InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > 10 tips om binnen te spelen met spullen die je in huis hebt

10 tips om binnen te spelen met spullen die je in huis hebt

Het is vakantie en het regent al dagen. Komt niet zo heel vaak voor, maar het zorgt er wel voor dat de verveling toeslaat bij de kinderen. En als die zich vervelen, heb je het als ouder vaak ook moeilijk. Natuurlijk kun je ze weer voor de televisie zetten, of de iPad aan ze geven. Maar zelfs dat gaat vervelen, of je vindt dat het wel klaar is met dat gehang op de bank. Hierbij 10 tips voor leuke spelletjes binnen, met spullen die je meestal wel in huis hebt.

Binnenspelen

Er zijn een heleboel leuke activiteiten mogelijk binnenshuis. Het fijne van de tips hieronder is, dat je er niets bijzonders voor aan hoeft te schaffen. Als de verveling (bijna) toeslaat, heb jij al de nodige spullen voorhanden. En als je je kinderen even helpt met opstarten, kunnen ze zich daarna vaak prima zelf vermaken!

Algemene tips tegen verveling, goed om voor te bereiden

Tip 1: maak een lijst

Ga met je kinderen om de tafel zitten met een glas limonade en maak met elk kind een lijstje met activiteiten die ze leuk vinden om te doen. Dit kan variëren van tv kijken tot tekenen, van bloemen plukken tot spelen met lego. Zorg dat het een uitgebreide lijst is. Deze lijst hang je op, op een plek waar je kind er zelf makkelijk bij kan, bijvoorbeeld op de deur van de koelkast.

Als een kind zich verveelt, kun je het helpen wat leuks te vinden door naar het lijstje te wijzen, of het samen door te nemen. Natuurlijk valt er van alles af, want het regent immers en ze hebben al televisie gekeken. Maar als het lijstje uitgebreid genoeg is, vinden ze altijd wel iets wat ze op ideeën brengt.

Tip 2: zorg dat je spelletjes in huis hebt

Spelletjes zijn er in alle soorten en maten, voor alle leeftijden. Zorg dat je goed voorzien bent. Een leuk dierenkwartet, een pak kaarten, puzzels, vloerpuzzels, domino, vier op een rij, kinderbingo, je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. Sla goedkoop in op Koningsdag, of kijk eens op een rommelmarkt. Check natuurlijk wel of het spel compleet is.

Creatieve tips

Tip 3: maak een stilleven

Pak papier, verf of stiften en leg aan je kinderen uit wat een stilleven is. Maak een voorbeeld. Laat ze zelf een paar voorwerpen uitkiezen. Alles is geschikt, denk vooral aan spullen die zich in hun belevingswereld bevinden. Bijvoorbeeld een voetbal, fruit, de hond, enzovoort.

Tips 4: laat ze tijdschriften scheuren

Pak wat tijdschriften, het liefst kindertijdschriften, en vertel ze dat ze er plaatjes uit mogen knippen en scheuren. Laat ze een collage maken van afbeeldingen met hetzelfde thema, bijvoorbeeld van dieren, snoep, of sport.

Tip 5: verven met pasta en aardappelen

Geef de kinderen papier, lijm, verschillende soorten pasta en/of aardappelen en verf. Van de pasta kunnen ze kunstwerken plakken, en die dan weer verven. Van de aardappels kunnen ze stempels snijden, daar zullen ze nog wel wat hulp bij nodig hebben. Met de stempels en verf kunnen ze de mooiste creaties maken!

Tentoonstelling

De stillevens, collages, pasta- en aardappelcreaties zijn heel geschikt voor een tentoonstelling. Deze kunnen de kinderen zelf inrichten, bijvoorbeeld op hun eigen kamer. Laat ze ook toegangskaartjes maken, zodat de ouders de kunstwerken kunnen komen bewonderen!

Actieve tips

Willen je kinderen wat actiever bezig zijn? Hierbij nog 5 tips.

Tip 6: blaasvoetbal

Pak een laken, maak een bolletje van watten, en de wedstrijd kan beginnen! Ieder kind pakt een kant van het laken vast en blaast het wattenbolletje zo hard mogelijk weg. Als het bij de tegenstander van het laken afvalt, krijg je een punt. Wie het eerst 10 punten heeft, is de winnaar!
Je kunt dit ook op een tafel doen, dat is voor jongere kinderen geschikter.

Tip 7: bedenk een voorstelling

Kinderen zijn vaak heel fantasierijk. Daag ze uit, en laat ze zelf een voorstelling bedenken én uitvoeren. Je kunt ze wel ideeën geven, bijvoorbeeld een circusvoorstelling of een dansvoorstelling. Voor de voorstelling moeten ze natuurlijk oefenen. Heb je (verkleed)kleren voor ze, dan maakt dat de voorstelling nog completer. Hun knuffels en poppen kunnen ook een rol spelen, óf als toeschouwer aanschuiven als de voorstelling wordt uitgevoerd voor de ouders.

Tip 8: maak een hut

Een hut kan ook binnen gemaakt worden. Onder de tafel, of van stoelen, met kleden, kussens, en allerlei accessoires. En als de hut af is, kan er lekker gepicknickt worden. Een broodje eten in de hut is natuurlijk veel leuker dan aan tafel! Hier kunnen de knuffels en poppen van de kinderen ook aan meedoen.

Tip 9: wedstrijdje sok gooien

Laat de kinderen op vellen papier cijfers zetten, van 1 tot en met 10. Hoe ouder het kind, hoe kleiner het vel papier dat het mag gebruiken. Vervolgens leggen ze de vellen papier op de grond. Maak voor elk kind een sokbal, en laat ze om de beurt gooien. Wie is de winnaar na tien keer gooien? Je kunt dit steeds moeilijker maken door de afstand groter te maken.

Tip 10: verstoppertje

Als je buiten speelt kun je heerlijk verstoppertje spelen, maar binnen kan dat ook. Niet alleen op de traditionele manier, maar ook door bijvoorbeeld een voorwerp te verstoppen in een ruimte. Of andersom: laat de kinderen heel goed om zich heen kijken naar de voorwerpen. Dan moeten ze even weggaan. Degene die aan de beurt is haalt een voorwerp weg en verstopt het. Wie ziet het als eerste?
© 2014 - 2019 Fiep, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Activiteiten voor als het slecht weer isActiviteiten voor als het slecht weer isVoor mensen die in Nederland wonen is het soms een opgave om iets leuks te verzinnen als het wéér regent. Soms zitten me…
Wat te doen als je je verveeltWat te doen als je je verveeltIedereen van ons krijgt wel eens te maken met zo'n baaldag wanneer je jezelf verveelt. Je vervelen kan overal gebeuren,…
Dora spelletjes Educatieve spelletjes voor kinderenDora spelletjes zijn de favoriete educatieve spelletjes van kleine kinderen. Dora is een heel bekende cartoon op televis…
Vanaf welke leeftijd een spelcomputer?Vanaf welke leeftijd een spelcomputer?De meeste gezinnen met kinderen bezitten één of meerdere spelcomputers. Het is een leuk tijdverdrijf, maar het bevat ook…
Gamen voor volwassenenGamen voor volwassenenOver kinderen en het spelen van games valt genoeg informatie te vinden. Waarom kinderen spelen, leeftijdsindicaties en w…

Reageer op het artikel "10 tips om binnen te spelen met spullen die je in huis hebt"

Reactie

Pip, 21-09-2014 15:06 #1
Dankje die tips werken heel goed mijn kind verveeld zich nu bijna nooit meer.

Super bedankt!

Infoteur: Fiep
Gepubliceerd: 13-06-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!