InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is Amber alert?

Wat is Amber alert?

Wat is Amber alert? Amber alert maakt het mogelijk om groot alarm te slaan bij vermissing van een kind. De vermissing krijgt zo veel aandacht via verschillende kanalen, dat de kans om het kind terug te vinden groter is. Bij een vermissing is het belangrijk om zo veel mogelijk mensen te bereiken die misschien iets weten over de verblijfplaats van het kind. Met Amber alert gaan ze via de televisie, het internet, SMS, radio, instant messaging en e-mail proberen om de vermissing zoveel mogelijk onder de aandacht van de Nederlanders te krijgen. Door zoveel mogelijk aandacht voor de vermissing te krijgen, is er een grotere kans dat het kind teruggevonden gaat worden.

Oorsprong van Amber alert

Amber alert is door Frank Hoen van communicatiebedrijf Netpresenter in Nederland geïntroduceerd. Hij heeft het systeem in Nederland ontwikkeld naar het voorbeeld van de Amerikaanse AMBER alert plan. De heer Hoen heeft het systeem gratis beschikbaar gesteld aan de Nederlandse politie. Oorspronkelijk is het systeem genoemd naar het kind waarvoor het systeem voor het eerst gebruikt is, namelijk Amber Hageman. In 1996 werd zij op 9-jarige leeftijd ontvoerd terwijl zij in de buurt aan het fietsen was. Voor haar was het achteraf te laat, want zij is vermoord.

Wanneer wordt Amber alert gebruikt?

Amber alert wordt ingeschakeld als er sprake is van een vermissing van een kind (tot 18 jaar), waarbij het risico bestaat dat het kind iets ernstigs gaat overkomen. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij een ontvoering door een onbekende. Bij een ontvoering door een familielid zal Amber alert over het algemeen niet worden ingeschakeld. Naar verwachting zal Amber alert een paar keer per jaar worden ingeschakeld.

Waarom Amber Alert niet inschakelen voor alle vermissingen?

Ze moeten zich richten om de verdwijningen waarbij er een direct gevaar dreigt voor het kind. Zou het systeem ook gebruikt worden voor minder urgente zaken, dan zal het speciale effect verdwijnen. Mensen zien nu de urgentie om groot alarm te slagen. Zou er wekelijks een alert in de media terecht komen, dan zal het op den duur steeds minder aandacht krijgen, en kan het systeem ophouden te bestaan. De impact is dan namelijk niet meer groter dan een landelijk opsporingsbericht.

Meehelpen met het opsporen van vermiste kinderen

Naast internet, radio en televisie, moet een Amber alert ook op andere manieren zoveel mogelijk aandacht krijgen. Iedereen kan er aan meewerken door zich aan te melden voor het ontvangen van een e-mail, twitterbericht of SMS alert. Door zelf ook weer actief andere mensen op de alert te wijzen is de kans op het terugvinden van het kind groter. Via Newsfeeds kunt u de Amber alert ook overnemen op uw website.

Neveneffect van Amber alert

De kans op het terugvinden van een kind is groter door het systeem, maar het heeft ook een afschrikkend effect. Nadat een kind vermist is, volgt er zoveel aandacht voor de vermissing, dat het ervoor kan zorgen dat mensen het wel uit hun hoofd laten om een kind te ontvoeren. Zij weten namelijk ook dat de pakkans hierdoor een stuk hoger is geworden.

Dit soort effecten zijn moeilijk aan te tonen, maar het systeem zal zeker afschrikken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.amberalertnederland.nl

Reageer op het artikel "Wat is Amber alert?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 29-09-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!