InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe kun je geld besparen als je thuisblijfmoeder wordt

Hoe kun je geld besparen als je thuisblijfmoeder wordt

Hoe kun je geld besparen als je thuisblijfmoeder wordt Door bepaalde redenen kun je als werkende moeder besluiten volledig te stoppen met werken in loondienst. Het kan zijn dat je ontslag neemt, of dat je ontslagen wordt. Je wordt dan huisvrouw, of zoals het tegenwoordig heet, thuisblijfmoeder. Verrassend genoeg kun je je thuisblijfmoederschap gebruiken om geld te verdienen. Je moet dan wel je creativiteit en je positieve mentaliteit gebruiken. Niet alleen veranderen van energie leverancier kan opleveren, ook je auto delen met anderen of je auto verhuren kan winst opleveren.

Thuisblijfmoeder en geld

Wanneer je fulltime voor je eigen kinderen gaat zorgen ga je extra kosten maken. Denk aan luiers, flesvoeding en zaken zoals knutselmaterialen. Ook zul je wat vaker gebruik maken van entertainment als speelboerderijen. Ook kan het zijn dat er op je werk zaken voor je betaald werden die je nu zelf moet betalen. Dat kunnen triviale dingen zijn als cup-a-soup of koffie en thee, maar ook een telefoon, laptop of auto van de zaak horen daar bij. Om vertrouwen te krijgen is het verstandig om al zeker tijdens je opzegtermijn en ruim voordat je je baan opzegt te proberen rond te komen op een inkomen. Gelukkig zijn er ook zaken waarop je qua geld positief uit kunt komen.

Heffingskorting voor thuisblijfmoeders

Je krijgt maximaal € 166,75 aan heffingskorting van de overheid. Misschien ken je de heffingskorting wel onder de naam ‘aanrechtsubsidie’. Iedereen die in Nederland woont, geen of weinig betaalde arbeid verricht en meer dan zes maanden een fiscale partner heeft die belasting verschuldigd is krijgt deze subsidie, dus ook als je nooit achter het aanrecht staat. Hij wordt op het moment afgebouwd totdat hij in 2024 helemaal zal vervallen. Of je met de afbouw te maken krijgt hangt af van je leeftijd en de leeftijd van je kinderen. De meeste thuisblijfmoeders zullen minder krijgen dan dit bedrag.

Energie leverancier

De keuze voor de juiste energie leverancier is voor de thuisblijfmoeder belangrijk. Als je namelijk stopt met werken en 'thuis gaat zitten' verbruik je meer energie. De verwarming staat overdag vaker aan, verlichting, radio of t.v.. Juist voor mensen die full time thuis zijn is het handig om te kijken naar de kosten van energie. Je kunt hier namelijk flink op besparen.

Gemakkelijk voor de huisvrouw: Ruilhandel

Voordat er geld was, was er ruilhandel. In tijden dat er minder vertrouwen was in geld werd hier vaak naar terug gegrepen. Tegenwoordig zijn er veel ruilhandelorganisaties waar je je bij kunt aansluiten. Je kunt goederen en diensten ruilen. De een maakt bijvoorbeeld een website, de ander knipt iemands haar.

Volg een kappersopleiding

Je kunt besparen op de kapper door naar een thuiskapper te gaan. Maar je kunt natuurlijk ook zelf een kappersopleiding volgen. Zelfs als het niet je doel is om je geld te gaan verdienen als kapper kun je nog steeds je opleiding terug verdienen door je eigen man en kinderen te knippen. In veel grote steden is er een kappersacademie waar je alle technieken kunt leren. Je kunt de opleiding ook als thuisstudie volgen.

Je auto delen met anderen of een auto huren

Wanneer je een auto voor je werk had, en je werkt niet meer dan kun je deze auto verhuren. Er zijn websites waar je een account kunt aanmaken en je auto kunt aanmelden voor verhuur. Zo kun je enkele tientjes per dag verdienen op de dagen dat je zelf je auto niet nodig hebt. De organisatie van deze autodeelwebsite regelt de verzekering, en er zijn afspraken rondom tanken, eventuele bekeuringen en terugbrengen.

Andersom kun je er ook voor kiezen je eigen auto te verkopen. Dit geld kun je gebruiken voor andere zaken. Op de dagen dat je wel een auto nodig hebt, kun je op zo'n website voor auto delen zoeken naar een auto bij jou in de buurt. Niet alleen auto's worden aangeboden, ook busjes en kleine vrachtwagens.

Besparen op schoonmaakartikelen

Milieuvriendelijke schoonmaakartikelen hoeven niet duur te zijn. Op internet kun je veel lezen over hoe je je huis schoon houdt op een zo goedkoop mogelijke manier. Groene zeep, soda en schoonmaakazijn kun je voor veel doeleinden gebruiken.

Besparen op kleding

Wanneer je voor je werk representatief gekleed moet gaan en thuisblijfmoeder wordt kun je op kleding besparen. Je kunt het beste kleding kopen dat gemakkelijk en vaak gewassen kan worden en er toch leuk uit ziet. Basisstukken hoeven niet duur te zijn. Je kunt vaak goedkoop online winkelen. Verdere bespaarmogelijkheden:
  • Kijk in het boekje van het consultatiebureau en volg de lijn waar je kinderen op zitten. Zo kun je inschatten in welk seizoen ze welke maat hebben. Wanneer het uitverkoop is kun je zo slim inkopen.
  • Als je vaker wast heb je minder kleding nodig.
  • Kinderkleding kan vaak hergebruikt worden.
  • Ga op naailes en maak van stofjes van de markt zelf kleding.
  • Op de markt hangt kleding er misschien niet zo aantrekkelijk bij als in een dure winkel. Maar als je het goed combineert weet jij alleen de prijs.

Let op reclame

Maak gebruik van reclamefolders en aanbiedingen via internet. Met allerlei acties kun je veel geld besparen. Verzorgingsproducten als tandpasta, shampoo, doucheschuim, dagcrème en bijvoorbeeld afwasmiddel zijn af en toe euro’s, zo niet tientallen euro’s goedkoper. Deze producten zijn bovendien lang houdbaar.

Besparen op de supermarkt

Maak een boodschappenlijstje en koop dezelfde producten enkele weken na elkaar bij verschillende supermarkten. Wanneer je het boodschappenlijstje thuis invoert in Excel kun je zo bepalen waar jij het goedkoopst je boodschappen kunt doen.
Houdt ook rekening met aanbiedingen. Veel producten kun je lang goed houden, of invriezen. Bedenk ook dat op de markt groenten en fruit soms goedkoper zijn.

Thuis geld verdienen voor de huisvrouw

Schrijven

Weet je veel over een bepaald onderwerp dan kun je hierover schrijven in een blog bijvoorbeeld. Maar ook via InfoNu kun je teksten schrijven om geld te verdienen. Hoe dit zit kun je lezen door in de rechterkolom op 'Schrijf mee' te klikken.

Verkopen

Je kunt je eigen spullen verkopen die je niet meer gebruikt via marktplaats of Facebook. Ook kun je goedkoop artikelen inkopen en die verkopen via die kanalen. Denk bijvoorbeeld aan importeren via AliExpress of verschillende groothandels.

Klusjes

Vind je strijken leuk of ben je een bepaalde taal goed machtig zodat je erin kunt vertalen, dan kun je dit voor anderen doen en hier geld voor vragen. Via sitedeals.nl en fiverr.com kun je je klusje aanbieden en krijg je betaald.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ThuisblijfmoederThuisblijfmoederEr is nog altijd een heftige strijd aan de gang tussen de werkende moeders en de moeders die thuis blijven. Waarom? Waar…
Nieuwe auto kopen langer uitstellenNieuwe auto kopen langer uitstellenDe meeste Nederland kunnen niet zonder een auto. De kosten van het bezitten en gebruiken van een auto zijn echter erg ho…
Wat kost een tweede auto?Wat kost een tweede auto?De kosten van het bezitten een auto zijn hoog. Zonder dat u de auto gebruikt kost deze al duizenden euro’s per maand. Ee…
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Je auto verhurenStel je hebt een auto, maar gebruikt deze niet dagelijks. Het is mogelijk om de auto te verhuren op de dagen dat je deze…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl
  • Consumentenbond
  • Het moederfront

Reageer op het artikel "Hoe kun je geld besparen als je thuisblijfmoeder wordt"

Infoteur: Gway
Laatste update: 28-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!