InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Wat moet je doen als je kind wordt vermist?

Wat moet je doen als je kind wordt vermist?

Wat moet je doen als je kind wordt vermist? Een kind vermist. Het is de nachtmerrie van elke ouder. Heel vaak komt het wel weer goed. Maar mensen gaan vaak vooral zelf op zoek en dat is nu juist niet de manier om een kind dat al geruime tijd weg is op te sporen. Wat je dan wel moet doen als je kind vermist is, is vooral 112 bellen.

Kostbare tijd gaat verloren

Ouders gaan als hun kind opeens weg is, vooral vaak zelf zoeken. Ze schakelen daarbij familie en vrienden in die de buurt afkammen of kijken waar het kind voor het laatst geweest is. Best logisch zou je denken, maar er zijn professionals die dat eigenlijk veel beter kunnen. En in de tijd dat de naasten soms als kip zonder kop maar wat rondrennen, gaat er onnodige en vooral kostbare tijd verloren.

Alarmnummer bellen en niet 0900-8844

Wat mensen vaak niet weten is dat ze bij de vermissing van een kind het alarmnummer 112 direct moeten bellen. Ouders doen dat vaak niet of denken daar niet eens aan. Als ze de politie al wel bellen dan doen ze dat vaak naar het algemene nummer 0900- 8844 en dat is niet het juiste adres om een vermissing te melden. Door 112 te bellen wordt direct actie ondernomen door de politie, op het nummer 0900-8844 gebeurt dat niet. Ook gaan ouders vaak naar het politiebureau om daar aan te geven dat hun kind weg is. Ook dat is geen goed idee en zorgt er voor dat er veel tijd verloren gaat aan onnodig zaken uitleggen weinig actie. Overigens moeten medewerkers van het servicenummer 0900-8844 ouders wel doorverbinden met medewerkers van het alarmnummer. Maar daar gaat dan juist ook kostbare tijd mee verloren, want dan moeten de ouders twee keer hetzelfde verhaal doen terwijl ze bij de eerste keer al direct aan hadden kunnen geven wat er aan de hand is.

Melding wordt niet doorgezet naar het alarmnummer

Als de medewerker van het 0900-8844 nummer bovendien denkt dat het misschien zon vaart niet zal lopen of twijfels heeft over de vermissing bestaat ook nog eens de kans dat niet wordt doorverbonden met 112. Dan wordt het probleem nog groter, want dan wordt er vaak te weinig met de vermissing gedaan.

Vermissingen van kinderen per jaar

Hoewel er geen exacte cijfers zijn, is de schatting dat er per jaar tussen de 13.000 en 20.000 kinderen vermist raken. Al die ouders hoeven niet direct het alarmnummer te bellen als er een gerede kans is dat het kind snel terug wordt gevonden of bijvoorbeeld bij een vriendje of vriendinnetje speelt. Maar als het vermoeden bestaat dat het kind niet alleen maar even de buurt in is gegaan of vast wel ergens is, dan moet wel direct 112 worden gebeld. Urenlang zelf zoeken biedt geen soelaas, beter is het dan om direct de politie in te schakelen. Ook als ouders niet weten waar ze moeten beginnen, kunnen ze beter de hulp inschakelen van de sterke arm.

Politieoptreden bij vermissing

Over het algemeen zijn ouders erg tevreden over het optreden van de politie bij de vermissing van een kind. Er wordt namelijk adequaat en doortastend opgetreden en er komt dan in de meeste gevallen heel snel een uitgebreide zoekactie op gang. De politie heeft voor vermissingen een uniforme werkwijze die voor de meeste gebieden al wordt gebruikt.

Vermiste Jennefer uit Rotterdam

De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer heeft een aantal aanbevelingen gedaan als het gaat om het inschakelen van 112 bij vermissing van kinderen. Hij deed dit op verzoek van de moeder van de 10-jarige Jennefer uit Rotterdam. Ook zij was vermist en werd later dood aangetroffen in de woning van een verdachte, die de ex-partner van haar zuster bleek. Als de politie eerder was ingeschakeld was het meisje mogelijk wel gered.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Wat moet je doen als je kind wordt vermist?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 18-04-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!