InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Een origineel Moederdagcadeau

Een origineel Moederdagcadeau

Een origineel Moederdagcadeau De een vindt Moederdag commercieel geleuter en de ander is er gek op. Moeder op een speciale dag op wat voor manier dan ook eren, is iets wat je aanspreekt of niet. Natuurlijk hebben dan ook nog de groep mensen die het als een “moetje” zien. Het hoort erbij en dus geven we moeder een cadeautje. Ontbijt op bed, een bloemetje of bonbons zien we wel heel vaak, maar er zijn ook originelere zaken welke lang niet altijd veel geld kosten.

Oorsprong Moederdag

Hoewel we er tegenwoordig een behoorlijk commercieel “feest” van maken, heeft de verering van moeders toch een oorsprong die heel ver in het verleden ligt. Het rijke klassieke Griekenland kende al een dag dat moeders vereerd werden. Iedere cultuur geeft er zo een eigen invulling aan en zoals Moederdag in Nederland de tweede zondag in mei is, is dat niet overal zo.

Verering

Verering kan je op verschillende manieren invullen, maar kleine kinderen maken vaak zelf iets op school bijvoorbeeld of in overleg met vader. Met vader wordt ook nog wel eens een ontbijtje geregeld en vader wil zelf nog wel iets speciaals voor moeder kopen. De tijd dat vaders huishoudspullen gaven ligt grotendeels achter ons. Immers, het enige wat je hier benadrukt is haar taak en niet de verering die Moederdag in oorsprong is.
Overigens heeft verering niets met de grootte van het cadeau te maken. Verering zit in het hart en uit je slechts met iets leuks, ludieks, klassieks, moois etc.

Moderne moeders

Dat je je moeder op leeftijd een meer traditioneel cadeau geeft, is niet verwonderlijk. Toch ook geldt daarvoor dat als moeder nog actief is en lekker midden in het leven staat, het wellicht toch niet verkeerd is iets te geven wat niet het meest voor de hand ligt. Mogelijkheden te over.
Maar de jonge(re) vrouw van tegenwoordig vindt een bloemetje over het algemeen nog wel leuk, bloemen fleuren sowieso het huis al op, maar als het om een leuk cadeau gaat is de doos bonbons wellicht net iets te gewoontjes en weinig attent. De attentiewaarde wordt door de meeste vrouwen meer op prijs gesteld dan alleen maar een duur cadeau wat zonder verdere gedachten uit de winkel geplukt is.

Koop eens iets anders…

Enkele mogelijkheden en is natuurlijk afhankelijk van de bezigheden van de betreffende vrouw:

Sportief

De cadeaus voor de sportieve moeders zijn legio en als de kleine net de wandelwagen in gaat, waarom dan niet een speciale wandelwagen welke ze mee kan nemen tijdens het hardlopen. Er zijn speciale wandelwagens, maar je kunt ook een reguliere nemen. Alleen moet je dan wel op een aantal zaken letten. Neem altijd een driewieler met een grote mate van stabiliteit, waarbij het voorwiel vastgezet kan worden. De wagen moet eenvoudig aan te duwen zijn, anders loopt het niet prettig.

Maar is er al een wandelwagen is of loopt ze liever alleen, er zijn van de bekende merken Nike, Reebok, Adidas etc. heel mooie goed ventilerende felgekleurde shirts, soms met beha er in genaaid. Typische vrouwenkleuren met een maximaal comfort en eventueel aangevuld met een mooie short.
Voor de stevige wandelaar is er een speciale rugzak die extra ventileert (zo wordt het niet broeierig op de rug). Ondermeer Adidas heeft er een in het assortiment.

Fashionista

De fashionista een kledingstuk of sieraad cadeau doen, kan gevoelig liggen. Want de echte fashionista is een vrouw die eigenlijk precies weet wat ze wil op dit gebied. Als je er voor kunt zorgen dat ze iets krijgt, wat ze echt een aanvulling ziet voor haar collectie, dan doe je het goed.

Minder fashionista, maar wel leuke mode items willen hebben? De fleurige kleuren voor deze lente zijn ruim en dus is er voor iedere vrouw wel een accessoire welke bij haar past. Een leuke sjaal doet het altijd goed. Neem een natuurlijk materiaal, wat bij voorkeur niet te snel kreukt, en neem een grote maat sjaal. De vrouw die de sjaal niet om hals of hoofd draagt, kan deze dan altijd nog om de heupen dragen. Verschillende rozetinten van vrij hard tot uiterst soft van kleur of de zeegroene tinten doen er het erg goed. Kijk of je in dezelfde kleurschakering een leuke ketting of armband (wat draagt ze het meest?) weet te vinden en het wordt een mooi setje om te geven. De meeste partners wagen zich niet aan schoenen of tassen en dat is maar goed ook, de meeste vrouwen zijn nog specifieker over de tas of schoenen dan over de kleding. De kans dat je een cadeau geeft wat eeuwig in de kast blijft liggen, is dan groot en dat is zonde.

Ken je je partner erg goed en weet je wat ze aan make-up gebruikt, dan kan je van make-up wel een leuk setje samenstellen. Weet je niet welke merken ze gebruikt, spiek dan gewoon een keer in haar beautycase. Deze setjes ziet er vaak wel heel feestelijk uit en vinden de meeste vrouwen die make-up gebruiken leuk om te krijgen. Natuurlijk kan een geurtje ook altijd, maar ook daar kan je je op glad ijs bevinden als het een nieuwe geur is. Wat lekker op het papiertje strookje in de winkel ruikt, is nog niet lekker op de pols of hals van de vrouw. Dit heeft te maken met de zuurgraad van de huid en kan dus ook heel verkeerd uitpakken.

Bron: Ecowa, PixabayBron: Ecowa, Pixabay
Spiritueel
Spiritualiteit is uit het verdomhoekje en dat is goed. We durven toe te geven dat we spiritueel zijn, of minimaal de ontdekkingsreis willen ondergaan. Als het haar interesseert dan zijn er verschrikkelijk veel boekjes, cd’s, dvd’s, beelden, kleedjes, kussens, kaarsen, stenen en meer te koop. Het is wel handig te weten of ze een beginneling is, want dan kan een boekje, cd of dvd over hoe je moet leren mediteren leuk zijn. Zo niet voor de vrouw die al verder in het proces zit en weet wat ze wil en nodig heeft. Meditatiekussens te kust en te keur en van welke geur houdt ze? Een oliebrander met heerlijke geurende olie of wierookhouder met geurende wierook kan dan een leuk cadeau zijn. De meeste winkels met een groot assortiment vindt je op internet. Houd dus rekening met de levertijd!

Eten

Wil je toch iets lekkers geven, dan kan dat natuurlijk altijd. Kijk dan hoe je een eenvoudig doosje bonbons mooi kunt verpakken. Koop er bijvoorbeeld een mooie bonbonnière bij en leg de bonbons er al op. Verpak het in cellofaan en doe er een mooi lint om, zo ziet het er extra feestelijk uit.
Is het de vrouw die veelvuldig in de keuken is en/of van koken houdt, dan zijn er allerlei leuke sets te koop, zoals:
  • Een set speciale oliën
  • Een set mooie kaasplankjes in verschillende formaten
  • Een compleet sushipakket (inclusief schalen en sausbakjes)
  • Een pakketje om binnen verse kruiden te laten groeien

Met gesloten beurs

Als de financiën nu (volledig) ontbreken of je wilt het vanuit principe zonder geld doen, dan nog is er genoeg mogelijk. Het moet immers vanuit jezelf komen en dan kan een mooi gedicht al veel doen of pak een picknickmand met wat lekkere spulletjes in en neem haar mee naar het bos, de zee of het stadspark. Maar als zij degene is die het huishouden doet, kan je ook een weekend “vrij” geven en ben jij degene die alles doet wat er moet gebeuren in het weekend (en dus ook niet vragen hoe of wat, vrij is vrij!).

Tot slot

Kortom, er is meer te koop dan een bloemetje of gemiddeld gebruiksvoorwerp voor in de keuken. Geef de creativiteit wat ruimte, laat het niet tot het laatste moment wachten en verdiep je even extra in de vrouw om zo het juiste cadeau te geven. Het hoeft niet altijd duur te zijn, maar de attentie waarde moet wel groot zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knutselen voor moederdagKnutselen voor moederdagMoederdag komt er weer aan en moeders vinden het natuurlijk het leukst als ze iets krijgen wat het kind zelf gemaakt hee…
Zelfmaak tips voor de leukste moederdagcadeautjesZelfmaak tips voor de leukste moederdagcadeautjesMoederdag staat weer voor de deur, dus is het tijd voor een leuk cadeau. Jaarlijks wordt op de 2e zondag in Mei Moederda…
Sinterklaas spelSinterklaas spelEen leuk en gezellig spel om met de hele familie te spelen op sinterklaasavond. Het kan natuurlijk ook als kerstspell ge…
Huwelijkscadeau: wat cadeau te geven aan het bruidspaar?Een cadeau bedenken is niet het gemakkelijkste wat er is en zeker niet voor een cadeau dat bestemd is voor een bruidspaa…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Ecowa, Pixabay

Reageer op het artikel "Een origineel Moederdagcadeau"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Officiële feestdagen
Schrijf mee!