InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De Duggars: het gezin van Jim Bob en Michelle

De Duggars: het gezin van Jim Bob en Michelle

De Duggars: het gezin van Jim Bob en Michelle De Duggars zijn een Amerikaans gezin met negentien kinderen van wie alle namen beginnen met een J. Ze zijn bekend vanwege hun voormalige realityshow ‘19 kids and counting’, die van september 2008 tot mei 2015 werd uitgezonden op TLC. Het programma gaf in deze periode een kijkje in het reilen en zeilen van een groot gezin, waarin het christelijk geloof een belangrijke rol speelt. De kijker kreeg zo een beeld van onder andere de financiën en het huishouden dat hierbij hoort, en hoe dat in dit gezin is opgelost.

Inhoud

De Duggars

Jim Bob en Michelle

Jim Bob is geboren op 18 juli 1965 in Springdale, Arkansas als James Robert Duggar. Zijn ouders zijn Jimmy Lee Duggar (1936-2009) en Mary (Lester) Duggar (1941). Hij heeft een oudere zus, Deana, die ook getrouwd is en één dochter heeft, Amy. Zijn moeder woont bij het gezin in huis.

Michelle Duggar is geboren op 13 september 1966 als Michelle Annette Ruark en komt zelf uit een groot gezin. Ze is de jongste van zeven kinderen, met vijf zussen en één broer.

Ze ontmoetten elkaar in de jaren 80, nadat Michelle zich bekeerd had tot het christendom in de kerk waar Jim Bob actief lid was. Ze trouwden op 21 juli 1984, vlak nadat Michelle was geslaagd voor haar middelbare school; zij was zeventien, hij was negentien. Geen van beiden hebben daarna verder gestudeerd. Ze werkten in hun eigen bedrijf in tweedehands auto’s.

In de beginjaren van hun huwelijk besloten ze te wachten met het hebben van kinderen, omdat ze dat financieel nog niet aankonden. Hiervoor maakte Michelle gebruik van de pil. In 1988 werd hun oudste kind geboren, Joshua. Hoewel Michelle daarna weer aan de pil ging, werd ze toch zwanger en kreeg ze een miskraam. Als gevolg hiervan besloot het stel om te stoppen met anticonceptie en het aantal kinderen dat ze zouden krijgen over te laten aan God. Michelle werd al snel weer zwanger, dit keer van een tweeling. In totaal is Michelle negentien keer zwanger geweest in een periode van ruim 21 jaar. Ze heeft twee keer een tweeling gekregen, maar heeft ook twee keer een miskraam gehad. Gemiddeld zit er zo’n vijftien maanden tussen elke bevalling.

Van 1999 tot 2002 diende Jim Bob als een Republikeins lid van het Huis van Afgevaardigden Arkansas. Hij heeft ook kandidaat gestaan voor de Senaat, maar werd hierin verslagen door Tim Hutchinson. In de tijd die volgde werd hij makelaar en investeerder.

Kinderen (status juni 2017)

NaamGeboortedatumBijzonderheden
1Joshua James "Josh"3 maart 1988Getrouwd met Anna Keller; vier kinderen
2Jana Marie12 januari 1990
3John-David12 januari 1990
4Jill Michelle17 mei 1991Getrouwd met Derick Dillard; één zoon
5Jessa Lauren4 november 1992Getrouwd met Ben Seewald; twee zoons
6Jinger Nicole21 december 1993Getrouwd met Jeremy Vuolo
7Joseph Garrett20 januari 1995Verloofd met Kendra Caldwell
8Josiah Matthew28 augustus 1996
9Joy-Anna28 oktober 1997Getrouwd met Austin Forsyth
10Jedidiah Robert30 december 1998
11Jeremiah Robert30 december 1998
12Jason Michael21 april 2000
13James Andrew7 juli 2001
14Justin Samuel15 november 2002
15Jackson Levi23 mei 2004
16Johannah Faith11 oktober 2005
17Jennifer Danielle2 augustus 2007
18Jordyn-Grace Makiya18 december 2008
19Josie Brooklyn10 december 2009Te vroeg geboren.

Kleinkinderen (status juni 2017)

NaamGeboortedatumOuders
1Mackynzie Renee Duggar8 oktober 2009Josh en Anna Duggar
2Michael James Duggar15 juni 2011Josh en Anna Duggar
3Marcus Anthony Duggar2 juni 2013Josh en Anna Duggar
4Israel David Dillard6 april 2015Derick en Jill Dillard
5Meredith Grace Duggar16 juli 2015Josh en Anna Duggar
6Spurgeon Elliott Seewald5 november 2015Ben en Jessa Seewald
7Henry Wilberforce Seewald6 februari 2017Ben en Jessa Seewald

Opvoeding

De Duggars hebben voor alle kinderen gebruikgemaakt van thuisonderwijs. Ze maken hierbij gebruik van verschillende methodes, waaronder Institute in Basic Life Principles (IBLP) en Accelerated Christian Education (ACE). Voor vervolgopleidingen maken de oudere kinderen gebruik van CollegePlus!.

Naast de gewone lessen krijgen alle kinderen thuis muziekles: sommigen spelen alleen viool, maar anderen pakken ook andere instrumenten op, zoals de piano of de harp. Rijlessen worden ook thuis gegeven: de kinderen beginnen op de grasmaaier, stappen over op de auto als ze oud genoeg zijn en uiteindelijk leren ze rijden in de bus die het gezin gebruikt voor familie-uitjes. Ieder kind heeft daarnaast een taak in het huishouden, die past bij de leeftijd. Denk hierbij aan taken als koken of het verzamelen van de was. Naarmate het kind ouder wordt, neemt de moeilijkheidsgraad van de klusjes ook toe.

In ieder gezin is wel eens onenigheid tussen verschillende kinderen, ook in dit gezin. Wanneer dit het geval is, en de ouders zijn op dat moment niet in de buurt, mag een ouder kind hier een keer iets van zeggen. Pas als hier niet naar geluisterd wordt, wordt één van de ouders erbij gehaald.

Religie

De Duggars zijn onafhankelijke baptisten (het baptisme is een stroming binnen het protestantisme). Het geloof is betrokken in alle aspecten van hun leven: zo maken ze gebruik van een gefilterde internetverbinding en kijken ze alleen programma’s die geschikt zijn voor het hele gezin en historische programma’s. In hun kleding komt ook een zekere bescheidenheid terug die voortvloeit uit hun geloof: vrouwen dragen rokken die tenminste tot de knie komen en de schouders moeten bedekt zijn.

Relaties

Het gezin maakt gebruik van verschillende manieren om relaties te onderhouden. Het gebruik van verschillende buddy-groepjes tussen de kinderen is één van deze manieren. Het zijn groepjes van drie of vier personen, waarin de oudere kinderen hun jongere broers en zussen helpen met bijvoorbeeld huiswerk of het uitkiezen van kleding. Op die manier versterken de groepjes de banden tussen de verschillende personen.

Daarnaast hebben de groepjes ook een functie als het gezin een activiteit buitenshuis onderneemt: om te controleren of ze compleet zijn, worden de buddy-groepjes gebruikt als controle.

Een andere manier waarop de relaties versterkt worden, is de indeling van de slaapkamers. Het huis van de Duggars heeft twee grote slaapkamers: één voor de jongens en één voor de meiden. In het boek dat Jana, Jill, Jessa en Jinger schreven, is te lezen dat de kinderen deze keuze maakten toen het huis gebouwd werd. Het is een manier om de onderlinge banden te versterken.

Daten

In plaats van daten gebruiken de Duggars een systeem dat zij ‘daten met een doel’ noemen. Dit houdt in dat twee personen die in een romantisch opzicht in elkaar geïnteresseerd zijn, elkaar leren kennen in een groepssetting. Het stel heeft altijd gezelschap van één of enkele chaperones. Het doel hiervan is het voorkomen van ongewenste seksuele handelingen. Welke handelingen dit zijn, maakt een koppel aan het begin van een relatie bekend. Deze manier van daten draait er in eerste instantie om dat het stel elkaar beter leert kennen. Het gebruik van chaperones moet voorkomen dat één of beide personen achteraf spijt krijgt van het één of het ander als de relatie niet blijkt te werken.

Realityshow

De eerste aflevering verscheen op 29 september 2008, onder de titel 17 kids and counting. Naarmate het gezin groeide, veranderde ook de titel van de show naar 18 en uiteindelijk 19 kids and counting. Het was één van de succesvolste shows van TLC, maar in 2015 werd de productie gestopt. Reden hiervoor waren aanklachten van seksueel misbruik (betasting) door Joshua Duggar en zijn lidmaatschap van de datingsite Ashley Madison.

Trivia

  • De familie leeft zonder schulden.
  • In 2004 won Michelle de "Young Mother of the Year Award" in Arkansas.
  • Jim Bob en Michelle hebben twee boeken geschreven: A Love That Multiplies en The Duggars: 20 and Counting
  • Jana, Jill, Jessa en Jinger schreven samen één boek: Growing Up Duggar.
  • De vrouwen hebben allemaal lang haar; de mannen komen gladgeschoren en met kort haar voor de dag.
  • Josie Duggar werd gehaald met een keizersnede toen Michelle zes maanden zwanger was, als gevolg van zwangerschapsvergiftiging.
© 2016 - 2017 Tamina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Josh Groban the wonderboyJosh Groban the wonderboyZanger Josh Groban wordt in de USA de wonderboy genoemd. In Nederland zijn zijn muziek en zangtalent minder bekend, tot…
Meisjesnamen top 20 van 2006 tot 2017Meisjesnamen top 20 van 2006 tot 2017Je bent zwanger. een prachtige periode! Maar nu nog het bedenken van de perfecte naam. Dit kan behoorlijk lastig zijn. H…
Hendrik VIII en zijn 4e vrouw Anna van KleefHendrik VIII en zijn 4e vrouw Anna van KleefDe 4e vrouw van Hendrik de VIII was Anna van Kleef. Deze Duitse dochter van een hertog was zo lelijk dat Hendrik niet ee…
Wimbledon 2010 - dames enkelspelWimbledon is het derde Grand Slam toernooi van het jaar. Dit grastoernooi vindt plaats van 21 juni tot en met 4 juli 201…
Junior Songfestival 2010Na een succesvolle winst van Ralf Mackenbach, met het liedje Click Clack, in 2009 werd er dit jaar weer opnieuw gezocht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jim Bob Duggar / Wikimedia Commons
  • https://en.wikipedia.org/wiki/19_Kids_and_Counting
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Bob_Duggar
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jessa_Duggar
  • http://duggarfamily.com/family-scrapbook
  • https://www.dillardfamily.com/blog
  • http://www.theseewaldfamily.com/blog
  • Growing up Duggar - Jana, Jill, Jessa, and Jinger Duggar

Reageer op het artikel "De Duggars: het gezin van Jim Bob en Michelle"

Infoteur: Tamina
Laatste update: 09-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!