InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Adviezen voor gezelligheid in huis, tips voor ouders!

Adviezen voor gezelligheid in huis, tips voor ouders!

Adviezen voor gezelligheid in huis, tips voor ouders! 82% van alle gelukkige mensen vinden dit geluk in hun familie. Men voelt zich een belangrijk lid van het gezin, en daarmee heeft men ook een goede band met hun familie. Daardoor voelt men zich verantwoordelijk voor het wel en wee van hun familie en zorgt men ervoor dat deze banden in stand gehouden worden. Hoe kunt u dat gevoel oproepen of behouden?

Het weekend uitkiezen als ideaal moment voor de familie

In deze moderne tijd denkt men vaak dat de meeste mensen alleen maar met zichzelf bezig is, toch is er al een kentering waarneembaar: Steeds meer hulpdiensten zijn in te schakelen indien men een probleem heeft, en dit gegeven geeft ook aan dat men in gaat zien dat mensen elkaar toch nodig hebben. En om nu zelf thuis te beginnen zijn hier een aantal tips voor ouders. Het hoeft niet allemaal zo ingewikkeld te zijn, het neemt vaak ook minder tijd dan gedacht, maar het is wel goed bestede tijd, vaak krijgt dit dan een gouden randje!

Hoe doet u dat?

Planning

Maak voor het weekend een planning, iedereen heeft zijn eigen agenda, het is belangrijk om de momenten die je gezamenlijk door kan brengen in kaart te brengen. Zo kun je deze gezamenlijke momenten benutten voor activiteiten, eventueel buiten de deur. Reserveer ook een moment dat je persoonlijk je verhaal of gebeurtenissen kwijt kunt, dit is ook goed mogelijk tijdens een maaltijd, maar kan ook tijdens een “koffie”-moment.

Gezamenlijk eten

Samen eten is een heel belangrijk onderdeel om het familiegevoel in stand te houden. Om dit moment speciaal te maken kun je ook iets bijzonders op tafel zetten, bijvoorbeeld luxe broodjes of een uitgebreide brunch, samen met keuze uit vruchtensappen of lekkere toetjes. De presentatie aan tafel is daarbij echt heel belangrijk! Ook kunnen de taken voor het gezamenlijke eten (voor zover mogelijk) verdeeld worden, zodat iedereen zich daarbij betrokken voelt.

Taakverdeling

Huistaken zijn er dus voor iedereen. Ieder krijgt een taak toegewezen en moet deze ook uitvoeren. Maak een duidelijke afspraak wie-wat-waar en wanneer moet doen, en laat voelen dat u en de andere leden van uw gezin teleurgesteld zult zijn als iemand zijn plicht verzaakt. Spontaan iemand helpen met een werkje geeft ontzettend veel voldoening; verwacht niet meteen wonderen, op den duur komt het hulpvaardigheidgevoel bij de anderen ook tevoorschijn.

Aandacht

Vraag aan tieners waarmee je hen kan helpen. Moedig hen aan bij activiteiten en denk met hen mee, vooral in de voorbereidingen van hun plannen. Zij zien weleens wat over het hoofd. Daarmee geef je hen het gevoel dat zij ook belangrijk zijn en dat ze gewaardeerd worden. Vooral een onzeker kind kan hier veel baat bij hebben.

Aanmoediging

Elk mens heeft waardering nodig. Probeer de positieve dingen naar voren te brengen, en geef aandacht aan de succesmomenten, hoe klein ook. Dit spoort de mens aan om nog beter zijn best te doen, juist om dat succesgevoel weer te kunnen ervaren.

Moment voor jezelf

Opvoeding is een grote verantwoordelijkheid, af en toe heeft men een pauze nodig om alles weer helder te zien. Zorg voor ontspanning voor jezelf zodat je beter kan functioneren als ouder.

Regels

Het is belangrijk te weten wat de regels zijn en daarbij de normen en waarden die daarbij horen. Maak dit duidelijk aan de andere leden van het gezin, blijf consequent. Discussieer hierover, maak duidelijk wat uw standpunt is, blijf communiceren zodat u weet wat er leeft bij alle leden van het gezin.
© 2008 - 2019 Maryp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Opvoeden, hoe begin je een moeilijk gesprek met je puber kind? Hoe begin je als ouder over gevoelige onderwerpen zoals d…
Pubers kunnen lastig zijn: Hoe ga je er mee om?Pubers kunnen lastig zijn: Hoe ga je er mee om?Pubers kunnen soms erg lastig zijn, ze doen wat ze willen, ze luisteren niet naar je. Alleen hun mening telt en niet die…
Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders?Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders?In een testament kan worden vastgelegd wie de voogdij krijgt over de kinderen na overlijden van de ouders. Indien er gee…
PDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS is een autistische stoornis, hierover zijn enkele boeken geschreven. In deze lijst worden ook een aantal boeken…
4 Handige tips:  Hoe om te gaan met uw opgroeiende puber?4 Handige tips: Hoe om te gaan met uw opgroeiende puber?Zoals iedere ouder weet zijn niet alle pubers hetzelfde, maar een extra beetje hulp voor als u met uw handen in het haar…

Reageer op het artikel "Adviezen voor gezelligheid in huis, tips voor ouders!"

Infoteur: Maryp
Laatste update: 17-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!