Voorlezen is belangrijk voor de taalvaardigheid van kinderen
Het advies is om je kind elke dag voor te lezen. Om dit meer onder de aandacht te brengen worden elk jaar de Nationale Voorleesdagen gehouden. Waarom is voorlezen zo belangrijk? Hoe vaak moet je voorlezen? Vanaf welke leeftijd is het goed om voor te lezen? Tot welke leeftijd moet je doorgaan met voorlezen? Waar moet je op letten bij het voorlezen en waarom is er de campagne 'Vaders Voor Lezen?
Het belang van voorlezen
In de eerste levensjaren wordt de basis gelegd voor lezen en leesplezier. Op www.lezen.nl is te lezen dat kinderen aan wie van jongs af aan is voorgelezen gemotiveerd zijn te leren lezen, ze blijken taalvaardiger te zijn, ze begrijpen teksten beter en hebben meer succes op school dan kinderen aan wie niet of heel weinig is voorgelezen. Dit komt onder andere doordat kinderen die voorgelezen hierdoor meer belangstelling krijgen voor verhaaltjes, liedjes en rijmpjes. Er ontstaat een sneeuwbal-effect op het gebied van taal.
Samen lezen
Als je samen een boek leest, doe je heel veel.
- Het is een gezellig moment
- Het is een prikkelende ervaring
- Het is een andere werkelijkheid
- Het stimuleert de taalontwikkeling
- Het leert een kind gebeurtenissen verwoorden
- Het leert een kind letten op details
- Het kan een kind helpen de wereld te begrijpen (bijvoorbeeld met een verhuizing)
- Het is een rustmoment
- Het prikkelt de fantasie
- Het wekt bij kinderen belangstelling voor boeken
- Het helpt kinderen zich te leren concentreren
Vanaf welke leeftijd voorlezen?
Het is goed om kinderen al heel jong in contact te laten komen met boeken. Samen kijken naar plaatjes en deze benoemen. Voor baby’s zijn voelboeken, flapboeken en plaatjesboeken heel geschikt. Een baby van 6 maanden maakt nog geen verschil tussen een boek en speelgoed en wil het op zijn eigen manier ontdekken. Door te voelen, sabbelen, ermee te gooien enzovoorts. Met ongeveer 10 maanden ontdekt een baby hoe het werkt. Hij kijkt gerichter en slaat bladzijden om. Soms meerdere tegelijk, maar dat geeft niet. Het gaat om het ontdekken en samen met een boekje bezig zijn. Vanaf een jaar of twee zijn kinderen toe aan echte kleine verhaaltjes die herkenbaar zijn. De platen moeten duidelijk laten zien wat er gebeurt. Vanaf een jaar of drie kan een boek dienen als spiegel voor de eigen gevoelens of gedachten.
Tot welke leeftijd moet je voorlezen?
Daar is geen richtlijn voor. Wel is het belangrijk om door te gaan met voorlezen als het kind zelf leert lezen. De boeken die het kind in eerste instantie leest zullen veel eenvoudiger van verhaalstructuur zijn dan de boeken die voorgelezen worden. Ook is het goed voor een kind om regelmatig een juist leestempo te horen. Daarnaast zijn kinderen vaak zo bezig met letterherkenning, een bepaalde snelheid in het lezen te krijgen (het technisch lezen) dat ze vaak geen idee hebben wat ze lezen (begrijpend lezen). Bij het voorlezen kunnen ze zich weer concentreren op de inhoud. Maar ook de gezelligheid die je samen hebt met het voorlezen is een goede reden om te blijven voorlezen, ook als een kind allang zelf kan lezen.
Waar moet je aan denken bij voorlezen
- Eén van de belangrijkste dingen bij voorlezen is het overbrengen van leesplezier
- Zorg ervoor dat je kind/kinderen de prenten/foto’s/tekeningen goed kunnen zien
- Neem de tijd
- Ga in op de opmerkingen die je kinderen maken
- Praat rustig
- Stel vragen
- Blijf jezelf (doe dus geen gekke stemmetjes als dit niet prettig voelt)
De Nationale Voorleesdagen 2016
De Nationale Voorleesdagen 2016 waren van 27 januari t/m 6 februari 2016. De dagen zijn in het leven geroepen door de Stichting Lezen om het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen te stimuleren. De Nationale Voorleesdagen gaan van start met het Nationale Voorleesontbijt waaraan veel scholen, bibliotheken en kinderopvangorganisaties mee doen.
Bij de Nationale Voorleesdagen wordt altijd een prentenboek van het jaar gekozen. Voor 2016 was dit ‘We hebben er een geitje bij’ van Marjet Huiberts en geïllustreerd door Iris Deppe.
Daarnaast kregen de volgende prentenboeken tijdens deze dagen extra aandacht;
- De krijtjes staken – Drew Daywalt en Oliver Jeffers (De Fontein)
- De krokodil die niet van water hield– Gemma Merino (Lemniscaat)
- De leeuw en het vogeltje – Marianne Dubuc (Querido)
- Feestmaal voor de koning – Marlies Verhelst en Linde Faas (Lemniscaat)
- Gewonnen – Ruth Wielockx (Clavis)
- Gonnie & vriendjes in ganzenpas – Olivier Dunrea (Gottmer)
- Het ei van Egel – Nozomi Takahashi (De Eenhoorn)
- Sneeuwwitje breit een monster – Annemarie van Haeringen (Leopold)
- Vergeet mij nietje – Milja Praagman (De Eenhoorn)
De campagne Vaders Voor Lezen
Om het voorlezen te promoten is er het Vaders Voor Lezen-elftal opgericht. Dit elftal zal zich twee jaar lang inzetten om mannen te enthousiasmeren zelf meer te lezen en meer voor te lezen aan hun (klein)kinderen. Gerlien van Dalen (directeur Stichting Lezen) zegt dat 'ook een vaderlijk leesvoorbeeld van belang is. Vaders voegen bovendien iets toe aan de leesopvoeding: vaders en moeders hebben een ander taalgebruik en verschillende voorleesstijlen. Een kwartier voorlezen per dag is een waardevol moment tussen vader en kind en versterkt hun band.
Het Vaders Voor Lezen-elftal
Het Vaders Voor Lezen-elftal bestaat uit de volgende mannen:
- Thomas Berge
- Leo Blokhuis
- Job Cohen
- Eric Corton
- Beau van Erven Dorens
- Dennis van der Geest
- Ronald Giphart
- Ruben Nicolai
- Bastiaans Ragas
- Jeffrey Spalburg
- Bram van der Vlugt
Lees verder