InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kinderen en scheiding Help je kinderen ermee omgaan

Kinderen en scheiding Help je kinderen ermee omgaan

Kinderen en scheiding  Help je kinderen ermee omgaan Afgezien van praktische veranderingen heeft een scheiding veel emotionele gevolgen. Een scheiding komt niet van de ene op de andere dag. Er gaat meestal een tijd van grote spanning aan vooraf. Kinderen merken dit, al weten ze dan meestal nog niet wat er precies aan de hand is.

Duidelijkheid

Het belangrijkste voor kinderen is dat hun duidelijk wordt verteld wat er aan de hand is. Ouders vinden het soms moeilijk uit te leggen waarom ze gaan scheiden. Toch is het goed het wel te proberen. Als kinderen weten dat hun ouders gaan scheiden, kan het hun veel steun geven te weten hoe hun leven er nu uit zal gaan zien. Als ze weten dat ze ondanks de scheiding toch altijd contact kunnen zoeken, kan veel van hun ongerustheid worden weggenomen. Vaste afspraken over op bezoek gaan of bij de andere ouder logeren geven houvast en bovendien kunnen kinderen steeds opnieuw naar die dag toe leven als ze een ouder erg missen.

Niet hun schuld

Kinderen kunnen het idee hebben dat zij de schuld zijn van de scheiding, bijvoorbeeld omdat ze zo vaak ongehoorzaam zijn geweest. De uitleg dat het echt niet door hen komt, maar iets is tussen hun vader en moeder kan dit schuldgevoel wegnemen. Kinderen lopen ook wel eens rond met de gedachte dat als zij zich extra goed gedragen, hun ouders dan misschien wel weer met elkaar om willen gaan. Ook dit misverstand kan door een gesprek worden opgelost.

Kinderen begrijpen niet waarom

Kinderen kunnen bijna nooit goed begrijpen waarom ouders gaan scheiden. Dit komt doordat een scheiding nooit in het belang van een kind is. Ieder kind wil zijn vader en moeder het liefst gezellig bij elkaar zien in één huis. Tegen beter weten in blijven ze soms jarenlang geloven dat het nog wel eens goed zal komen. Dan kunnen ze het feit dat vader of moeder een nieuwe vriend of vriendin krijgt als bedreigend ervaren. Ze zien dat dan als verraad van de andere ouder.

Moeite met kiezen

Voor kinderen is het heel moeilijk te moeten kiezen of te mogen kiezen bij welke ouder ze gaan wonen. Een kind kan denken dat hij de ene ouder afwijst als hij voor de andere kiest, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Veel ouders zijn de eerste tijd na de scheiding kwaad op elkaar. Kinderen blijven meestal evenveel van allebei houden. Het kan kinderen erg kwetsen te horen dat de andere ouder of de omgeving zich negatief uitlaat over hun vader of moeder. Ze voelen zich dan een tussenpersoon. En het is voor kinderen vervelend als tussenpersoon te moeten fungeren tussen beide ouders. Om dat te vermijden kunnen ouders ondanks hun boosheid en verdriet toch het best proberen na de scheiding contact te houden over alles wat met de kinderen te maken heeft.

Gevoelens uiten

De periode rond de scheiding is voor kinderen extra zwaar, omdat het niet alleen voor henzelf verdrietig is, maar omdat zij bovendien twee verdrietige of kwade ouders hebben, die hun juist op dat moment weinig aandacht kunnen geven. Toch moeten ook kinderen de kans krijgen hun gevoelens over de scheiding te uiten.

Opluchting

Een scheiding hoeft echter niet altijd verdrietig te zijn. Soms is die ook voor kinderen een hele opluchting, omdat een jarenlange spanning wordt gebroken. Het gebeurt wel dat het contact tussen ouders en kind erop vooruitgaat. Zonder spanningen kunnen kinderen met elke ouder apart contact houden en dat kan heel plezierig zijn.

Hulp van buitenaf

Als ouders het gevoel hebben niet opgewassen te zijn tegen alle gevolgen van de scheiding, kan hulp van buitenaf worden ingeroepen. Het kan voor een vader of moeder immers wel eens te veel zijn om naast alle verdriet en teleurstelling ook nog alleen voor de opvoeding komen te staan.
© 2012 - 2019 Hyperinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kinderen en scheiding Help je kinderen ermee omgaan"

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 12-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!