezoek aan pasbevallen vrouwen in de kraamkliniek

Een pasbevallen vrouw krijgt in de kraamkliniek een bezoek van een regioverpleegkundige van Kind&Gezin. Kind&Gezin wordt hierbij voorgesteld. Er wordt gepraat over de voeding van de baby, de gezondheid,... Ook wordt er medegedeeld dat er later consultaties (als de ouders dit willen) zullen plaatsvinden bij een consultatiebureau van kind en gezin uit de regio. Ook een kinderarts is hier aanwezig voor eventuele inspuitingen.

Huisbezoeken aan aanstaande ouders

In de vertrouwde huissfeer worden op deze manier eventuele zorgen, problemen makkelijker besproken. Ook kansarme gezinnen en gezinnen met eventuele risicofactoren kunnen zich hierdoor beter gesteund voelen.

Permanentie in het regiohuis

Hier kunnen zwangeren of ouders op vastgezette tijden langskomen voor informatie, in crisisgevallen en dergelijke.

Prenatale consultatie

Vooral in gebieden met veel kansarme gezinnen worden gratis prenatale consultaties georganiseerd. Er wordt samengewerkt met de materniteiten.

Begeleiding van de kansarme gezinnen

Het begeleiden van kansarme gezinnen en gezinnen met rsicofactoren krijgt bij kind en gezin steeds voorrang.

Informatiebrochures en folders

Kind en gezin heeft heel wat folders en brochures over allerhande onderwerpen ter beschikking in het regiohuis. Ook bij de bibliotheek van de hoofdzetel worden boeken uitgeleend.
© 2007 - 2019 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat zijn de taken van Kind en Gezin?"

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 23-03-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!