InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe bescherm je jouw kind het beste tegen de zon?

Hoe bescherm je jouw kind het beste tegen de zon?

Hoe bescherm je jouw kind het beste tegen de zon? Kinderen moeten goed beschermd worden in de zon. Doordat de huidcellen van kinderen extra kwetsbaar zijn, kan de zon de huid van kinderen extra beschadigen. Bij kinderen is de celdeling sneller dan bij volwassenen, omdat ze in de groei zijn. Hierdoor kunnen sommige beschadigde huidcellen zich niet snel genoeg herstellen. Dit zorgt voor 'littekens' diep in de huidcellen van kinderen. Deze zijn aan de buitenkant niet zichtbaar. Hoe meer van deze littekens ze hebben, hoe hoger de kans op huidkanker bij kinderen. Juist daarom moet je er goed voor zorgen dat kinderen beschermd zijn tegen de zon.

Zonnebrandcrème

Een eerste middel om kinderen tegen de zon te beschermen is natuurlijk de zonnebrandcrème. Een kind moet een half uur voordat het naar buiten gaat ingesmeerd worden met zonnebrandcrème. Factor 20 en hoger geven de beste bescherming. Welke factor je precies nodig hebt, is afhankelijk van het huidtype van een kind. Een kind moet altijd worden ingesmeerd, ook als het kind bijna nooit verbrandt. Bij een zeer lichte huid is factor 50 zeker aan te raden. Nadat een kind ingesmeerd is, moet dit elke twee uur herhaald worden. Als een kind sterk transpireert of als het gaat zwemmen, moet het insmeren vaker gebeuren. Bij het zwemmen is dat elke keer als het kind uit het zwembad of de zee komt. Hierbij moet het kind wel eerst worden afgedroogd.

Ook als een kind in de schaduw zit, is insmeren nodig. Dit omdat ook hier zon aanwezig is. Vergeet bij jonge kinderen en kinderen met weinig haar, de bovenkant van het hoofd niet in te smeren. Kleine kinderen hebben nog weinig haar. Hierdoor is het hoofdje van een klein kind een risicofactor. Door deze in te smeren, bescherm je dus ook het hoofd tegen de gevaren van de zon.

Houdbaarheid en zuinig zijn

Wees niet te zuinig met de zonnebrandcrème. Vaak smeren mensen te dun. Dan beschermt de zonnebrandcrème niet voldoende. Een richtlijn is 20ml zonnebrandcrème per persoon. Daarnaast heeft de crème een houdbaarheidsdatum. Al na een jaar vermindert de beschermingsfactor. Daarom is het goed om elk jaar nieuwe zonnebrandcrème te kopen. Zo weet je zeker dat de crème optimaal beschermt.

Manieren om insmeren leuker te maken

Kinderen insmeren met zonnebrandcrème kan best lastig zijn. Ze vinden het stom of vervelend. Gewoon lekker spelen is veel leuker dan ingesmeerd worden. Dit kan er tot leiden dat kinderen moeilijk doen tijdens het insmeren. Dit kun je makkelijk oplossen met een aantal handige tips. Kinderen kijken vaak naar wat hun ouders doen. Het goede voorbeeld geven is daarom belangrijk. Het kind vind het leuk om de ouder na te doen. Als je als ouder jezelf insmeert met zonnebrandcrème, wilt een kind dit ook. Dit is dus een manier om jezelf beschermen tegen de zon, leuk te maken voor het kind. Ook kun je met de crème spelen. Maak bijvoorbeeld gekke figuurtjes op de buik van een kind. Daarnaast kun je ervoor kiezen om het kind zichzelf te laten insmeren. Hierdoor voelt het kind zich verantwoordelijk voor zichzelf. Als je ziet dat dit niet helemaal lukt, spuit je gewoon zonnebrandcrème op de vergeten delen. Zo kan het kind ook deze delen zelf insmeren. Dit zorgt ervoor dat het kind nog steeds zelfstandig bezig is en niet het gevoel krijgt dat jij het beter weet.

Uit de zon blijven

Natuurlijk kun je kinderen ook beschermen tegen de zon, door ze uit de zon te houden. Doordat de zon op zijn sterkst is tussen 12 uur en 15 uur, is het raadzaam om kinderen tussen deze tijden de zon te laten vermijden. Kinderen die jonger dan één jaar zijn mogen zelfs helemaal niet in de volle zon blijven zitten. Deze kinderen zet je dus zoveel mogelijk in de schaduw.

Kleding

Kinderen laat je alleen in zwemkleding lopen, als ze aan het zwemmen zijn. Wel moet je ook tijdens het zwemmen opletten. Een shirt tijdens het zwemmen kan al enorm helpen. Door een kind een petje of een zonnehoed te geven, blijft het hoofd en het gezicht van een kind beschermd tegen te gevaren van de zon. Daarnaast is er speciale UV werende kleding te koop. Door deze aan kinderen te geven, zijn ze ook weer beschermd tegen de zon. Kleding is echter geen absolute oplossing tegen de gevaren van de zon. Het is raadzaam om ook zonnebrandcrème te gebruiken en kinderen tussen de middag niet in contact te laten komen met de zon. Een hoedje bij een baby is daarnaast ook een goede manier om het hoofd van het kindje te beschermen.

Zonnebril

Ook de ogen van een kind moeten beschermd worden tegen de zon. Voor een kind is het lastig om in de zon te kijken. Daarnaast kan langdurig in de zon zitten zonder zonnebril de ogen beschadigen. Door deze redenen en doordat je het beste met je kind voor hebt, is een zonnebril noodzakelijk. Kinderen vinden het over het algemeen alleen maar leuk en stoer om een zonnebril op te hebben. Door het kind zelf een zonnebril te laten uitzoeken, is het nog leuker om een zonnebril te hebben.

Lees verder

© 2015 - 2019 Star2000, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderen goed beschermen tegen de zonKinderen goed beschermen tegen de zonIn de zomer schijnt de zon veel en dat heeft op veel mensen een positieve invloed op het humeur. We komen weer meer buit…
Misverstanden van zonbeschermingMisverstanden van zonbeschermingDe zon kan veel schade aanrichten en veel mensen weten dit niet. Vooral wanneer je naar het buitenland gaat moet je goed…
Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding?Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding?Baby’s en jonge kinderen onder de vier jaar, zijn extra gevoelig en kwetsbaar voor de UV-straling van de zon. Zelfs wann…
OpvoedingsstijlenAls opvoeder voed je je kind op op de manier waarop je denkt dat het goed is. Maar je hebt verschillende stijlen van opv…
Hoe kunt u kinderen beschermen tegen de zonU kunt nooit voorzichtig genoeg zijn als het gaat om de veiligheid van uw kinderen. Hoewel iedereen wel weet dat kindere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blueeve, Pixabay
  • http://www.kwf.nl/preventie/Zon-verstandig/Pages/kinderen-in-de-zon.aspx
  • http://www.anababa.nl/gezondheid/verzorging/zon
  • https://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/artikel/kunnen-je-ogen-in-de-zon-verbranden

Reageer op het artikel "Hoe bescherm je jouw kind het beste tegen de zon?"

Infoteur: Star2000
Laatste update: 22-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!